OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ne, nekamenujte mě za to, já vím, že pšenka tomuto stylu za branami kovové metropole asi nikdy nepokvete, ale nemohu si pomoci. Toto CD mě zasáhlo jako Amorův šíp a já se do Radůzy zamiloval. Pokud jste ortodoxní přívrženci stylů zadržte! Dál nečtěte! Pokud máte však ouška otevřená i pro melodie v jiné škále tvrdosti, než je kov a skála, račte dál. Vplujte do světa šantánů, chansonu, folku a pouličních příběhů, kde starý akordeon otevírá svoji duši.
Zpěvačka Radůza není v hudebním světě žádným nováčkem, ačkoliv si své místo ve veřejném povědomí začala získávat až teď. První počin – nenápadnou kazetu „Blues?“ – této talentované multiinstrumentalistky, vydala již poměrně dávno firma Black Point. Již v roce 1993, po tom co ji objevila Zuzana Navarová, si zahrála před vystoupením samotné Suzanne Vega v Lucerně. Následovala užší spolupráce se skupinou Nerez, různá hostování, ať už to bylo u kultovních Marsyas, či spolupráce s Michalem Pavlíčkem a Abraxas. Další mezník přišel v létě 1999, kdy Radůza předskakovala před Mikem Oldfieldem. V roce 2001 Radůza dokončila konzervatoř a přišlo první plnohodnotné CD „Andělové z nebe“, vydané u Indies records na počátku roku 2001.
Dnes jsem naprosto omámen tvorbou, kterou předkládá na CD „Při mně stůj“. Album obsahující šestnáct písní, šestnáct příběhů, šestnáct perel. Každá písnička má svoji náladu, atmosféru a obnažuje různé kouty autorčiny duše. Na celém CD dominuje zvuk akordeonu, několik skladeb je kytarových s velmi decentním doprovodem. Většina písniček na Vás dýchne úžasnou atmosférou pařížských ulic první poloviny minulého století, vše doprovázeno trochu drsným, řekl bych zmužilým, a plným hlubokým hlasem. Skladby díky osobitému zabarvení hlasu dýchají a žijí. Voní šansonem, dávnými městskými nálevnami na periferii, které pulzují nočním životem, osamělou chladnou noční uličkou, poutí, folklórem, ale hlavně všedními starostmi a radostmi obyčejného života. To vše bravurně otextované, někdy s hloubkou a něhou, jindy se vzletnou dětskou hravostí.
Celé CD začíná rychlejší a hravější „Jedem“, po ní pokračuje poněkud melancholičtější a těžší skladba „Žlutý gladioly“, kterou jsem si hodně oblíbil. Po cirkusovém vyprávění „Oh Madame“ se přeneseme do předvánočních chladných večerů se vzpomínkovým opusem „Mikuláš“. Přichází první kytarovka „Studený nohy“, která na Vás dýchne podzimní městskou obyčejností a stereotypem, zároveň jde o zatím jedinou písničku, která se může pochlubit videoklipem. Šestou písničkou je smutná snivá úvaha „Půjdu kam chci“, za kterou se rozezní další zasmušilejší, ale místy naléhavější „Větře můj“, jejíž textová stránka (větře můj, při mně stůj) dodala celému albu i svůj název. Osmým kusem je krátká skladba, která jakoby tak úplně nepatřila do Radůzčina světa, nicméně mě osobně její atmosféra učarovala a nevím proč, ale kdykoliv poslouchám „Krahujce“ vybaví se mi prostředí z pohádky Malá mořská víla. Za ní následuje veselice a oslava mladého všedního života v písničce „Na koníčka vyskočím“. Desátou je naléhavá skladbička „Orel“, za ní opět jedna kytarovo-akordeonová letní pohodovka „Bremen“. Dvanáctku má rázná téměř pochodová chladná hymna „Tam pod Ještědem“, pověstná třináctá je klidná nenápadná „Až kočka zapřede“, za níž se nachází dle mého asi nejzajímavěji dělaná skladba na CD – „Polož mě na sebe“, která disponuje netradičním začátkem a trochu napjatým nervózní náladu stupňujícím koncem. Předposlední je jedna z nádherných městských odrhovaček „Zvony“. Závěr je jemnějšího a něžnějšího charakteru a nese jméno „Ať není mi líto“. Šestnáct skladeb, každá jiná a přece všechny provázané citlivou Radůzčinou stuhou.
Dovolím si tvrdit, že o Radůze ještě všichni uslyšíme. Je to velmi talentovaná mladá textařka a skladatelka. Již dnes je nominována hned v několika kategoriích na „Anděla“. Držím moc palce, doufám že Radůza vnese nový svěží vítr do české hudební scény.
Barevné akordeono-kytarové písničkové album, plné pocitů a života, komornosti a něhy i určité neomalenosti a hrubosti. Dámy a pánové představuji Vám korunní princeznu českého chansonu Radůzu.
8,5 / 10
Radůza
- kytara, harmonika, zpěv
Hosté
František Raba
- basa
Omar Khaouaj
- kytara
1. Jedem
2. Žlutý gladioly
3. Oh, madame
4. Mikuláš
5. Studený nohy
6. Půjdu, kam chci
7. Větře můj
8. Krahujci
9. Na koníčka vyskočím
10. Orel
11. Bremen
12. Tam, pod Ještědem
13. Až kočka zapřede
14. Polož mě
15. Zvony
16. Ať není mi líto
Gaia (2014)
Ocelový město (DVD) (2012)
Ocelový město (2012)
Miluju vás (2010)
O Mourince a Lojzíkovi aneb pohádkové čtení se zpěvy (2009)
V salonu barokních dam (2007)
Vše je jedním (koncert) (2007)
Půjdu, kam chci (DVD - koncert a film) (2007)
V hoře (2005)
Při mně stůj (2003)
Andělové z nebe (2001)
Blues? (1994)
Nevím proč by něčemu takovému na MP neměla kvést pšenka? Přiznávám, s Radůzou jsme na tom jako RIP, i mně v srdci z její hudby uvízl Amorův šíp. Písničkářka každým coulem, co si vystačí s nástrojem a hlasem, přesto je výsledek bohatý a mrazivě krásný. Tady nelze než doporučit!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.