OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nikam očividně nepatřit patří dnes na metalových kolbištích k chválihodným návykům. Tedy ne, že by Endless nikam nepatřili. Přiřadit je můžeme směle k alternativnímu doomovému proudu, který vyvěrá ze studánky labelu RedBlack. Z hlediska avantgardního a volnomyšlenkářského přístupu k hudbební materii sem Endless bezesporu patří, nicméně po stránce tvorby jsou to samorosti, vzpírající se jakýmkoli žánrovým vymezením.
Tedy, jedni nazývají jejich hudbu zjednodušeně heavy gothic. Druzí dávají přednost rafinovanějšímu termínu progresivní doom. A ono je vlastně na všem kapka pravdy. Ode všeho cmrndnut vzoreček. Asi nejmenší vliv má na současnou tvář Endless heavy metal - ten se možná dal s přimhouřením oka a rovnání ocasu reality nalézt na předchozí fošně Perihelion, ale Vital #1 ho do značné míry vybydlelo. To gothic metal je už mnohem blíže pravdě. Svůj melancholický růžek vystrčí v úvodním zářezu Xea - Tuath - Eo, kde jedna kytara bzučí téměř symptomaticky, zatímco těžké rytmické spodky pilně rachotí. K nepřeslechnutí jsou taktéž gotické závany v klávesových partech a zejména v částech, kde zaznívá čistý mužský i ženský vokál.
Jinak dominantním vokálem Vitalu je rozhodně pořádně hutný doomový řev, který ovšem jeví čilé tendence k melodičnosti. Tohle byl pro mě osobně nejtěžší boj s Endlessáckou fošnou. V některých skladbách bych spíše ocenil Bartuskovu "světlou" stranu hlasu namísto těžkopádného a klopotného řevu, nicméně stále častější poslech mi dočista otupil ostří - má to něco do sebe...
Pominu - li disputace o příhodnosti vokálu, zbývá mi tu ještě velkohubá óda na skvělou hudbu. A ta óda zní zhruba následovně - o samorostlosti už tu slovo padlo, nicméně když se tak probírám touhle hudební koláží, nepřestávám být okouzlen. Endless čile slepují nejrůznější nálady, melodie a zvuky, nebojí se tichých pasáží, subtilních kytarových vyhrávek, hřmotných nástupů a pestrých klávesových “podkresů”. Vůbec vrchol jejich instrumentálního a kompozičního mistrovství spatřuji v nádherně vygradované instrumentální poemě Our Friends, která za pomoci drobných zvukových úlomků a kytarových odlesků doslova a do písmene maluje okouzlující obrázky.
Při všech zvukových orgiích však Endless nikdy nezapomínají na posluchače, netopí se ve svých fantaziích přespříliš okázale a servírují je v podobě “ne - zrovna - snadno” konzumovatelných písní, písní, které se do mozkovny zavrtávají postupně, o to však důkladněji. Skepse přešla ve spokojenost, spokojenost v oslavnou fanfáru. Opět české album, které stojí za slovo chvály, ale především za poslech...
O kvalitě tuzemské rockové školy nemá cenu pochybovat, ENDLESS jsou jen dalším důkazem. Kdesi na pomezí rockové citlivosti a metalového nasazení, na pomezí melancholie a duševní pohody... ENDLESS patří k tomu nejlepšímu, co Česká republiku může hudebnímu světu nabídnout.
8,5 / 10
Libor Bartusek
- kytara, zpěv
Jarda Adámek
- kytara
Mirek "Rybíz" Čajka
- basa
Radek Šlachta
- bicí, perkuse
1. Xea-Tuath-Eo
2. Sundown
3. Where Do Dreams Go When They Die?
4. Fragments
5. Dune
6. Vital #1
7. Our Friends
8. History
9. Pilgrim
10. In Your Palms
If The Universe Is the Answer... (2014)
Refuse To Shine (2008)
Perfect Message (2003)
Vital #1 (2001)
Perihelion (1999)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Redblack
Stopáž: 52:31
Produkce: Tom Šlápota a Endless
Studio: Shaark (CZ)
Kontakt: Petra Bartusková, Na Mokřinách 1193/2, 747 14 Ludgeřovice, CZ. Tel: +42 0777-606990.
Jedno z nejlepších CZ alb
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.