OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ovšem ovšem, Wiwczarkovci se již na pódiích malých klubů a fotbalových stadionů od Olzstynu po Tokio a možná ještě dál pohybují již nějaký ten pátek. Na svém kontě mají také slušný počet nahrávek. Ne o všech lze ovšem hovořit s nadšením a v superlativech. Od dob „The Ultimate Incantation“, „Sothis“ a „De Profundis“, kdy VADER nastavovali deathmetalu nové hranice, již z Visly odplavalo do Baltu mnoho odpadu. VADER jsou sice zdánlivě stále „populárnější“ a jejich cestovní kancelář Kmiolek a spol. pro ně pořádá stále delší výlety po okolí Polska a dalších „kontinentů“, ona „popularita“ si však žádá své.
Neustálá koncertní aktivita je bezesporu silnou zbraní polské čtyřky - Wiwczarek a jeho suita si po této stránce jistě zaslouží úctu a obdiv. Bohužel zřejmě právě toto vytížení „on the road“ se značně odráží na vlastní tvorbě kapely. Lze myslím s jistotou říci, že od „De Profundis“ VADER nedokázali vytvořit kompaktnější a silnější materiál. Jestliže zmíněná deska ovlivnila i mnohé starší a zkušenější kapely (viz např. MONSTROSITY), další tvorba VADER již mnoho nového do deathmetalového žánru nepřinesla. VADER mají svůj vzorec na výrobu deathmetalu a (pravda) i nezaměnitelný zvuk, vokál, texty a koneckonců i doprovodný artwork. To vše se v daném ranku podařilo jen málokteré kapele. Potíž je v tom, že vzorec vykrystalizovaný na „De Profundis“ byl během osmi let let jen málo upraven, pozměněn a zdokonalen. Mnohdy tomu bylo i naopak – Vader v leckterém směru zjednodušili svůj přístup. Známá „hitovka“ „Carnal“ sice na koncertě funguje dobře, muzikantsky už to ale taková sláva není. Po zužující se začarované spirále tak VADER bruslí i nadále a tedy i na aktuálním počinu, lapidárně nazvaném „Blood“.
Známé riffy, obehrané stopky, deklamovací pomalé pasáže, léty prověřený, avšak nikterak pozměněný vokál, průhledné frázování, slayerovská sóla odnikud nikam... ale ovšem, staré dobré VADER poznáte během pár vteřin. A v tom je právě ta potíž. Jestliže na předchozí desce „Revelations“ se místy objevily svěže znějící momenty, na „krvi“ jakoby se po nich opět slehla zem. Dokonce ani texty Pawla Frelika, kdysi tvořícího zajímavé obrazy s lovecraftovsko-starosumerským espritem, se na „Blood“ smrskly do vyčpělých frází. Ve druhé skladbě „We Wait“ (postavené na překopaném riffu z profundisovské Blood Of Kingu) dokonce Frelik „čeká v úkrytu“ kde „tajně kreslí velké plány“ a sní o „triumfu vůle“. Možnost, že by se z této frázemi doslova nabité skladby stala klipovka, vzbuzuje zajímavé asociace: Wiwczarek ve svém oblíbeném Panzeru IV (či v čem to jezdí) vykřikuje namísto „fajrrr!!!“ něco o triumfu vůle a o tom, že přijde „nový řád“. Vše korunuje v dané souvislosti nepříliš originální užití sloganu „absence of war does not mean peace“. Poněkud tragikomická představa, že?
Nepopírám, že VADER si lze asi jen těžko představit jinak, než s texty plnými darkness, mystery, burning, abyss, monsters, war, attack a tak, ale přeci jenom čeho je moc... Stačí si pročíst Wiwczarkův výplod Son Of Fire - s něčím takovým se dnes snad neodváží přijít ani začínající „mostest treu blakc metal band from Horní Polom“. U kapely formátu VADER to pak je již známka jasného úpadku. Z naznačeného tedy vyplývá, že „Blood“ je jen dalším rozmělňováním silného i posluchačsky kdysi zajímavého přístupu. Ze šesti skladeb stojí za povšimnutí snad jen úvodní „Shape-Shifting“ (kvůli textu o současném přesycení informacemi a rozmělňování osobnosti) a „Traveler“ („zlá“ záležitost s insipirací Johnem Dee). Šestadvacet minut na „novou minidesku“ sotva stačí a fakt, že i k této „mini“ délce se VADER dopracovali pouze díky znovuvydané „When Darkness Calls“ (z „Revelations“) a hóódně natahovanému coveru THIN LIZZY(„Angel Of Death“), je na pováženou. Samotná převzatá skladba je co do zpracování neinvenčním balastem a kvůli přidané třetí sloce o padajících ocelových ptácích v New Yorku v roce 2001 bude Phil Lynott určitě Wiwczarka chodit v noci do tourbusu strašit. Je totiž značně pitomá. A toť vše – necelá půlhodinka, kaše už je dosti nastavená, hurá, máme „nové“ minialbum! Hadí jazyk, který na obale vyplazuje otisk údajného Kristova obličeje ze známého turínského plátna, věstí cosi nekalého. Ostatně stejný motiv byl na obal již předtím použit, i když, pravda, nebyl tak „blood red“.
Podobný danse macabre ve vlastní minulosti dnes předvádí více kdysi zajímavých deathmetalových kapel, např. MALEVOLENT CREATION, INCANTATION, DEICIDE (i když na „Scars Of The Crucifix“ se jakžtakž vzchopili k činu) a další... Nalézt cestu ven ze spirály mizející v nenávratnu historické studny je pro ně zřejmě více než složité... A tak nelze recenzi na „nové“ VADER zakončit jinak než trefným refrénem z oné předělávky THIN LIZZY: „They went down, down, deep under ground... in the great disaster.“
„They went down, down, deep under ground... in the great disaster.“
5 / 10
1. Shape - Shifting
2. We Wait
3. As The Fallen Rise
4. Traveler
5. When Darkness Calls
6. Angel of Death
Tibi Et Igni (2014)
Welcome To The Morbid Reich (2011)
Necropolis (2009)
XXV (Best Of) (2008)
And Blood Was Shed In Warsaw (DVD) (2007)
Impressions In Blood (2006)
The Art Of War (EP) (2005)
Night Of The Apocalypse (DVD) (2005)
The Beast (2004)
Beware The Beast (EP) (2004)
Blood (EP) (2003)
More Vision & Voice (DVD) (2002)
Revelations (2002)
Reign Forever World (EP) (2001)
Litany (2000)
Live In Japan (Live) (1998)
Vision & Voice (VHS) (1998)
Kingdom (EP) (1998)
Back To The Blind (1997)
Reborn In Chaos (1997)
Future of The Past (1996)
De Profundis (1995)
An Act Of Darkness/ I.F.Y. (EP) (1995)
Sothis (EP) (1994)
The Darkest Age - Live (Live) (1993)
The Ultimate Incantation (1993)
Morbid Reich (demo) (1990)
Necrolust (demo) (1989)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Metal Blade
Produkce: Piotr Wiwczarek
Studio: RG Studio Gdańsk (skladby 1 a 2), Red Studio Gdańsk (skladby 3 - 7)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.