OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O existenci blackmetalové eskadry se zajímavým názvem 1349 jsem donedávna neměl nejmenší ponětí. Můj zájem probudilo až angažování velezajímavé postavy norské scény za bicí soupravu – totiž Frosta (SATYRICON, KEEP OF KALESSIN). Jsa si dobře vědom Frostových kvalit (zvláště na excelentním satyřím albu „Rebel Extravaganza“ předváděl téměř nemožné) jsem od 1349 očekával něco minimálně nadprůměrného.
Ale znáte to, když očekáváte příliš moc, obyčejně se dostaví zklamání a radost rychle střídá roztrpčení. Přesně takové pocity ve mně vyvolalo i album „Liberation“. Místo novátorského přístupu k černému umění je k dispozici pouze archaický, maximálně tradicionalisticky pojatý extrémní pure black metal, který může oslovit už jen řídnoucí zástup věrných staromilců. Pro lepší přiblížení tvůrčích schopností 1349 je nutno zmínit, že „Liberation“ je albem debutovým a to prosím po šesti letech existence skupiny. O to více pak nechápu, jak je možné, že relativně otrkaní matadoři natočí materiál, který dnes nemá šanci něco říci a jeho přínos pro scénu je veškerý žádný. Inu vezměte si tradiční inspirační zdroj, čili rané MAYHEM, pak berte v potaz začátky SETHERIAL a určitě neuděláte chybu, když s nostalgií zavzpomínáte na staré časy ve znamení „Battles In The North“ od havranů IMMORTAL. To ovšem jsou (v případě IMMORTAL bohužel byly) pojmy, které mají svoji váhu a výrazný podíl na chodu blackmetalových dějin. Tahle doba je však dávno pryč, řečeno bylo vše, současnost patří DHG, THE KOVENANT, THORNS, DIMENSION F3H nebo SATYRICON a nikoli epigonům, mezi které musíme chtě nechtě zahrnout i 1349.
Kdyby to nebylo úplnou samozřejmostí a kapela neexistovala už půltuctu let, mohl bych Norům ke cti připočíst i vcelku dostačující úroveň instrumentace (samozřejmě v rámci stylu, na základní zvládnutí old school blackového vzorce není nutno žádných virtuózů). Ten kdo vytahuje 1349 z propadliště zapomnění a svým uměním mě nutí „Liberation“ občas zasunout do přehrávače je právě Mr. Frost. Teď však zapomeňte na jeho pestrou a kreativní performanci z domovské kapely, zde má prostor jen pro co největší rychlost a agresivitu projevu. Přiznám se, že při jeho nemravných kulometných sypanicích mi velice často bezmocně poklesla čelist. I když se 1349 nepodařilo natočit nic přínosného ani bůhvíjak objevného, alespoň vyprodukovali jedno z absolutně nejrychlejších blackových alb, které jsem měl tu možnost kdy vyslechnout.
Místo novátorského přístupu k černému umění je k dispozici pouze maximálně tradicionalisticky pojatý pure blackmetal, který osloví jen konzervativní posluchačskou obci. "Liberation" od 1349 není ani přínosné ani bůhvíjak objevné blackové album, ale jedno z vůbec nejrychlejších je tedy zcela určitě. Absolutní extrém na straně jedné, velká nuda a monotónnost na straně druhé.
5,5 / 10
1. Manifest
2. I Breathe Spears
3. Riders Of The Apocalypse
4. Deathmarch
5. Pitch Black
6. Satanic Propaganda
7. Legion
8. Evil Oath
9. Liberation
10. Buried By Time And Dust (MAYHEM cover)
Beyond The Apocalypse (2004)
Liberation (2003)
1349 (2001)
Chaos Preferred (1999)
Demo (1998)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.