OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsme se s kolegou Immortalem rozhodli navštívit obnovenou premiéru „Královského rozměru“, ještě jsme netušili, že nás ten večer čeká nejen závdavek v podobě několika plnotučných a večeře v jedné nejmenované hospůdce, ale taktéž koňská dávka hudby od tří sebejistých, vyhraných a instrumentálně nabušených skupin. Vězte, že pokud vám názvy zúčastněných spolků nic neříkají, je nejvyšší čas s tím něco udělat.
Výběrový klíč bych jednoduchý. Každá z předkapel má totiž ve svých řadách zároveň i jednoho současného člena KING SIZE, čili se zabily dvě mouchy jednou ranou, nic nemohlo s ničím kolidovat, všichni museli mít čas. O pořadí se losovalo a úvod tak obstaral pražský CHAMELEON. Tahle tříčlenná partička je na scéně už poměrně etablovaná, ve svém středu hýčká zpívajícího kytaristu Michala Pelanta, kterému záda jistí protřelý bubeník Jakub Homola společně s baskytaristou Lukášem Miarkou. Civilní kapela, která všechno potřebné sděluje prostřednictvím nejzákladnějšího rockového obsazení a minidisku sice nedostala tomu odpovídající zvukové balení (obecně pro celý večer platilo, že zvuk nebyl příliš světoborný), ale přesto z jejich projevu čišela jak moderní rocková dravost, když přitlačili na pilu s vypjatým Michalovým „pražským“ frázováním, tak i klidnější a uvolněná pohoda. Škoda jen, že jsme začátek jejich vystoupení mylně považovali za zvukovou zkoušku a do sálu se dostavili až na poslední tři skladby. Každopádně na očekávaný přírůstek do rodiny v podobě stříbrného kotoučku je možno se těšit.
Intro s opakujícím se motivem, nástup skokem na odposlechy, ostré výrazy ve tvářích - tak začínají MINDWAY. Pokud snad pamatujete nymburskou odpověď na RAGE AGAINST THE MACHINE, tedy jednu dobu ve velkém koncertním laufu hrající T.H.C. (či THE HUMAN CELL), pak v podobě „Cesty mysli“ se k nám dostává její regulérní pokračování. V sestavě krom obligátního řvouna Maksimiga (který si teď ale říká MX´Mike) najdeme ještě basáka Wojttecha (angažmá u ex-CHINASKY Petra Rajcherta alias „vedoucího“ kapely PTÁCI JARABÁCI ze seriálu „Místo nahoře“ již definitivně odvál čas?), na čtveřici je doplnili kytarista Peter s bubeníkem Hachem a společně pokračují v odkazu moderního HC s názorem. Jsou skutečně natřískaní energií, vystoupení má spád i gradaci, frontman Maksi Miloš lítá jako utržený ze řetězu, nebojí se mezi lidi, nebojí se hecovat. Pokud lze na jejich vystoupení něco vytknout, jsou to naučené a odkoukané pózy, které v našich podmínkách působí přece jenom maličko směšně. Ale možná je to pouze můj názor, kapela má zájem prorazit venku a lidi drsné pózy milují, takže co? Hráčsky i křikem (je vidět, že i řvaní je o práci s hlasem) nebylo co řešit, neb smršť nezastavíš.
Nastává ale čas pro hlavní hvězdu večera. Oslavenci KING SIZE jsou zpátky po pěti letech a už z pouhého pohledu na hlavního guru, performátora a klávesistu Milana Steigerwalda je evidentní, jak moc si to užívá. Nejdřív básnička do zvukovky, pak pokřikování na zvukaře při pouštěném intru. Ale to tu již máme celou kapelu v plné síle. Zvuk se o malinko zlepšil, minimálně tedy je lépe slyšet zpěv, ale možná za to může spíše dynamit v hrdle Pavly Forstové (nově řečené Forest). Skutečně, ta to dokáže ve zhasnutém sále pořádně ROZSVÍTIT! Hrají se především novinky, tedy upravené skladby z prvotiny „Happy Sapiens“, v nových aranžích, tak jak nedávno vyšly na comebackovém CD (namátkou třeba „Happy Sapiens“, „Chci to“, „Poslední Mohykán z města“, „Svatý Valentýn“, ale nechybí ani zástupce „Romea a Julie“. Podladěný, pochopitelně. Rytmika snů - Roman Lomtadze (bicí), Richard Schleufler (basa) - nedá vydechnout; tvrdý kytarový dvojzápřah - Jakub Homola, Peter Boška (ano, to jsou ti dva z předchozích kapel) - svírá a mučí. Mistr Steigerwald, jako muž mnoha tváří, převleků a historek, srší vtipem a do toho ta úžasná Pavla. Těžko uvěřit, že když dojde na křest nového nosiče, zazní už jen nepatrný zpívaný časový úsek a pak závěrečný jam 7/8 (kdo tipuje, že je hráno v sedmi osminovém taktu, vyhrává cenu pro hudebního teoretika).
Je konec, je ticho, jen uši zaléhají, umělci balí, popíjejí s povolnými fanynkami a my se společně s tou zhruba stopadesátkou dalších návštěvníků rozcházíme do zmoklé Prahy. Nebyl to marný večer.
Fota ilustrační ze stránek kapel:
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.