OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Slovenská doom metalová legenda GALADRIEL sa vracia na hudobnú scénu svojím ďalším, tentokrát už piatym počinom. A aj keď je materiál už nejaký ten piatok nahraný, oficiálne svetlo sveta uzrel vďaka stále viac sa rozvíjajúcim METAL AGE len pred niekoľkými dňami. Nahrávka je v kariére kapely asi najväčšou zmenou, a to hneď z niekoľkých príčin:
1. kapela zmenila logo... a to už dáva niečo tušiť.
2. z pôvodnej zostavy neostal kameň na kameni. A tak hlavné gro spolku vytvorili:
Dodo Ďatel /spev, basa, slučky/ a Tomax Gabris (gitary, slučky). Obom borcom už dlhšiu dobu zdatne sekunduje Matúš Hanus (gitary, klávesy, ex-DEAD-POETS-SOCIETY).
Keďže zostava prišla aj o ďalšiu oporu, excelentného bicmana Dr. Victora, bola nútená využiť služby zdatného harcovníka Lukasha Shushku (ex-CRANIOTOMY), ktorého hra do konceptu diela zapadla viac než dobre. V súčastnej, živej zostave, ho zastúpil Pyrhos (ex-ORKRIST). Možno aj vďaka okresanému počtu hlavnej zostavy si môžeme vypočuť nepreberné množstvo skvelých hostí, ktorí túto nahrávku ešte viac oživili.
3. využitím mnohých moderných postupov, zvukov, samplov a slučiek posunuli GALADRIEL svoj štýl ďaleko za doomové horizonty. Týmto najmarkantnejším rozdielom medzi novinkou a doterajšou tvorbou oslovia nové spektrum poslucháčov, no mám obavy či ju tá konzervatívnejšia časť príjme rovnako pozitívne.
Opus otvára song “Under Wings Of The Fallen One“ s predsamplovaným úvodom, po ktorom nastupuje nabrúsený inflamesovský riff. Do samplovaného tanečného podkladu šepká svoju spoveď hlavný protagonista Dodo. Hutný zborový refrén, veľmi príjemná zmena nálad a tempa, to celé okorenené príma sóličkom. O čistý mužský vokál sa tu postaral Martin Kolárik (IN THE WEB) a éterická Lýdia Lacová (ex-ORKRIST) so svojím nádherným ženským spevom. Tá je oveľa pôsobivejšia a hlavne presvedčivejšia ako Witch na minulých albumoch. Dovolím si tvrdiť, že jej spev miestami dosahuje dokonca vyšších kvalít ako v domácom spolku. Lepší otvárak si ani nemohli zvoliť...
Nasleduje druhá, “The End Of Eternity“, podfarbená nádhernými husľami, v podaní Andrey Tkáčovej (ex-KELTIEG), ktoré mohli byť trochu viac vytiahnuté a tým aj dynamickejšie. Takto však tvoria iba akúsi kulisu v pozadí. Ešteže v sóle sú ráznejšie. Dočkáme sa aj klasickej odpovedačky typu kráska a zviera v refréne za podpory Vidara (ETHERIAL PANDEMONIUM).
“Imaginary Sins“ sa asi najviac pridržiava dark-doomovej štruktúry -- pomalšie tempo, krásne melódie. Inštrumentálna medzihra “The Fall“ je vstupom pred asi najráznejšou skladbou albumu “Bleeding Heart´s Poetry“. Páni nechali rozvinúť svoj talent a schopnosť napísať silnú melódiu, a to nie len čo sa spevu týka, ale aj hudobne. Sóličko à la PARADISE LOST (hmm toho wah-u je na albume celkom požehnane) s Lýdiou v závere, skvelá koncertovka!
“I Closed Your Book“ asi najviac evokuje jedničku, umne samplovaný podklad s melodickým spevom tentokrát iného ex-člena DEAD-POETS-SOCIETY, Andreja Kutiša. Nasledujúce dva rázne kúsky: “Noxious Humanity“ a “Insanity And Suffering“, v ktorých si Dodo viac-menej vystačil vokálne sám, budú taktiež veľmi dobre fungovať aj koncertne.
“Sex In The Underworld“-- táto techno tancovačka, mierne evokujúca súčasnú tvár KOVENANT, je asi najúchylnejším kúskom na albume. Záverečný a najdlhší song “The Grave Is The Last“, si príjemne “paradisovsko“ doomuje, aby v závere vyvrcholil light prelínačkou medzi gitarovým, husľovým a flautovým (ups, tón pred záverom sa nám trochu pošmykol) sólom.
Dielo svojou energiou a emóciami určite presahuje rámec tunajšej tvorby. Zoskupeniu sa podarilo vymaniť z pritesnej škatuľky doom metal a zachytiť čo najširšie spektrum moderných metalových esencií. Akurát škoda toho plochého slovenského zvuku, ale... na Slovensku je to tak!
Dielo svojou energiou a emóciami určite presahuje rámec tunajšej tvorby. Zoskupeniu sa podarilo vymaniť z pritesnej škatuľky doom metal a zachytiť čo najširšie spektrum moderných metalových esencií. Akurát škoda toho plochého slovenského zvuku, ale ...na Slovensku je to tak!
7 / 10
Dodo Datel
- spev, basa, slučky
Tomax Gabris
- gitary, slučky
Matúš Hanus
- gitary, klávesy
Lukash Shushka
- bicie - štúdio
Pyrhos
- bicie
<b>hostia:</b>
Lýdia Lacová
- ženské spevy
Andrea Tkáčová
- husle
Martin Kolárik
- melodické spevy
Andrej Kutiš
- melodické spevy
Vidar
- melodické spevy
Nathuruss
- spevy
1. Under Wings of The Fallen One
2. The End of Eternity
3. Imaginary Sins
4. The Fall
5. Bleeding Heart's Poetry
6. I Closed Your Book
7. Noxious Humanity
8. Insanity And Suffering
9. Sex In The Underworld
10. The Grave Is The Last
Lost In The Ryhope Wood (EP) (2015)
The 7th Queen Enthroned (2012)
Renascence Of Ancient Spirit (2007)
Empty Mirrors Of Oblivion 1995 - 1999 (2005)
World Under World (2004)
From Ashes & Dust (2002)
Oblivion (2000)
The Mirror Of Ages (1999)
Empire Of Emptiness (1997)
je pravda, ze album ma poslabsi zvuk. Skladby su vo vacsine nadpriemerne, cely album sa prijemne pocuva. Vrchol pride uz na zaciatku prve dve skladby su najlepsie a druha v poradi teda The End Of Eternity tak to je kusok za ktory by sa nemuseli hanbit ani velikani tohto stylu. T
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.