OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ač nerad, musím konstatovat, že na Metalmanii se pomalu stávám čímsi jako černou ovcí. Budu se to snažit změnit... Mám široký hudební záběr, od irského folku přes speed až po extrémní grind a necítím se ani náhodou prosáklý komerčním byznysem. To jen tak na okraj. Poslouchám i black, ač nikdy nechci klesnout na úroveň Blackmoona ze SPARKu, který má články prokvetlé výrazy jako "Satanžel" a "můj nejdražší vnitřní démon" (tak bacha, hošku, Blackmoon je můj oblíbený žurnalistický kozel :-) – pozn. Marigold). Nejsem žádnej satanouš co si libuje v pentagramech...
Teď Vám přináším recenzi na album německých dudáku IN EXTREMO. Musím říct, že jsem o nich neslyšel vůbec nic, než mi je bratránek přinesl z Rokle se sdělením, že "se mi to snad bude líbit." A měl zatracenou pravdu. Nevím jak moc jsou IN EXTREMO v Německu, z něhož pochází, populární (věru velmi – Mar.), ale to co předvedli na albu "Verehrt und Angespien", je podle mne skvělé. Jedná se o soubor se sedmi členy, z nichž dva hrají na dudy. A dudy dávají tomuto albu krásný, středověký nádech, velmi často jsou zde jako vůdčí nástroj. Kombinace dud s kytarovými riffy je něco skutečně úžasného. IN EXTREMO představují správnou volbu pro každého, kdo má rád středověké balady a gotický metal. Booklet představuje hezkou práci, jen jsem se musel pousmát nad tím, že muzikanti jsou na něm vyobrazeni ve skotských sukních ze železa a občas různých částech zbroje. Já bych tedy železo na holé kůži nosit nechtěl.
První track je napůl intro, zpívané v němčině (stejně jako většina alba) a dudy zde ještě nemají takový spád. Příjemně navolí atmosféru, která se spustí později. Druhý track "Ich kenne Alles" je již prvním dudáckým maršem, příjemným, leč asi s nejslabší melodií na albu. Dát ho na druhé místo za první song asi nebyl nejlepší nápad... Třetí "Herr Mannelig" zpívaný ve švédštině je krásná středověké balada o setkání rytíře s čarodějnicí. Čtvrtá "Pavane" s téměř hardcoreovými kytarami připomíná Rammstein. "Spielmannsfluch" je krásně podbarvená dudáckým sólem.. ano, díky IN EXTREMO si dudy jako nástroj určitě zamilujete.. "Weiberfall" je temně plíživá věc s téměř rammsteinovskými kytarami a vůbec celým zpěvem a celkovým vzhledem se velmi podobá Beranidlům. "Miss Gordon of Gight" je krásná instrumenálka pro dvě španělky s gotickou, středověkou atmosférou, prostě krása. "Werd Ich Am Galger Hochenzglogen" má úderný kytarový riff spojený s dudami a z písničky se stává skvělá "skákavá" záležitost, kterou jsem si totálně zamiloval. A tak dál a dál...mohl bych se zmínit ještě o španělsky zpívané "Santa Maria" a halekačce "In Extremo"...druhá část alba mi přijde v celku lepší než první. Němci IN EXTREMO představují celkem správnou volbu, mají originální zvuk a velmi dobře se poslouchají. Jsem zvědavý na další alba, němečtí dudáci mě rozhodně nenechali chladným...
9 / 10
Das Letzte Einhorn
- lyrics
Dr. Pymonte
- bag pipes, harp, schawn
Flex Der Biegsame
- bag pipes, schawn
Yellow Pfeiffer
- bag pipes, schawn, nyckel harp
Der Lange
- guitar
Der Morgenstern
- drums
Die Lutter
- bass
1. Mersenburger Zaubersprüche
2. Ich Kenne Alles
3. Herr Manellig
4. Pavane
5. Spielmannflüch
6. Weiberfell
7. Miss Gordon of Gight
8. Werd Ich Am Galger Hochenzglogen
9. This Corrosion
10. Santa Maria
11. Vänner Och Frände
12. In Extremo
13. Herr Mannelig (accoustic)
Mein Rasend Herz (2005)
7 (2003)
Sünder Ohne Zügel (2001)
Verehrt Und Angespien (1999)
Die Verrückten Sind In Der Stadt (1998)
Weckt Die Toten (1998)
Hameln (1998)
Der Galgen (MCD) (1997)
In Extremo Gold (1997)
Nejlepší album IN EXTREMA! Best songs: Pavane, Herr Manellig, Spielmannfluch
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.