OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Se švédskou kapelou MILLENCOLIN jsem měl možnost se seznámit před koncem loňského roku díky kompilaci firmy Burning Heart, kde měli umístěnou jednu velmi povedenou skladbu. Když jsem pak po kapele pátral, zjistil jsem, že jde o zkušenou softcoreovou (punk’n‘rollovou) formaci, která patří vedle THE HIVES k vůbec nejznámějším jménům stáje Burning Heart a která se těší na švédské rock’n‘rollové scéně velké popularitě. MILLENCOLIN právě vydávají své už šesté album „Kingwood“ a to byl důvod se na tuto kapelu zaměřit trochu detailněji.
V muzice těchto sympaťáků ze švédského Örebrö poznávám jak frajerský punk’n‘glam, (neboli garáž rock’n‘roll) spřízněný s tvorbou pásků z BACKYARD BABIES, tak pop punkovou melodiku Grohlových FOO FIGHTERS. MILLENCOLIN se pohybují zhruba na hranici mezi těmito směry, přičemž k tomu prvnímu jsou blíž po hudební stránce (struktuře kompozic), k druhému projevem a vizáží, která je prostá glamrockových póz. Naopak, jsou na míle vzdáleni tvorbě THE HELLACOPTERS, kteří jsou čelními představiteli 70 ´s retra oslavujícího KISS a MOTORHEAD, neboť MILLENCOLIN jsou po všech stránkách současně znějící kapelou, kterou zjevně nezajímá s čím kdo kdy (před 25 lety) triumfoval. Nebudu nic zastírat, novinka „Kingwood“ je naprostou lahůdkou pro příznivce kvalitní moderní a svižné rockové muziky. Album startuje strhující palba „Farewell My Hell“ vygradovaná monstr refrénem. Následující „Birdie“ je pomalejší a riffovější, avšak v refrénu znovu vykazuje svěžest úvodní skladby. Při „Cash Or Clash“ jsem si uvědomil, jak blízko mají MILLENCOLIN právě k BACKYARD BABIES, a to zejména díky velmi podobnoasti v zabarvení hlasu Nikoly Sarčeviče s Borgem od „neposlušných dětí z dvorků a pavlačí“. Odlehčená „Shut You Out“ je zkrátka hitovka jako prase, při které by i Dave Grohl jen tiše záviděl. Následuje rezolutní nátěr „Biftek Supernova“, která rovněž devastuje smysly bravurní melodikou a energickou kytarovou prací. Skladba „Ray“ je pilotní singl a já se znovu sám sebe ptám – proč se na singly vždy vybíraj ty nejméně výživné písně? Asi jediná, která sklouzne do komerčních neo-punkových vod pro teenagerské floutky. Škoda, ale pokračujme dál. Dojem napravý hned další „Novo“, která se svými kytarovými kluzy a epičtějšími nápěvy patří k vrcholům alba. Takhle bych mohl pokračovat skladbu po skladbě, ale věřte že zbytek novinky MILLENCOLIN je stejně silný jako část, kterou jsem právě rozebral…
V závěru jen shrnu to, co už jsem ve stati sdělil, a sice že MILLENCOLIN patří k mým největším osobním objevům posledního roku. Jsou vysoce kvalitní rock’n‘rollovou kapelou, která má na to stát se světovou extratřídou (oni už jí zřejmě jsou – i když zase je tu ten velký otazník – proč jsem o ně nikdy dřív nezavadil?) . Už teď je jasné, že v porovnání s norskými TURBONEGRO a GLUECIFER o dvě třídy vedou. Jestliže jsou THE HELLACOPTERS švédskými králi rock’n‘rollu čerpajícího z minulosti, jsou v řadách skupin moderněji nazírajících panovníky právě MILLENCOLIN. Spolu s novinkou českých SUNSHINE pro mne zatím deska roku. Úkol číslo jedna – sehnat si všechny alba MILLENCOLIN!!!
CD k recenzi poskytli Day After records
Jestliže jsou THE HELLACOPTERS švédskými králi rock'n'rollu čerpajícího z minulosti, jsou v řadách skupin moderněji nazírajících panovníky právě MILLENCOLIN. Spolu s novinkou českých SUNSHINE pro mne zatím deska roku. Úkol číslo jedna – sehnat si všechny alba MILLENCOLIN!!!
9 / 10
Nikola Sarcevic
- zpěv, basa
Matthias Farm
- kytara
Erik Ohlsson
- kytara
Fredrik Larzon
- bicí
1. Farewell My Hell
2. Birdie
3. Cash Or Clash
4. Shut You Out
5. Biftek Supernova
6. My Name Is Golden
7. Ray
8. Novo
9. Simple Twist Of Hate
10. Stalemate
11. Mooseman´s Jukebox
12. Hard Times
Machine 15 (2008)
Kingwood (2005)
Home From Home (2002)
Pennybridge Pioneers (2000)
For Monkeys (1997)
Life On A Plate (1995)
Same Old Tunes (1994)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Burning Heart Records / Day After
Stopáž: 34:11
Produkce: Chips Kiesbye
Studio: Fascination Street Studios In Orebro
Já osobně bych aktuální desku MILLENCOLIN příliš nepřeceňoval, dá se na ní totiž dívat ze dvou rozdílných stran. Jednou je pohled nezatíženého jedince přistupujícího k hudbě pouze jako ke zdroji zábavy. V tomto ohledu je „Kingwood“ deskou velmi příjemnou, plnou melodicky našlapaného punkrocku s veselým podtónem ostrých kytarových šlehů a i tou špetkou potřebné hitovosti. Otázkou však je, kdo dokáže dnes zapomenout na minulost a přistupovat k hudbě zcela nezatíženě? Druhým úhlem pohledu je totiž hledání vlastní hudební náplně těchto líbivých halekaček. Tady už se toho až tak moc najít nedá a MILLENCOLIN se po hudební stránce jeví až jako plagiátoři například klasiků BAD RELIGION a třeba si mě ukamenujte, občas slyším i nepříjemnou stupidnost popěvků GREEN DAY. Pravdou sice je, že to vše zakrývají tradiční rock’n’rollovou rytmičností a moderně rockovým zvukem, ale ve velké části skladeb nejsou rozhodně nijak dál, než kde byli již zmínění BAD RELIGION před více jak deseti lety. Pro mě osobně je to dnes poněkud málo.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.