OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je trochu paradoxom, že po uznanie svojich kvalít si české či slovenské kapely musia odcestovať do zahraničia. UŽ JSME DOMA sú v mojich očiach jednou z najoriginálnejších formácií, ktoré tuzemská scéna v porevolučných dobách zrodila – napriek tomu ani po takmer dvadsiatich rokoch existencie a šiestich (v najhoršom prípade „len“) nadpriemerných albumoch sú stále viac neznámou, ako hviezdnou kapelou.
Doska „Rybí tuk“ prišla viac ako štyri roky po jej predchodcovi. Líder Miroslav Wanek sa musel rozlúčiť s Jindrom Dolanským, ktorého saxofón bol neodeliteľnou súčasťou zvuku UJD od samotných začiatkov. Otázka, ako sa vysporiadať s takto výraznou zmenou zostavy našťastie nezostala nevyriešená – „Rybí tuk“ je typické UJD, ale napriek tomu je jasne počuť posun a vývoj.
Už predošlá nahrávka „Uši“ priniesla vďala mnohým hosťom hustejší zvuk – aktuálny album ide v tomto smere ešte ďalej, našťastie dramaturgicky je rôznorodosť využitých nástrojov držaná pod kontrolou. Na rozdiel od živelných živých vystúpení, kde sa s absenciou saxofónu UJD vyrovnávajú zvýšenou tvrdosťou, dostala v štúdiu prednosť komplikovaná aranžérska a skladateľská práca.
Snažiť sa popísať samotnú hudbu je neľahká úloha. Osobne mi vcelku vyhovuje označenie UŽ JSME DOMA za „jazz-punk“ – aj keď viac ako o zlepeninu dvoch žánrov ide o osobitý štýl, berúci si z jazzu snáď inštrumentálne schopnosti a postupy a z punku drive, chytľavosť a energiu. Wanek sa hlasovo pohybuje v priestore od (takmer) deklamácie až po exaltovaný výškový spev, významnú rolu hrajú netypicky klávesy. Šľapavý, rytmicky komplikovaný spodok (s výraznou basou) a umné využitie zborov a dychových nástrojov sú ďalšími devízami kapely. Najvýraznejšou značkou UŽ JSME DOMA je však samotný Miroslav Wanek, výhradný skladateľ a gitarista, ale predovšetkým autor básnických textov, ktoré vo svojej zdanlivej nezrozumiteľnosti a zvukomalebnosti obsahujú silné, znekľudňujúce motívy, zvýraznené hudbou a od nej neodeliteľné.
Treba povedať, že „Rybí tuk“ nie je najlepším albumom UJD. Oproti svojmu predchodcovi je však ťažší na dokonalé napočúvanie, takže prvotný dojem ľahkého sklamania s postupom času vyprchal. Slabšie miesta sa nevypichujú ľahko – ide skôr o jednotlivé úseky, ako o celé skladby („Pocity plotu“ či začiatok „Laviny“ postavený hlavne na rytme nie je úplne podľa môjho gusta). Na opačnom konci sú naopak skladby ako „Tříska“, „Mlha“ či „Chvíle“, evokujúce pre mňa neprekonateľný album „Pohádky ze zapotřebí“. „Tíha“ so skvelým zborom, „kalkulačkovou“ pasážou a husľami Martina Zbrožka je výbornou ukážkou súčasnej tváre UJD; každá z jedenástich skladieb je však niečím zaujímavá a (chvalabohu) vzdialená šablónovitosti a vykrádaniu samého seba, ktorému sa neraz nevyhnú práve originálne spolky. Samozrejmosťou je kvalitný, vyvážený (aj keď nie bezchybný) zvuk z renomovaného Sona, mix a mastering prebehol v kalifornskom Oaklande.
UŽ JSME DOMA si zasluhujú viac pozornosti než oných pätnásť minút slávy, ktoré im priniesol dnes už kultový film „Knoflikáři“. Minimálne všetkým milovníkom hudby, ktorá je technicky na úrovni, ale nechýba v nej nesmierne silný „ľudský“ prvok, by sa UJD mohli a mali páčiť. Škoda je hlavne ustavičných personálnych zmien, ktoré nad budúcnosť UŽ JSME DOMA kladú otáznik. Špičkových, aj za hranicami domovskej krajiny rešpektovaných kapiel totiž stále nie je priveľa...
Mlha jak ústa/Široce narůstá/Nevidět nic – ale nepřestat/Nic – ale nepřestat/Nepřestat
Jedinou větou/Na sebe dosáhnout/Do mlhy vstoupit a neminout/Vstoupit a neminout/Neminout...
P.S.: Na záver a tak trochu mimo recenzie treba spomenúť obal, tradične namaľovaný výraznou postavou českej výtvarnej scény Martinom Velíškom. Aj keď sa zdá, že Velíšek sa od UJD čoraz viac vzdaľuje (už nie je uvádzaný ako člen kapely) a jeho obaly už neprekypujú takým zmyslom pre detaily, stále ide o príjemný dielik prispievajúci k plynulej naviazanosti aktuálnej dosky na predchádzajúce albumy.
7,5 / 10
Miroslav Wanek
- spev, klavír, syntezátor, el. gitara, ak. gitara
Petr Böhm
- bicie nástroje
Miloš Albrecht
- basová gitara
Radek Podveský
- el. gitara, akustická gitara
hostia:
Martin Zbrožek
- husle
Ladislav Kozderka
- trúbka
Miroslav Bárta
- klarinet, altsaxofón, basklarinet
Jan Jaroš
- tuba
Pavel Langpaul
- fagot
Carla Kilhstedt
- husle
Jan Mach
- lesný roh
Nils Frykdahl
- dvanásťstrunná gitara
...a ďalší
1. Pocity plotu
2. Tříska
3. Tíha
4. Rybí tuk
5. Mlha
6. Lavina
7. Chvíle
8. Tvář
9. Hodiny
10. Řeč
11. Proud
Kry (2018)
Jeskyně (2010)
20 letů (2DVD) (2006)
20 letů (CD) (2005)
Rybí tuk (2003)
15 kapek vody (best of) (2000)
Vancouver 1997 Live (1999)
Uši (1999)
Jaro, peklo, podzim, zima (1996)
Pohádky ze Zapotřebí (1995)
Hollywood (1993)
Nemilovaný svět (1991)
Uprostřed slov (1990)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Indies Records
Stopáž: 44:10
Produkce: Miroslav Wanek
Studio: SONO Records, Nouzov; mix a mastering Polymorph Recording, Oakland, CA, USA
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.