PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pôvodne ma k sebe LUNARIS pritiahli hlavne svojou „hviezdnou“ zostavou, v ktorej nechýbali mená ako Steiner Gundersen (SPIRAL ARCHITECT), alebo Asgeir Mickelson (BORKNAGAR). Debut „The Infinite Earache“ bol slušný, mal však svoje chyby, hlavne v oblasti zvuku. Sílný potenciál tu ale bol, a tak som „Cyclic“ prijímal vo veľkom očakávaní. Hneď od prvého posluchu sa z toho vykľul vynikajúci materiál a hneď na to sa dostavil u mňa menší šok v podobe zistenia, že z pôvodných slávnych mien v zostave sa na novinke nepodieľal nikto.
„Cyclic“ sa nedá popísať inak ako zbesilá jazda hudobným extrémom od začiatku do konca. Pritom sa však v žiadnom prípade nejedná len o priamočiarý materiál. Hudobníci podieľajúci sa na jeho vzniku sa ukazujú ako veľmi zdatní a to hlavne v kompozičnej oblasti. Jednotlivé skladby sú tak extrémne pestrou zmesou hudobných postupov, jednotené agresívnymi blackovými atmosférami. Iste nájdeme aj časti s úplne priamym ťahom na bránku v podobe ultrarýchlych „blastbeatov", no aj tie sú okorenené rôznorodými inštrumentálnymi lahôdkami. Nezriedkavé sóla, rytmické zmeny a vyhrávky na úrovniach všetkých nástrojoch padajú v bohatých hudobných vrstvách s treskom prírodného živlu skazy.
Nebudem teraz zakrývať, že primárnou inšpiráciou pre album je technickejší prístup k agresívnemu blacku v podobe akým ho podali napríklad EMPEROR na albume „IX Equlibrium“. Rezajúce gitary s množstvom vypätých ultrarýchlych partov striedané s progresívnejšími nasekanými thrashovými časťami prekladanými množstvom sól, akustických vyhrávok a excelujúcou basgitarou, ktorej výjazdy ma dokážu doslova zmraziť. Janos, mne úplne neznámy bubeník podáva výkon najvyššej triedy, podtrhujúci rytmickú pestrosť. Vhodne využité klávesové plochy a variabilný agresívny vokál striedajúci snáď všetky možné polohy (melodické linky často evokujú až Garmove vokálne postupy) posúvajú tiež album k veľmi vysokému hodnoteniu. Nebudem nijako menovať ani popisovať momenty, ktoré ma pri počúvaní nadchli, pretože ich je priveľa..
K celému tomuto chválospevu pridajme ešte temer nihilistickú atmosféru, epickejšie znejúce chvíľky a u mňa tento album môžme zaradiť k tomu najlepšiemu, čo tohto roku vyšlo. Hodnotenie je tentokrát vysoké, verím že nielen u mňa odpovedajúce kvalite „Cyclic“.
Technicky brilantne zvládnutý a veľmi agresívny materiál s ostrou čiernou chuťou. Na svoje si prídu vyznávači ako blackových sypačiek, tak aj inštrumentálnych lahôdok, melódií a nihilistickej atmosféry. Odporúčam všetkým...
9 / 10
1. Mendacities Of A Corporate Messiah
2. I.A.D.
3. Lessons in Futility
4. Cyclic
5. Slaves of Opinion
6. When it Ends
7. Casualties of Peace
8. Existence Unveiled
9. Altruismens Gravøl
10. In Nothing
11. Mot Natt
Cyclic (2004)
The Infinite Earache (2002)
Datum vydání: Úterý, 6. dubna 2004
Vydavatel: Elitist Records
Stopáž: 50:39
Velmi slusne album, pro mne jeden z objevu roku, bohuzel Cisar sedi dal pevne na svem trunu, zatrese s nim nova Anorexia Nervosa?
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.