OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po nedávné recenzi New Yorských schizofreniků YEAH YEAH YEAHS si dovolím ještě jednou zabrousit mimo metal, tentokráte do vod nasládlé britské pop-rockové scény. Všichni znáte v poslední době médii notně protěžované COLDPLAY, jejichž nijak komplikovaná, ale rádiově vděčná hudba je skvělým vývozním artiklem ostrovní hudební scény. Ale jsou tu i „méně“ známí KEANE, jejichž klip ke skladbě „Everybody’s Changing“ právě okupuje MTV. Tato trojice ze Sussexu produkuje velmi (podle mnohých až příliš) podobnou hudbu té, kterou se tak úspěšně ve světě prezentují právě COLDPLAY. Navíc mají KEANE jednu velmi osobitou zvláštnost, jedná se totiž o kytarovou hudbu bez skutečné kytary. Smích? Ne, ne, smích není na místě. I přes tuto podivnou absenci reálné kytary je totiž jejich hudba neoddiskutovatelně zařaditelná právě do britské kytarové scény. Ostatně, alespoň při živých vystoupeních si KEANE hostující kytarou vypomáhají. Jinak dělá veškerou „černou“ práci basa, jejíž zvuk v kontrastu s klavírem a klávesami vytváří charakteristicky smutný sound.
To co dělá KEANE tolik podobné slavnějším COLDPLAY je především vokál Toma Chaplina, jehož barva hlasu a částečně i plačtivě vzlykavý projev opravdu značně připomíná Chrise Martina. Na rozdíl od svého proslulejšího kolegy však Tom disponuje velmi přesvědčivým hlasem skutečně zdatného zpěváka (místy, třeba v deváté „Sunshine“ mi jeho projev dokonce připomněl Stevena Wilsona z PORCUPINE TREE) a i jeho občasné přeskoky do vysokého „hlavového“ tónu nevyznívají protivně. KEANE nejsou žádnými inovátory a díky zařazování mezi napodobitele COLDPLAY se často pochybuje i o jejich vlastní tváři. Narozdíl od svých „větších bratříčků“ však nabízejí dojímavé hity, které jsou velmi uvěřitelné a ve kterých promyšlený útok na city překvapivě funguje i u mě, přestože jinak tyhle nasládlé patetické snahy o hitovost nemá rád. To, čím si mě KEANE získali, je jejich jednoduše plynoucí hudba často evokující harmonickou rockovost a snad až post doomový smutek, tak jak ho známe třeba z posledních alb ANATHEMY.
Slabinou alba je obecná bolavá pata celé britpopové scény, tedy jednoduchá nasládlá líbivost, která často sklouzává až do kýčovitosti. Absence zajímavě neotřelých motivů je ale v tomto případě vyvážena silnou emotivností a příjemnou hitovostí. KEANE tak balancují na hranici popové „sračkovitosti“ a zajímavé pop-rockové, se sebezapřením píši, alternativy (ono ve skutečnosti o žádnou alternativu nejde, ale jak mám vyjádřit příslušnost skupiny k „druhé“ lize britské populární scény?). Jejich deska se dá považovat za jakousi fůzi líbivosti a namyšlenosti COLDPLAY, neukojené zpupné ambivalentnosti RADIOHEAD a ponuré náladovosti současné ANATHEMY. Ve třetí skladbě „Bend And Break“ slyším i podobnost s MANIC STREET PREACHERS. Ta přirovnání ale berte s velkou rezervou, transparentně zřejmá je pouze výrazová i zvuková příbuznost s COLDPLAY, zbytek je někde na úrovni mých pocitů.
KEANE nejsou pro metalisty ani pro opravdové rockery, ale mohou být dobrou volbou pro všechny, kteří hledají nějaké doplnění COLDPLAY a je jim blízká sladká malátnost britské pop-rockové scény.
Pokud máte rádi COLDPLAY, můžete s klidem sáhnout i po KEANE, v první chvíli vás možná až zarazí přílišná podobnost obou skupin, ale KEANE nejsou pouze plagiátoři, mají svou vlastní tvář „kytarovky bez kytary“, která sice není přehnaně originální, ale pro mnohé může být snad i zajímavější než ta slavných COLDPLAY.
7 / 10
Tom Chaplin
- vokál
Tim Rice-Oxley
- klavír, klávesy, basa
Richard Hughes
- bicí
1. Somewhere Only We Know
2. This Is the Last Time
3. Bend and Break
4. We Might as Well Be Strangers
5. Everybody's Changing
6. Your Eyes Open
7. She Has No Time
8. Can't Stop Now
9. Sunshine
10. Untitled 1
11. Bedshaped
Bedshaped (singl) (2004)
Somewhere Only We Know (singl) (2004)
Hopes And Fears (2004)
This Is The Last Time (singl) (2003)
Everybody's Changing (singl) (2003)
Wolf At The Door (singl) (2001)
Call Me What You Like (singl) (2000)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Universal Island Records
Produkce: Andy Green a KEANE
Studio: Sterling Sound
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.