OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak tedy nový MONSTER MAGNET a jejich šestá regulérní studiová deska „Monolithic Baby!“. Stylově kapela neuhnula ani o milimetr od svého poctivého dunivého soundu. Jde o stále tentýž silácký a masivní rock n´roll evokující 70. léta podaná v moderním znění. Takže fanoušci, kteří hudbu Monster Magnet uznávali do teď, budou určitě spokojeni. Naopak Wyndorfovci nemůžou v žádném případě počítat s nějakým extrémním nárůstem posluchačů nových. Při srovnání s předchozími třemi alby však novinka mírně pokulhává co se týče kompoziční pestrosti, kvality skladeb i zvukového hávu. Zkrátka MONSTER MAGNET už zřejmě nenahrají fošnu tak halucinogenní jako „Dopes…“ , tak dravou a hitovou jako „Powertrip či tak skladatelsky a zvukově dotaženou a podanou s nadhledem starých rockových pardálů jako byla „God Says No“. Nechtěl bych tvrdit, že se jedná o průměrnou nebo, nedej bože, špatnou desku, ale na poměry MONSTER MAGNET je „Monolithic Baby!“ přece jen strašně předvídatelné, navíc podané s trochu menší razancí než tomu bylo v minulosti. Nezbývá než doufat, že se jedná o mírné vydechnutí a chvilkové přešlapování na místě přes dalšími velkými věcmi.
Ze skladeb bych vypíchl několik stěžejních kousků. Úvodní "Slut Machine" kolem Vás prosviští, aniž by jste zaznamenali jakýkoliv něčim obohacující a invenční nápad. Druhá „Supercruel“ už je jiná káva, střední tempo, divoké riffy, razantní frázovaný refrén. Prvním vrcholem desky je pro mne třetí rozmáchlá skladba „On The Verge“, která upomene na titánský monolit předchozí desky – skladbu „Cry“. Čtvrtá věc a pilotní singl „Unbroken (Hotel Baby)“ je kolovrátkovou hitovkou, která však postrádá sílu dřívějších tutovek jako „Space Lord“ či „Heads Explode“. O páté „Radiation Day“ se dá říct to samé, co o „Supercruel“ – poctivý riffový standart ve středním tempu. Druhým vrcholem alba je šestá „Monolith“, jejíž riff upomene na pradávný hit Teda Nugenta „Cat Scratch Fever“, avšak pochopitelně v mnohem hutnějším podání, vyzdobeným fenomenální refrénovou katarzí. Sedmá „The Right Stuff“ je jedinou vyloženě rychlou jízdou, po níž následují další dvě silné skladby – klenutá „There´s No Way Out Of Here“ která s přibývajícím časem z téměř balady narůstá v hřmící a divokou pecku a energická „Master Of Light“. Zvolnění přijde s lehkou a na poměry MONSTER MAGNET krátkou skladbou „Too Bad“. Album zakončují dvě ne příliš vydařené kompozice „Ultimate Everything“ a „CNN War Theme“.
Pro vás, kteří jste fanoušci Monster Magnet a v předešlé tvorbě se dobře orientujete, nepřinese deska žádný nový nápad, invenci, skladbu, která by byla výrazně lepší než to, co už kapela dříve vyřkla. Je na Vás, jestli je to dobře, či ne. Vám, kteří jste ještě o kapele neslyšeli nebo jste se k poslechu jejich desek dosud nedostali, bych spíše doporučil alba „Powertrip“ či „God Says No“, kde Wyndorfovci předvádějí o něco silnější a razantnější výkony.
Pro vás, kteří jste fanoušci Monster Magnet a v předešlé tvorbě se dobře orientujete, nepřinese deska žádný nový nápad, invenci, skladbu, která by byla výrazně lepší než to, co už kapela dříve vyřkla. Je na Vás, jestli je to dobře, či ne. Vám, kteří jste ještě o kapele neslyšeli nebo jste se k poslechu jejich desek dosud nedostali, bych spíše doporučil alba „Powertrip“ či „God Says No“, kde Wyndorfovci předvádějí o něco silnější a razantnější výkony.
7,5 / 10
Dave Wyndorf
- zpěv
Ed Mundell
- kytara
Phil Caivano
- kytara
Jim Baglino
- basa
Bob Pantella
- bicí
1. Slut Machine
2. Supercruel
3. On The Verge
4. Unbroken (Hotel Baby)
5. Radiation Day
6. Monolithic
7. The Right Stuff
8. There´s No Way Out Here
9. Master Of Light
10. Too Bad
11. Ultimate Everything
12. CNN War Theme
Mindfucker (2018)
Last Patrol (2013)
Mastermind (2010)
4 Way Diablo (2007)
Monolithic Baby! (2004)
God Says No (2000)
Powertrip (1998)
Dopes To Infinity (1995)
Superjudge (1993)
Spine Of God (1991)
Vydáno: 2004
Vydavatel: SPV / Steamhammer
Stopáž: 54:23
Produkce: Michael Wildwood
Ale houby blbost... Prostě dobrá stoner rocková záležitost, která sice nepřináší nic extra nového, přesto své kvality má. I tak ale na Powertrip, co se nápaditosti týče, nemá.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.