OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Výtečně! VOMITORY jsou již pěknou řádku let jedním ze základních nosných pilířů death metalové klenby v zemi Tří korunek. Jejich první album s rozkošným názvem „Raped In Their Own Blood“ vyšlo zrovna v době, kdy boom smrtícího kovu ve Skandinávii vrcholil, a to bylo možná důvodem, že pouze zapadl bez výraznějšího ohlasu do hezky dlouhé řádky druholigových záznamů. Přeci jen, v těchto krásných časech se veškerý možný zájem upíral na ikony jako UNLEASHED, EDGE OF SANITY, DISMEMBER nebo CENTINEX, kteří stáli neomylně v čele death metalové revoluce a společně psali její historii.
Zájem o death metal ve Švédsku sice postupně opadal, ale VOMITORY zůstali věrni, a i přes nepřízeň osudu se dokázali vyprofilovat na jednu z nejsvébytnějších formací tamního undergroundu. Definitivně větší publicitu jim ale zajistil až přechod do Slagelovi stáje Metal Blade, kde se před čtyřmi lety uvedli bezchybným žaludek zvedajícím záznamem „Revelation Nausea“. Pilná práce a nasazení VOMITORY rozhodně vydrželo i do dnešního roku, kdy vyvrhli další neméně obludný disk „Primal Massacre“.
Ač jsou chasníci z VOMITORY Švédové jako polena, jejich produkce rozhodně úplně nezapadá do škatulky čistokrevného švédského chrastivého kovu smrti. Je znát, že pánové strávili nemálo času nejen nad poslechem takových BOLT THROWER nebo NAPALM DEATH, ale také jisto jistě věnovali hodně pozornosti SLAYERovskému kultu. Švédská škola se do jejich tvorby musela též zákonitě nějakým způsobem promítnout, slyšitelní jsou zde CARNAGE a staří dobří GRAVE. Tento v zásadě orientační mix se pokuste spojit v jeden celek, rychlostně umocněte nejméně na druhou, přidejte několik hrstí svojského přístupu, 15 let zkušeností a následně získáte poměrně přesnou představu ohledně hudební tváře této čtyřhlavé zrůdy. VOMITORY tentokrát zavítali za nahráváním nejen do studia Berno, kde vznikl i předcházejí manifest násilí „Blood Rapture“, ale i do studia Kuling. Investice se rozhodně vyplatila, zvukový výsledek je totiž stejně jako v případě předcházejícího alba skutečně impozantní a ve své monstróznosti skutečně bere dech. Ihned po úvodním title songu „Primal Massacre“ je mi zcela jasné, že po relativně dlouhé době zase jednou vytáhnu vysoké hodnocení. Takhle nadupaná, nepochopitelně drtivá, rytmicky precizní a vyzrálá deska už se tady sakra dlouho neobjevila a to nejen v rámci z prachu znovu vstávající švédské scény. V podobných intencích se nese i dvojka „Gore Apocalypse“ (už jen ten nemocný název) a „Stray Bullet Kill“, obě hnány nadzvukovou bicí palbou Tobiase Gustafssona nejsou ničím jiným než zvrácenou oslavou deathmetalové řezničiny toho nejtěžšího kalibru. Kytarové dekapitační orgie Ulfa Dalegena a druhého z bratrů Gustafssonových, Urbana, působí stejně jako z nejhlubších zákoutí stok se deroucí obludný chropot Erika Rundquista, jako učiněný balzám na všedním životem pocuchané nervy. VOMITORY nesázejí jen na závratnou rychlost a co největší brutalitu, místy je k dispozici melodická linka na pozadí, či krátce střižené sólo („Retaliation“). Jiným zpestřením jsou i střednětempé houpavé pasáže, přičemž ale i u nich zůstává drtivost projevu patřičně zachována.
VOMITORY vystřihli excelentní death metalový záznam, který je spíše než na technickou stránku věci zaměřen na co nevětší agresivitu, syrovost a odlidštěnost. Největší přednost „Primal Massacre“ vidím v hráčské přesvědčivosti a rytmické konzistenci projevu. „Primal Massacre“ nelze puntíčkářsky rozebírat a následně hodnotit skladbu po skladbě, tady jde především o finální pocit po absolvování celé půlhodinové očisty a ten já mám tedy velice pozitivní.
VOMITORY vystřihli excelentní death metalový záznam, který je spíše než na technickou stránku věci zaměřen na co nevětší agresivitu, syrovost a odlidštěnost. Největší přednost "Primal Massacre" vidím v hráčské přesvědčivosti a rytmické konzistenci projevu. "Primal Massacre" nelze puntíčkářsky rozebírat a následně hodnotit skladbu po skladbě, tady jde především o finální pocit po absolvování celé půlhodinové očisty a ten já mám tedy velice pozitivní.
8,5 / 10
Erik Rundqvist
- hrdlo, baskytara
Ulf Dalegren
- kytara
Urban Gustafsson
- kytara
Tobias Gustafsson
- bicí
1. Primal Massacre
2. Gore Apocalypse
3. Stray Bullet Kill
4. Epidemic (Created To Kill)
5. Demon´s Divine
6. Autopsy Extravaganza
7. Retaliation
8. Condemned By Pride
9. Cursed Revelations
10. Chainsaw Surgery
All Heads Are Gonna Roll (2023)
Opus Mortis VIII (2011)
Carnage Euphoria (2009)
Terrorize Brutalize Sodomize (2007)
Primal Massacre (2004)
Blood Rapture (2002)
Revelation Nausea (2000)
Redemption (1999)
Raped In Their Own Blood (1996)
Through Sepulchral Shadows (demo) (1994)
Moribund (single) (1993)
Promo 93 (demo) (1993)
Vomitory (demo) (1992)
Datum vydání: Pondělí, 19. dubna 2004
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 34:19
Produkce: Henrik Larsson
Studio: Kuling Studio, Berno Studios
Přestože VOMITORY nejsou nějak slavným jménem, svojí historií i tímto posledním počinem dokazují svojí přináležitost k elitě severského deathu. Nedají se sice čekat nějaké experimenty nebo přehnaně neotřelé postupy, VOMITORY nabízí především kombinaci „klasického“ deathu různých světových scén, ale jejich hudba dokazuje, že ne vždy je nutno vymýšlet šílenosti, aby byl výsledek tak jak má být. Ostatně, sekernická práce je nejefektivnější, zatneme-li ostří již ověřeným způsobem do toho správného místečka, pak už je pouze otázkou síly, kdy nám strom padne k nohám. A pánové ze Švédska asi znají to pravé místečko a i té síly mají opravdu dost.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.