Slovenská metalová scéna má nový prírastok v podobe mladej seneckej kapely VINDEX, ktorá na seba upozornila len nedávno prvým mini cédečkom s názvom „Rise Up!“. Päť skladieb, nesúcich sa prevažne v heavy metalovom duchu s prímesou speedu, hard rocku či neoklasiky, predstavuje malú ukážku toho, ako asi bude vyzerať debutový album, pre ktorý kapela momentálne zháňa vydavateľa. Mňa oslovilo predovšetkým prepojenie neoklasiky a heavy metalu, pričom VINDEX dokazujú, že to ide aj bez vykrádania istého gitarového mága. Myslím, že skupina má aj vďaka tomu celkom reálnu šancu presadiť sa minimálne v našich končinách. Ako malá návnada k vypočutiu si „Rise Up!“ by mohol poslúžiť aj rozhovor s lídrom VINDEX-u, basgitaristom Ronniem Königom.
Ste asi jediná slovenská kapela, ktorá heavy metal spája s prvkami neoklasiky. Páči sa mi, že vaša hudba napriek tomu nestráca metalovú razantnosť. Aj klávesy sa len veľmi okrajovo približujú k bombastickosti. Dúfam, že časom sa hudobne nebudete štylizovať do talianskych melodických spolkov...Keď sme už pri tom, ako vnímaš ten boom okolo RHAPSODY?
Často som sa stretol s recenziami neznámych talianskych a iných kapiel, ktoré prirovnávali a dávali na jednu úroveň s RHAPSODY. Podľa mňa sa žiadna iná kapela k RHAPSODY nijak nepribližuje. Majú jedinečný štýl založený na úžasných aranžmánoch, virtuóznej hre a výnimočných kompozíciách. Ten, kto má aké také skúsenosti s aranžovaním a komponovaním, vie aké hudobné vedomosti sú na také niečo potrebné. Viacero kapiel sa tvorbou RHAPSODY inšpirovalo, okrem iných aj takí ako Tobias Sammet, ale napriek tomu stoja RHAPSODY neohrozene sami vo svojom štýle. Z talianskych nahrávok ma ešte zaujali albumy VISION DIVINE (prvý album) a ATHENA – „A New Religion“.
Ani v budúcnosti nemáme záujem uberať sa podobným smerom ako RHAPSODY, pretože takú hudbu jednak nie je možné hrať v tej podobe naživo a som toho názoru, že hymnickú, energickú a epickú hudbu možno vytvoriť aj s jednoduchšími aranžmánmi. O tom som sa presvedčil, keď som si vypočul „The Knights Of The Cross“ od GRAVE DIGGER. Je to jeden z mojich najobľúbenejších albumov vôbec.
Podľa môjho názoru v našom undergrounde je stále dosť málo speed/power metalových kapiel. Kde vidíš príčinu?
Je to určite dané aj tým, že ak sa pozrieme na špičkové power/speedové kapely ako napríklad GAMMA RAY, vidíme, že v kapele sú dvaja technicky výnimočne zdatní gitaristi, bubeník presný ako hodinky a prakticky málo ktorá domáca kapela dokáže zahrať niektorú z ich náročnejších skladieb na počúvateľnej úrovni. Ťažko potom čakať, že keď ich nevedia ani zahrať, že by potom mohli písať vlastné skladby v takomto štýle. Potom tu máme množstvo ľudí, ktorí kade chodia, tade ohovárajú to, čo oni často nazývajú „hevík“ alebo dokonca „tancovačka“, tvrdia, že je už nemoderný a že oni hrajú vlastný, nový štýl; to čo im neladí, nazývajú jazzové a disharmonické, to čo nemá ani hlavu ani pätu, tvrdia, že je prelomením starých bariér verš – bridge - refrén a podobne. Komu sa ich hudba nepáči, tých považujú za príliš obmedzených na to, aby ich úžasnej, originálnej tvorbe porozumeli.
Mini CD „Rise Up!“ ste nahrali vo svojom vlastnom domácom štúdiu. Takých kapiel nie je veľa. Prečo ste sa tak rozhodli, nevyhovovali vám slovenské štúdiá? V čom vidíš výhody vlastného štúdia, samozrejme okrem tých finančných? Plánujete neskôr produkovať aj iné slovenské kapely alebo sa striktne sústredíte iba na svoju skupinu?
Naše štúdio Sound Factory som založil s Jozefom Rigom a plánujeme v ňom nahrávať aj iné kapely. Obaja sa dobre orientujeme v Pro Tools a tak si robíme všetko sami. Myslím si, že na Slovensku sú kvalitné štúdia a dá sa v nich dosiahnuť zvuk zahraničných kapiel, avšak samozrejme dobrý zvuk aj niečo stojí. Myslím si, že ak chce kapela dosiahnuť kvalitný zvuk, nie je najdôležitejšia najdrahšia štúdiová aparatúra, ale najmä dobrý muzikantský výkon a potom dobrá práca štúdiového technika. Je mnoho amatérskych kapiel, ktoré si neprestajne sťažujú na zvukárov, aparatúru a všetko možné, ale nevedia si priznať, že vlastne vôbec nevedia hrať a nedokážu sa orientovať ani v tých 3-4 gombíkoch, čo majú na kombách. S nahrávaním iných kapiel sme už vlastne začali. Napríklad pred mesiacom u nás nahrávala jedna senecká kapela niečo zo svojej tvorby.
Na základe vášho demo CD by ste chceli získať nahrávaciu zmluvu. S akými reakciami ste sa doteraz stretli? Oslovili ste aj zahraničné labely?
My sme vlastne oslovili iba zahraničné labely. Keďže sme naše CD posielali iba nedávno, ohlasy iba čakáme. Jednu odpoveď sme však dostali v krátkom čase, konkrétne od AFM Records a znela v tom duchu, že muzika je dobre napísaná a zahraná, avšak oni nehľadajú žiadne nové kapely, pretože majú presne stanovený plán vydávania albumov na jeden a pol roka dopredu. Je to vraj trošku neflexibilná politika firmy, ale ich filozofiou je mať pod svojimi krídlami iba niekoľko kapiel a tým sa venovať na úrovni, pretože nedisponujú dostatočnými finančnými prostriedkami na to, aby pretlačili neznámu kapelu na dnešný presýtený trh. Toľko AFM.
Za veľké mínus celej nahrávky považujem bicí automat, ktorý znie veľmi umelo. Nebolo by lepšie nájsť aspoň hosťujúceho bubeníka a nahrať materiál s ním?
Samozrejme lepšie by bolo nahrávať „Rise Up!“ s bubeníkom, ale v tom čase sa nám žiadneho vhodného nepodarilo nájsť. Takisto som sa s nahrávaním chcel poponáhľať, pretože nacvičenie a samotné nahranie materiálu so živými by všetko oddialilo možno aj o niekoľko mesiacov. Teraz, keď sa vieme prezentovať hotovou nahrávkou nie je pre nás také problematické bubeníka nájsť. Ďalšie CD budeme určite nahrávať celé naživo. Očakávam, že aj toto nám pomôže dosiahnuť ešte lepší zvuk nahrávky.
V skladbe „Here I Am“ hosťuje gitarista Marcel Majba? Pôsobí v nejakej kapele?
Marcel je jeden z najlepších hardrockových gitaristov v celom bývalom Česko-slovensku. Dôkazom toho je aj víťazstvo v súťaži usporiadanej časopisom Muzikus v Prahe, myslím v roku 2000. Má vlastnú kapelu THE MAYBE, ktorá hrá hardrock v štýle DEEP PURPLE, ZEPPELIN, Beck-Bogert-Appice... S Marcelom teraz chystáme jeden malý projekt, ktorého výsledkom bude mini CD s hardrockovým materiálom pravdepodobne v štýle WHITESNAKE, VAN HALEN.
Pôvodne mal nahrávku naspievať Mayo z DEAD POETS SOCIETY. Vokalistom VINDEX sa ale nakoniec stal Luděk Struhař. Prečo zišlo z vašej spolupráce?
S Mayom som sa spoznal prostredníctvom môjho kamaráta, bývalého gitaristu DPS, Miša Podolského. V tom čase bol VINDEX v úplných začiatkoch a naopak Mayo s DPS boli rozbehnutí v plnom prúde, s mnohými koncertnými ponukami. Navyše venuje sa dosť odlišnému žánru a nadobudol som presvedčenie, že do našich skladieb by sa musel tak trochu nútiť. S Luďkom si štýlovo rozumieme na 100% a myslím si, že je najvhodnejším spevákom akého máme kedy šancu nájsť. Som veľkým fanúšikom jeho vokálu a veľmi si ho vážim ako hudobníka.
Obalom so stredovekým motívom hudobníka s dobovou harfou ste chceli podčiarknuť neoklasický aspekt vo vašej hudbe? Má to fungovať ako symbol tvojho vzťahu ku klasike resp. ako pomôcka pre identifikovanie štýlu VINDEX pred tým ako CD hodíme do prehrávača?
Ja mám klasickú hudbu veľmi rád. Najmä J.S.Bach a G.F. Händel ma často inšpirujú pri písaní nových skladieb. Nemusí to byť v konečnom dôsledku na tej skladbe vôbec cítiť, ale keď si prechádzam niektoré ich skladby, upúta ma určitý hudobný jav, fenomén, sústredím sa naň a postavím na ňom nový motív, ktorý sa potom vôbec nepodobá na ten originálny, jediné, čo majú spoločné je ten hudobný jav.
V našej hudbe sa budú určite naďalej vyskytovať neoklasické prvky (pravdepodobne hneď úvodná skladba nového CD bude čisto neoklasická), ale nemyslím si, že je to pre nás kľúčové. Mám pripravené aj true metalové či hardrockové skladby.
Väčšina z vás holduje hudbe Yngwie Malmsteena. Ktoré obdobie resp. albumy máš najradšej a prečo?
Som Yngwieho veľkým fanúšikom. Kúpil som si od neho všetky regulérne albumy, ktoré vydal a mám ich veľmi dobre napočúvané. Naozaj sa mi všetky veľmi páčia, ale osobitne vyzdvihujem „Alchemy“, „Trilogy“, „Fire & Ice“, „7th Sign“. Aj posledný album „Attack!“ je výborný, skladbu „Valley Of The Kings“ považujem za jednu z najlepších, čo napísal.
Tvoj brat Tommy je okrem designu obalu aj autorom textov na „Rise Up!“. Obsahujú až pozoruhodne veľa metafor v spojitosti s prírodnými fenoménmi. Berieš ich ako rovnocennú súčasť muziky, kladieš na ne veľký dôraz?
Často sa mi stáva, že skladba ma skutočne osloví až po prečítaní a pochopení textu, preto považujem texty za veľmi dôležité. Tommymu sa v písaní textov naozaj darí a považujem ich za vynikajúce. Prírodné a historické motívy sú mu naozaj blízke.
Hrali ste už naživo? Keby si mal možnosť, s kým zo svetovej scény by si chcel hrať na jednom pódiu?
Kapela VINDEX ešte nikdy nehrala naživo. Minulý víkend sme však začali skúšať potenciálneho nového člena – bubeníka a chystáme sa nacvičiť 10-12 skladbový set pozostávajúci aj z doteraz nevydaných skladieb, ktoré budú na nasledujúcom CD a radi by sme hrali aj koncertne. Ak by sme mali možnosť robiť predkapelu nejakej svetovej kapele, myslím, že najradšej by som hral pred GRAVE DIGGER-om, HELLOWEEN-om, či HAMMERFALL-om.
Na vašej webovej stránke ma zaujal odkaz na českú kapelu NEMESIS. Kamarátite sa spolu? Chystáte spoločné koncerty prípadne nejaký zaujímavý projekt?
Osobne sa nepoznám z nikým z členov NEMESIS, avšak s Liborom sme si vymenili 2-3 maily. Nedávno som čítal ich inzerát, v ktorom hľadali basgitaristu. Počul som ukážky z tvorby a páčili sa mi. Pýtal som sa o aký druh spolupráce by mali záujem. Možno by sme sa boli dohodli, ale ja by som nebol schopný náležite sa venovať NEMESIS vzhľadom na to, že mojou prioritou je VINDEX, kde som skladateľ, basgitarista a vlastne aj manažér.
Popíš nám trochu Senec z metalového hľadiska. Kapely, kluby, fanúšikovia, skrátka všetko čo sa týka undergroundu. Ktoré slovenské kapely ťa oslovujú vo všeobecnosti?
Senec je malé mesto a nie je tu žiadna metalová scéna, dokonca ani jediný rockový klub. Máme tu jednu – dve rockové kapely a to je všetko. Myslím, že všetci hudobníci sa tu navzájom poznajú. V lete, v rámci turistického ruchu Slnečných jazier tu mesto organizuje niekoľko akcií spojených s vystúpeniami známych slovenských prípadne českých kapiel.
Nie je veľa slovenských kapiel, ktoré ma nejako zaujali. Nemusí to byť metalová kapela, dôležité sú pre mňa vydarené hudobné nápady a dobrá interpretácia. Rád som chodieval napríklad na klubové koncerty Marcela Majbu (MAYBE), ale pravdu povediac, nemám veľký prehľad o slovenskej klubovej scéne.
Ďakujem za rozhovor.
Aj ja ďakujem a v mene celej kapely pozdravujem všetkých návštevníkov Metalopolisu.