OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Dneska tě zabijem, dneska tě ubijem, MILUJU SMRT, dneska tu chcípneš, dneska tě zabijem, asi tu chcípneš ... vítej temnodní, vítej zmrzačení, vítej temnodní, vítej voběšení ... “. Ne, ne, to není úryvek z přepisu výkřiků sadisticky založeného schizofrenního jedince, uvedeného do hypnotického stavu, to jen česká thrash metalová legenda DEBUSTROL, dočasně vykazující známky klinické smrti, se konečně probudila k životu a otevřela ústa. A jak už to tak v jejím případě chodívalo, nemohlo se z nich za řízného kytarového doprovodu ozvat nic jiného, než podobné variace na nadsázkové černé téma, kombinované se značně syrovou kritikou násilí, neonacismu či třeba amerikanismu. Však také kdyby se Kolins a spol. znovu vytasili s něčím podobným jako ve skladbě „Něco mi schází“ (album „Chytrá past“ z r. 1994), asi už by dnes byli všem jen pro smích. Takhle (a samozřejmě to neplatí jen pro texty) stavějí na osvědčeném výrazu a image, které na skalní fanoušky zabírají se stoprocentní jistotou a o výsledek se tím pádem nejspíš bát nemusí.
A to i přesto, že značně šťavnatá příchuť, zdobící poslední řadové album „Steak“ (2001), nenápadně vyschla a DEBUSTROL se vrátili ke své opravdu nejryzejší thrashové podobě, přímočaré a nekomplikované jako čistý řez motorovou pilou (která si mimochodem i zahrála ve skladbě „Masoterian“). Proč se tomu tak stalo je asi celkem zřejmé – kapelu v mezičase opustil hračička Volák a jeho místo za druhou kytarou zaujal staronový strunomilec Trifid, který ovšem netrpí žádným smyslem pro kytarové esoterično a zůstává jen u standartního (takto ovšem cíleného) výkonu. A tak DEBUSTROL hrají „jako zamlada“, soustředíce se jen a jen na rychlost, tvrdost a surovou drsnost. Zvuk, který se jim při nahrávání povedl, a který bych, kdyby to v tomto případě nebylo tak dvojsmyslné, mohl nazvat vražedným, tomu ostatně jen přihrává.
Album po pohádkovém intru v podání herce Petra Štěpánka otvírá titulní skladba s poměrně stručným textem („Přerušit sekyrou na dvě části …“), razantně definující hned v úvodu vše, co je momentálně DEBUSTROLu svaté (jak výše patrno). Jen pro pořádek podotýkám, že k tomu nejsou zapotřebí ani celé dvě minuty. Začíná se úprk apokalyptickým světem bez záblesku naděje v duchu čistého thrashového znásilnění, který symbolicky – bez „přerušení“ – dovede kapelu až k energické sebedestrukci ve „Smrtosabat“. Člověk musí chvílemi obdivovat zarputilost a oddanost, s jakou se zakousla do nové tvorby, s jakou se nebála být absolutně věrná stylovému zařazení a s jakou to promítla i do názvů skladeb (i když některé, jako třeba „Nozdrametal“, alespoň ve mě vyvolávají spíše úsměv). Žádný nápad není dost šílený na to, aby se nedal zhudebnit, žádné sprosté slovo není dost sprosté na to, aby se nemohlo objevit v řádcích „Přerushit“. A ačkoliv to v globálu vlastně neznamená bůhví co, DEBUSTROLu se přesto daří posluchači předávat kus té své zvrácené energie (devítisekundový „Rozkaz“, rytmická změna v „Temnodní“ či závěrečný sborový zpěv v „Smrtosabat“ jsou jen nejzářnějšími z příkladů), čímž si vytváří dost velký manévrovací prostor pro to, aby si ho později kompletně získal na svou stranu.
Což je tím pádem všechno, o co tady jde. Nehledejme v tom žádné záludnosti (ony ostatně žádné nejsou), nehledejme v tom žádnou vypočítavost (ona ostatně, jak alespoň doufám, žádná není) a věřme DEBUSTROLu to bezelstné zamračení, s kterým se na nás právě dívá. Neexistuje totiž nic lepšího než opravdovost, jak ostatně praví i autentický Marky Ramone (THE RAMONES) v outru skladby „Nozdrametal“, a to je bezpochyby jedna z vlastností, o které teď momentálně DEBUSTROL nemá nouzi. Bez ní by to ovšem bylo asi mnohem, mnohem horší.
Současní DEBUSTROL hrají „jako zamlada“, soustředíce se jen a jen na rychlost, tvrdost a surovou drsnost. K tomu přidávají i celkem zjevné zapálení pro věc, a tak zřejmě není důvodů k tomu, aby na „Přerushit“ bylo pohlíženo s nějakým despektem.
7 / 10
1. Přerushit
2. Masoterian
3. Trendshit
4. Superkosti
5. Rozkaz
6. Likvidace
7. Temnodní
8. Semtexman
9. Lebkokult
10. Nozdrametal
11. Kryplstar
12. Smrtosabat
Válka (2016)
Vyznání smrti Live (2011)
Rwanda (2009)
XX. let totálního massakru (DVD) (2006)
Přerushit (2005)
Vyznání smrti (Remaster) (2003)
Steak (2001)
Apokalismus (1999)
Pád do hrobu mrtvol (1998)
Vyhlazení (1995)
Chytrá past (1994)
Svět co zatočí s tebou (1992)
Protest Live! (EP) (1992)
Neuropatolog (1991)
Vyznání smrti (demo) (1988)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Sokol´s Power Voice
Stopáž: 36:09
Produkce: Kolins, Baroch, Rauer
Studio: ČSNO No. 2 Blue Velvet
Na jejich nejlepší desky to nemá, ale jde to
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.