OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Emzácká dvojice jinodimenzionálních poutníků Cornelius / Lazare se nesmazatelně zapsala do historie black metalu jako jedni z nejpokrokovějších propagátorů avantgardního černého kovu. Labužníci považují Solefald za jednu z nejvybranějších lahůdek na trhu a pověst krmě pro náročné byla zpečetěna minulým albem Neonism, které krom totálně běsuplné filosofické mixtůry Versaceho, Nietszcheho a Coco Chanela, přinesla i stylově nespoutaný konglomerát avantgardních melodií. A pokud byl Neonism pečetidlem, Pills Against Ageless Ills jsou řachou parním bucharem...
Ačkoli je u Solefald ošidné mluvit o koncepčních albech, Pilulky jím zjevně jsou. Řekněme taková opera, plná existenciální nejistoty a zchemikalizovaných výletů mimo hranice racionality. Metalová činohra se zpěv a dvěma postavami – filosofem Fuckem a pornografem Kainem (který zabil Kurta Kobaina a vykecal to Fuckovi, jenž mu poté zapěje destruktivní árii Hate Yourself...). Uff, rád bych tu pohovořil o nějakém příběhu, nicméně když si pročtete krátkou charakteristiku náplně každé skladby, dojdete k závěru, že na jedné ze stran komunikačního procesu propuklo šílenství. A ta Vaše to (zatím) není. Brilantní názvy tracků rozhodně vrcholí „Solefald popem“ USA don´t Exist. Hitový refrén, kde se tato aktuálně dosti provokativní invokace opakuje, vynikající gotikou načichlý riff. Cornelius a Lazare z hudby vědu dělají i nedělají...
Trefný popis většiny blackových avantgardistů absolutně nepřichází v úvahu. Jediným řešením je požití halucinogení látky před napsáním. Zkuste postihnout slovy Ulverácké zhudebnění básní Williama Blakea. Zkuste postihnout slovy nekonečně se metamorfující matérii zvuku u Solefald. Slovo „black“ je nanejvýš ošidné. Ano, jsou tam prvky staré dobré severské školy, zejména v nezapomenutelných svištivých kytarových jízdách, jenže meluzíny jsou dotaženy ad absurdum, pokroucené, zlámané, bizarní... Často se zjevují ve chvílích, kdy je hudba hájenství černého kovu na míle vzdálena. Solefald jsou zcela postaveni na nevypočítatelnosti dění a to jak přes hranice skladeb, tak uvnitř jednotlivých kompozic. Zlomy v rychlosti, zlomy ve stylech, zlomy v instrumentaci a atmosféře.
Místy jako by se avantgardní běs vysmíval všemu ortodoxnímu, naschvál pajcuje kočku s prasetem a pak se pobaveně nimrá v podivné výslednici. Jak je těžké udržet pozornost a spojitosti. A na druhou stranu – jak slastné. Nepřeberné množství nápadů, klávesových rejstříků, vokálních odstínů (celé album je postaveno na dialogu čistého zpěvu a skřehotu), ošidných nálad...
Solefald nejsou hudbou pro ty, kteří odsuzují Emperor jako přílišnou složitost a nade vše stavějí legrační čertíky bertíky z Dino Burgers a bulisáky mulisáky z Kredle Filcek. Je to naprosto absurdní mutace black metalu a metalu vůbec. Intelektuální sebevražda. Výron šílenství. Filosofující (Po)Šuk a pornograf Kain se potácejí světem, hlomozí a hovno si dělají z toho, že jim vlastně nikdo nerozumí...
Solefald nejsou hudbou pro ty, kteří odsuzují Emperor jako přílišnou složitost a nade vše stavějí legrační čertíky bertíky z Dino Burgers a bulisáky mulisáky z Kredle Filcek. Je to naprosto absurdní mutace black metalu a metalu vůbec. Intelektuální sebevražda. Výron šílenství. Filosofující (Po)Šuk a pornograf Kain se potácejí světem, hlomozí a hovno si dělají z toho, že jim vlastně nikdo nerozumí...
8 / 10
1. Hyperhuman
2. Pornographer Cain
3. Charge of Total Affect
4. Hate Yourself
5. Fuck Talks
6. The Death of Father
7. The USA Don´t Exist
8. Anti-City Strategy
9. Hierarch
World Metal. Kosmopolis Sud (2015)
Norrøn Livskunst (2010)
The Circular Drain (2008)
Black For Death - An Icelandic Odyssey Part II (2006)
Red For Fire - An Icelandic Odyssey Part I (2005)
In Harmonia Universali (2003)
Pills Against The Ageless Ills (2001)
Neonism (1999)
The Linear Scaffold (1997)
Jernlov (demo) (1995)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.