PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Psal se rok 1991 a trio drsných chlapců z blackové hordy DEIMORD se rozhodlo změnit stylovou příslušnost a ušetřit své nástroje od neodvratné destrukce. A tak se nám z původní černočerné sestavy: Marek Neckář – kytara, řev, Vítek „Žíva“ Živanský – basa a Jarda Traxler – bicí zrodila speed metalová kapela CRUEL BARBARIAN.23. 4. 1991 budiž znamenáno coby čas první zkoušky. Nadšení z nové smečky však dlouho nevydrželo bicmanovi Jardovi, který z časových důvodů odchází z našeho profilu, přičemž Cruelové reagují pěknou rošádou - Žíva se přeorientovává na šest strun, přichází bratrské duo Franta (bicí) a Petr (kytara, zpěv) Potměšilovi a basy se chápe Václav Šístek. Pro Petra však záhy sahá armáda, takže kapela končí rok 1991 zase nekompletní...
V lednu roku následujícího přichází kapela s první nahrávkou Tvůj konec – Zahrada snů (živě na mix – F. Potměšila seniora). Nevím, kde je jí konce, nicméně úroveň údajně nebyla z kategorie metalových snů. Následuje hned několik křtů ohněm – nejprve maturita, poté, 18. 7., první vystoupení v Rozhovicích u Přelouče coby předkapela Arvy a Brianu, no a nakonec nahrávání prvního dema Kouzlo slávy (31.10. – 1. 11., studio Hostivař). Ani v tomto roce samozřejmě nemůže chybět další rošáda v sestavě: Žíva troubí konec, na jeho místo přichází Zdeněk Doboš. Vzápětí Žíva troubí návrat, ale musí vzít za vděk jediným volným instrumentem – tedy basou... A rok 1992 končí Cruelové čím? No přeci Silvestrem...
Roku devatenáctistého devadesátého třetího se vrací ze služby vlasti Petr a v sestavě začíná být těsno. Kapela tak performuje se dvěma vokalisty. Začíná se formovat i realizační tým – managerský post zastává Dáša Zvelebilová, vedoucím fan clubu se stává Jitka Srpová. Když tu se z kapely stávají mediální hvězdy obludných rozměrů – píseň Dracula vítězí v Rockovém šlahounu na Radiu 1, následuje celosvětové turné... No, zpátky na zem. Následuje druhé demo Chlastavý lemtavý, nasnímané v pražském studiu Sokit v rozmezí 19. – 23. 7. Slavný rebelant Žíva znovu potěšil své kamarády, když do studia vůbec nedorazil a tak se osamělé basy ujal Petr a zpěv zůstal Márovi.
Rok 1994 začíná slibně, díky manažerce se v lednu objevuje reálná šance k natočení videoklipu, tudíž kapela uhání do studia Zdeňka Šikýře v Hostivaři, kde v rozmezí 12. a 13. ledna nahrává skladby Fantazie a Poutník. Z klipu nakonec sejde, skladby jsou proto využity alespoň jako Promo demo nahrávka pro časopisy. Do našeho profilu též vstupuje kolínská kapela GUERNICA, se kterou uzavírá Krutý Barbar přátelství, jež přetrvá dlouhá léta. Pokus nastěhovat Máru do Kolína coby vokalistu však selže... Dny radostného budování nadcházejí o prázdninách, neboť u Potměšilů vyrůstá zkušebna. V září postihuje Neckáře zánět hlasivek a aby toho nebylo málo, agentura Erudika nabízí Cruelům předskakování na turné ELÁNU. Navzdory Markově indispozici stihla kapela odehrát 4 koncerty po boku legendy. Dáša Zvelebilová se počíná pomalu vytráceti z dění...
Leden roku následujícího je ve znamení nahrávání alba Divadlo bolesti. Osiřelé manažerské křeslo obsazuje Jaroslav Houštecký a s novým manažerem přicházejí i nové naděje. Reakce na Divadlo jsou převážně pozitivní, jednání s firmami však končí neúspešně. Cruelové se snaží ještě obzvláštnit svůj repertoár, a tak přichází v srpnu hostující houslista Petr Chvojka a Marek Neckář piluje zpěv jako žák Lídy Finkové.
Rok 1996 je plný událostí, takže pěkně popořádku. Houslistu Petra již zmáhá živé vystupování, tudíž ukončuje hostování. Frantu Potměšila zase zmáhá metal, tak odchází do taneční skupiny svého otce (probůh, co tančí? Bierwaltz, oder was?). Marek zkouší štěstí ve světě muzikálu a v konkurzu na post zpěváka v Landově projektu Krysař končí až v posledním kole. A následuje kolotoč personálních změn: na inzerát nastupuje ke Cruelům bubeník Venca Paštyka a je pokřtěn 11.5. v pražském Mlejně. Tlak událostí splachuje Zdeňka Doboše, který hází pověstný šáteček 27. 6. v klubu Prosek. Jeho post zaujímá Lukáš Pilař a premiéru si odbývá 27. 7. v Radimi. Basák Petr Potměšil se zase dává přednost svojí kapele Pekelná žízeň (velmi originelní) a svým kolegům dává valé 20. 12. v Benešově nad Ploučnicí. A vrací se kdo? No přeci Žíva. Snad abychom si začali kreslit rodové stromy...
Vítek Živanský si svou obnovenou premiéru odbývá 12. 2. 1997, zatímco se chystají pracovní dema nových kousků. Kytaristu Lukáše pronásleduje podivná vyboulenina na ruce, takže musí být zrušeno několik koncertů (na jednom supluje Zdeněk Doboš). Při nástupu do studia Hostivař je ale všechno v pořádku, takže ve dnech 9. 5. – 18. 5. může vzniknout první řadovka kapely - ... sklízejte bouři. 52 – minutová nahrávka, zdobená řadou hostí sklízí bouři nadšených ohlasů, ale firmy jsou opět hluché jako polena. Jako potencionální rebelant se ukazuje tentokráte Lukáš, který odejde, ale po několika neúspěšných pokusech splašit za něj náhradu se opět vrací s příslibem lepších vztahů. Distribuce kazet Cruelů se ujímá agentura UCHO index. Pěti leté výročí existence slaví kapela křtem desky a koncertem všech předcházejících sestav (tak to musela být dlouhá štace...). Zdeňku Dobošovi je pak nabídnut post druhého sekerníka místo Marka (který by tak mohl pouze zpívat), ale ten odmítá.
Přes všechny pozitivní ohlasy na album je v roce 1998 definitivně rozhodnuto o tom, že CD firma nevydá. Cruely může utěšit alespoň to, že píseň Náruč Matky Země se stává součástí sampleru Fajn Rock Music 3. Účast na tomto projektu dostává kapelu na stránky různých periodik, na vlny rádia, a aby té mediality nebylo málo, je Vítkem zprovozněna internetová stránka. 27. 4. pak probíhá ve studiu Benas remastering všech písní krom těch z prvních dvou dem a takto upravené songy jsou připojeny k aktuálnímu albu. Dvoj – CD ... sklízejte bouři pak vychází v režii samotné kapely a setkává se s příznivým ohlasem. Manažerem kapely se stává Jan Jeřábek s podporou Aleše Komárka.
Rok následující je ve znamení dýně. Na jeho počátku kapela pilně laboruje s anglickými texty, které připravuje s pomocí Pavla Formánka. Malé potěšení přichází z časopisu Big Beng!, který kapelu usazuje na 14. – 28. místo v kategorii objev roku, ještě štědřejší je Spark, ve kterém Krutý Barbar ovládá žebříček českých undergroundových kapel za březen. A teď k těm dýním. Slovenský fan club HELLOWEEN ústy Marka Falťana nabízí Cruelům účast na připravovaném tributu. Ve studiu Benas tak v dubnu vzniká kousek How Many Tears, který patří k tomu nejlepšímu, co je na tributu obsaženo. Členové kapely se také pilně začínají věnovat vedlejšákům. Marek Neckář a Vašek Paštyka formují CRUEL BARBARIAN REVIVAL, který drhne nejstarší záseky kapely, Marek navíc s manažerem Honzou dávají dohromady legendární projekt DROZDÍCI a Víťa Živanský pro změnu uzavírá 31. 7. již druhý sňatek (nejtvrdší počin ze všech bočních aktivit). V srpnu vychází tribut Helloween oficiálně na CD v distribuci Leviathan records a 1. 10. zuří v Cinobani u bratí na Slovensku Helloween Tribute Fest za účasti Cruelů. Hudebně završuje rok Marek, který nahrává ve studiu Ondřeje Soukupa vokály pro Landův počin Konec.
Nic radostného na počátku roku se třemi nulami – Barbar se vytrácí vzhledem k pracovnímu vytížení členů kapely. Marka Neckáře navíc páteř přinutí v březnu k nedobrovolné vizitě nemocnice. Michal Gelbič zhruba v téže době dokončuje novou verzi oficiálních stránek kapely, následně je však vtažen do chřtánu armády. Jakmile se Marek trochu zotaví, přijímá nabídku na post zpěváka v kapele RIMORTIS. Drozdíci vlétají na scénu 10. 7., kdy se začíná nahrávat jejich CD a poletují tam čile až do srpna. Basák Žíva již v té době jaksi postrádá smysl svého nehudebního manželského projektu a rozvádí se, což nijak nepoučí bicmana Vencu, který se 19. 8. žení. Tribut Helloween pak přináší kýžené ovoce, když se kapele ozývá firma Sheer Records, která má zájem vydat nové album. Podmínkou jsou sice anglické texty, ale ty již kapela pilně kuchtí. Jenže v té chvíli je vyšplouchne komunikační problém. V listopadu chtějí totiž chlapci nastoupit do studia, jaké je ale jejich překvapení, když zjistí, že ho nemají blokováno. Následný odklad na leden zřejmě stojí Cruely smlouvu. Firma se již neozývá... Náplastí na toto zklamání může být jen nabídka účasti na tributu BLIND GUARDIAN.
3.1. 2001 kapela nastupuje do studia Hostivař a nahrává 9 dní desku Víno z temných hroznů. Vzhledem ke ztrátě kontaktu s firmou jsou všechny texty v mateřštině. Problémy počínají doutnat za škopky – nahrávací session totiž s kapelou absolvuje Jakub Homola, zatímco Vašek Paštyka ztrácí o kapelu zvolna zájem. Jakubovi je tedy nabídnut post bubeníka, ten však odmítá. Tribut Blindů nabírá konkrétní podobu a Barbánci plodí medley z písní The Last Candle, Tales From The Twilight Hall a legendární Valhally. Personální mišmaš zatím nabírá ty správné grády. Venca zájem ztrácí docela a kapelu opouští, počátkem října se objevují zvěsti i o nedostatku času basáka Žívy. Jenže v téže době mají Cruelové rozjednané Heavy Metal Tour 2001 se SALAMANDROU a KRLEŠí. A tak na svět přichází neuvěřitelná verze sestavy – tzv. model Chameleon. Některé koncerty absolvuje s rytmickou sekcí Pavel Bauer (jinak kytarista! kolínské Guernicy) / Franta Potměšil, některé zase s rytmikou Živanský / Homola. V září definitivně končí Márova anabáze u RIMORTIS. Padá také předsevzetí, že Víno vyjde jen a pouze u firmy. Kapela rezignuje a následuje příprava samovydání na CD. Křest Vína je stanoven na 15. 12. a jako člověk, který ho už nějaký čas brousí od zhora dolů musím říci, že Cruelové se na konci našeho historického exkurzu ocitají nejen na vrcholu tvůrčích sil, ale i na vrcholu metalové scény v ČR. Škoda jen zprávy, že příští rok se kapela přestane zřejmě věnovat soustavnému koncertování... Ale nepředbíhejme!!!
Promo (2003)
Víno z temných hroznů (2001)
Ve skleněných hodinách (remaster prvních dvou dem) (2000)
Eastern Tribute To Helloween (tribut) (1999)
Fajn Rock Music 3 (sampler) (1998)
... sklízejte bouři (1998)
Divadlo bolesti (CD edice) (1995)
Promo demo (demo) (1994)
Chlastavý lemtavý (demo) (1993)
Kouzlo slávy (demo) (1992)
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.