OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už několik let je takřka nepsaným pravidlem, že nás Ozzyho velký pobočník, kytarista a miláček davů Zakk Wylde, obšťastní novým albem své kapely BLACK LABEL SOCIETY současně s vypučením prvních jarních květů. V žáru jara nás tak trefně uzemní hrubými riffy a težkotonážními depresemi, čímž trošku připomene odvrácenou stranu života, v té chvíli momentálně osvětlenou prudkým sluncem uprostřed růžových květů lásky. Osobně si Zakka moc vážím pro to, co na rockové scéně vykonal. Uznávám ho jako brilantního hudebníka, ale ve chvíli, kdy jsem dopisoval loňskou recenzi na vynikající „The Blessed Hellride“, jsem zároveň pojímal rozhodnutí, že pokud nahraje napřesrok stejné album jako je to poslední, byť by bylo sebelépe řemeslně odvedeno, budu už ale vážně nemilosrdný.
Marná snaha. Zakk měl patrně na věc stejný názor a s novinkou „Hangover Music Vol. VI“ mi pořádně vypálil rybník. Neděste se komplikovaného názvu s výhružnou číslovkou na konci. Opravdu se nejedná o pořadové číslo nějakého vlezlého polooficiálního výběru. I když tomu počet ani struktura skladeb zrovna moc nenapovídá. Ano, celá deska „Hangover Music Vol. VI“ je v podstatě best of. Až na to jsou všechny skladby fungl nové a jsou myšleny a prezentovány jako řadová deska. A ještě jedno pojítko mezi nimi je. Všechny jsou to poloakustické balady. Překvapení? To snad ne. O Mr. Wyldeovi je všeobecně známo, že je těžký pohodář a vyžívá se v extrémech. Pro svoji novinku zvolil tentokrát extrém opačný a nahrál kolekci patnácti něžných hladivých skladeb v nichž hraje prim akustická kytara s piánem. Jasně, bicích i občasné elektriky stejně jako krkolomných pískavých sól si užijete na desce dost a dost. Ale hlavní moto zní : „Klídek, pohoda, ležární tempo.“ Písničky se liší jen v občasné náladě a zadumanosti. „Damane is Done“ je klidná a uvolněná, „House of Doom“ je naopak napínavější a přitvrzelejší a „Queen of Sorrow“ smutnější a uzavřenější. Chcete-li nějaký model, pak se zaposlouchejte do titulní balady z předchozí desky „The Blessed Hellride“ a jste doma.
No a teď něco o chybách. Moc jich teda není. Zakk je opravdu kytarový ďábel a drhne to stejně dobře na elektriku jako na akustiku. Poslechněte si třeba kratičkou „Takillya“. Piáno zvládá taky slušně, takže tady není moc co řešit. Snad jen jeho zpěv. Jeho vokál typu medvědí řev v některých písničkách sedí (v baladách připomíná postřeleného grizzlyho), ale někde mi připadá jako by snad psal vokální linku pro někoho jiného a pak jí byl z nedostatku času nucen nazpívat sám. Pro tuhle desku by rozhodně neškodili nějací šikovní hosté s více jemnějším a melodičtějším zpěvem. Někde jsem taky zaslechl přirovnání „Hangover Music Vol. VI“ k „Pride and Glory“. Zcestné, ta hudba je úplně odlišná. Sólovka „Book of Shadows“ je podobná více, ale přesto… Materiál na novince má prostě víc punc BLS.
Co víc říct? Je to prostě krásný. BLS takovouhle desku potřebovali jako sůl. Je to opravdu klenot v diskografii, ke kterému se bude mnoho posluchačů určitě vracet ještě hodně dlouhou dobu. Album má přes hodinu, ale uteče vám jako voda. Výborná deska. Stejně se ale po poslechu všech Zakkových dílek nemůžu zbavit pocitu, že mu to nejlépe sluší po boku Ozzyho. Ti dva prostě patří k sobě. Ano BLS jsou skvělí. Ale to co vyjde s Ozzyho jménem, to je pojem. Pevně doufám, že po jeho jménem ještě něco vyjde.
Dlouhověký Ozzyho učeň je opět mezi námi. Tentokrát s albem, které je pojato kompletně z druhé strany. Skladby jsou jemné, baladické, pomalé, hladivé. Převládají akustické nálady a piáno. Deska působí jako protipól k dosavadní tvorbě pod hlavičkou BLS, což je jen dobře. Vkusně odvedená sbírka melancholických cajdáků.
8 / 10
Zakk Wylde
- Kytary, zpěv, piáno
Craig Nunenmacher
- Bicí
Hosté :
John Tempesta
- Bicí
Mike Inez
- Basa
James Lomenzo
- Basa
J.D
- Basa
1. Crazy or High
2. Queen of Sorrow
3. Steppin' Stone
4. Yesterday, Today,Tomorrow
5. Takillya (Estyabon)
6. Won't Find it Here
7. She Deserves A FreeRide (Val's Song)
8. House of Doom
9. Damage is Done
10. Layne
11. Woman Don't Cry
12. No Other
13. Whiter Shade of Pale
14. Once More
15. Fear
Mafia (2005)
Hangover Music Vol. VI (2004)
The Blessed Hellride (2003)
1919 Eternal (2002)
Alcohol Fueled Live (2001)
Stronger Than Death (2000)
Sonic Brew (1999)
Datum vydání: Úterý, 20. dubna 2004
Vydavatel: Spitfire Records
Stopáž: 66:06
Co dodat? Kdyby si Zakk ke své perfektní kytarové práci přizval odpovídajícího vokalistu, bylo by tohle příjemně rozvláčné a zněžnělé album opravdu pěknou kolekcí, ale takhle se jedná pouze o slabě nadprůměrné sebrání písní, které ruinuje nedobrý a navíc u jiných vypůjčený projev páně Wyldea...
Zakk Wylde je rozhodně výborný kytarista, o tom se asi přít nebudeme. Na novince svých BLACK LABEL SOCIETY zvolil protentokráte spíše tu "něžnější" část sebe (podobně jako třeba na sólovce "Book Of Shadows") a po "hlukových stěnách" je to příjemný oddech. Jenomže jako zpěvák se Zakk bohužel stále spíše trápí a jeho stylizace tu do tatíka Ozzyho, tu do Axla z G´n´R je spíše úsměvná. Pohodová deska na podkres při práci, nic víc. P.S.: Jo a ta předělávka "White Shade Of Pale" je skutečně příšerná!
Davam 10! Je pravda, ze BOOK OF SHADOWS je asi zdarilejsi, ale Zakk je Zakk. Je to album na vic poslechu...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.