OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zatímco většina národa s mobilem v ruce hledala tu svou superstar, já měl o té své, alespoň pro tento večer, naprosto jasno. Švédští crust matadoři DISFEAR přijeli vyplenit strahovský klubík 007 a u toho jsem rozhodně nehodlal chybět. Seskupení, jehož kořeny sahají až do roku 1989, dnes patří k základním pilířům nekopromisního a rychlého rock & rollu, jinak též zvaného crust.
Banda v čele s vokalistou Tomasem „Tompa“ Lindbergem, jehož mnozí znají z působení v death metalových AT THE GATES nezůstala své pověsti věru pranic dlužna. Hned s prvním hrábnutím do strun a následnou zpětnou vazbou se na sedmičce rozpoutává skutečná mela. Kytarové duo + basa drtí jednu odrhovačku za druhou a Tomas svým chlapáckým „Lemmy Killmeister“ řevem ještě přilévá olej do ohně. DISFEAR se s tím nijak nemazlí a nebýt Tomasových komentářů, tak mám problémy se v jednotlivých skladbách vůbec orientovat. Mimochodem, ten si velice pochvaloval rozdováděné pražské publikum, čítající dle mých odhadů něco málo přes sto hlav. Novější skladby byly prostřídány s kousky z dnes již klasického minilaba „A Brutal Sigh Of War“ z roku 1993 a samozřejmě došlo i na nějaký ten cover. DISFEAR jsou živým důkazem toho, že i zdánlivě stereotypní a neinvenční muzika dokáže skvěle bavit. Když k tomu připočteme suverénní výkon celé kapely, není co řešit. Pochopitelně došlo i na přídavky (myslím, že to byly tři kousky). DISFEAR nezklamali, hlavu pročistili, vypláchli …
Ještě před setem DISFEAR nás svým vystoupením počastovala dvojice předskokanů. Těmi prvními byli američtí melodici HEROD. Ti přijeli představit svou aktuální nahrávku „For Whom The Gods Would Destroy“ vycházející na etiketě Lifeforce Records. HEROD se ve své muzice snaží absorbovat thrash metal a heavy metal, přičemž vše fůzují s HC postupy. Nevím jak HEROD zní studiově, ale živé vystoupení se jim moc nepovedlo. Snad za to může i fakt, že publikum bylo naladěno na poněkud jinou notu. Dalším negativem byly zpěvové linky, které vokalistovi moc nesedly. V tvorbě HEROD jsou až příliš často ke slyšení cizí vlivy, které navíc ještě netvoří konzistentní celek.
O poznání lépe jsou na tom němečtí FEAR MY THOUGHTS. Metal/coreovou masáž, produkovanou touto pěticí, jsem si s radostí vychutnal. FEAR MY THOUGHTS sází především na intenzitu hudebního projevu, přičemž prim hraje dvojice hutně riffujících kytar se zdatnou pomocí bombardující rytmické sekce. Skladby jsou převážně rychlého a někdy i poměrně zběsilého tempa. Kapela působí sehraně a očividně ví, co a jak chce hrát. Myslím si, že nejeden neortodoxní HCčkář musel být s výkonem FEAR MY THOUGHTS spokojen. Pravda, najdou se i mnohem lepší šíbři, ale dobrý standard je dobrý standard, a ten FEAR MY THOUGHTS potvrdili.
Myslím, že král večera byl už dopředu znám a tak nikdo asi nebude namítat, když prohlásím, že švédští DISFEAR odsunuli zbylě dvě kapely do role pouhých statistů…
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.