OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S COCOTTE MINUTE jsem se poprvé setkal na brilantním koncertu skupiny PRAŽSKÝ VÝBĚR, kde plnili roli prvního předskokana této legendy. Ještě před koncertem jsem zaslechl něco o tom, že hrají HC křížené s rap-metalem - a nějak jsem si vsugeroval, že by to mohlo být zajímavé a energické osvěžení. A tak jsem se těšil a dychtivě očekával. Pamatuji si, že jsem téměř celý jejich set rytmicky pohyboval hlavou. Nikoliv však dopředu-dozadu, dopředu-dozadu, ale zprava-doleva, zprava-doleva. Kladl jsem si otázku, jak může skupina podobných kvalit být ve finále „prestižní vyhledávací soutěže“ JIM BEAM MUSIC. Musím se vám svěřit, že mi v tu chvíli bylo opravdu smutno. Nasrané pózy a prázdná hudba. Kdo zcizil pánům porotcům dobrý vkus, hudební sluch, smysl pro kvalitu? Nebo je to na české hudební scéně až tak špatné, že zde opravdu nic lepšího není? Druhé setkání proběhlo v Noci s Andělem, kde jsem náhodou hudebníky zastihl během živého hraní. Bohužel. V televizi jsem slyšel již mnohé, ale zpěvák vyluzující při pokusech o čistý zpěv takové falše, by mohl směle konkurovat Hvězdné Pěchotě z Česko hledá Superstar. Ale říkal jsem si, že možná z CD znějí opravdu dobře a přesvědčivě, a tak jsem si „Czeko“ pustil a očekával.
První, co zaujme, je zvuk, který zní učesaněji, nežli u podobných band bývá zvykem. Hodně vyčuhuje zpěv, jenž si drží velmi dominantní pozici, až místy „Czeko“ nasává odér pop-hip-hopových nahrávek. Jedním dechem ale musím říci, že vzhledem ke kvalitě vokálu to není nejšťastnější řešení, nicméně chápu, že vydavatelství EMI, u nějž album vyšlo, podobné ošetření upřednostňuje. Jinak zvukové balení samozřejmě odpovídá majorlabelu a jde o profesionální práci. To je ale asi také ta nejlepší složka, kterou na albu najdete. Barva hlasu naprosto postrádá charisma, které by dokázalo posluchače zaujmout a i přes veškerou snahu zvukařů je znát, že pan zpěvák to v hrdle prostě a jednoduše nemá. Skladby předkládají velmi podobná sousta, jaké numetal-stars servírovaly zhruba před třemi lety. Vše je jen tak nějak vyčpělejší, sterilnější a bez jakéhokoliv náznaku invence. Podobné skupiny ve většině případů disponují alespoň chytlavými a silnými melodiemi, bohužel když už u COCOTTE MINUTE takovou melodii najdete, nemůžete se zbavit pocitu, že „to už jsem někde slyšel“.
Vzhledem k tomu, že texty jsou v češtině, neunikne vám naneštěstí jejich význam. Tolik hraného tvrďáctví pohromadě jsem již dlouho neslyšel. Skupina se snaží vzbudit dojem pouličních „špatných hochů“, ale proč tomu tak zcela nevěřím? Naštvané husto-pózy budí spíše dojem směšnosti a trapnosti než čehokoliv jiného, ale možná právě to byl záměr, opravdu nedokážu posoudit. Podrženo sečteno: žánrově COCOTTE MINUTE fičí na odeznívající nu-metalové vlně a v této škatulce předkládají v drtivé většině stokrát slyšené klišé žánru. „Czeko“ vyznívá velmi mělce, velkou mírou tomu napomáhají i poměrně hloupě působící texty. Ani jedna písnička mě výrazněji nezaujala. Toto rozhodně nepovažuji za reprezentativní vzorek české moderní tvrdé hudby. Poprvé navrhuji Komunální odpad.
Spousta nasraných přízemních póz. Jednoduchý, dutý, prázdný, nudný a hlavně špatný nu-metalový plagiát.
2 / 10
1. Vocotadyde
2. Bastard
3. Kořeny
4. Taxe na to...
5. Měl bych tě sejmout
6. Každej ten den
7. Král discotheque
8. Czeko
9. L.A.
10. Svatej pokoj
11. Co s načatým večerem
12. L.A. part II.
13. Víc než sám seš
Czeko (2004)
Kořeny (demo) (2004)
Czeko (demo) (2003)
Tak se na to vy… (demo) (2002)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Monitor/EMI
Stopáž: 43:15
Produkce: COCOTTE MINUTE
Videl som ich naživo v noci s Andělem a bolo to horšie ako som čakal...absolútne nepôvodné amatérske riffy s buldočím spevom....nuda až běs....
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.