OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak a je to tu. Metalová masáž z dílny Metal Blade k nám přivanula dílko, nad nímž jsem zlomil dřevec kopí, aniž bych zaslechl byť jen jediný jeho tón. Nezvyklé prohlášení hned na začátku recenze, co? Avšak žádné strachy, novinářská čest zavelela tasit čepel a pustit se do nerovného boje se větrnými mlýny.
Severské sokolníky sleduji už od vydání velmi nadějného debutu tehdy ještě projektu FALCONER, který před pěti lety nadchnul mnoho power pozitivních fanoušků. Nemalý podíl na tom měl kromě svérázně skvěle provedené metalové muziky jistě i zpěvák Mathias Blad, představující solidní protipól plejády vykvičených zpěváků, odrostlých na rané éře HELLOWEEN. Nástupce debutu „Chapters from a Vale Forlorn“ mě už sice tolik nenadchnul, ale desítky velmi kladných recenzí ruku v ruce s odezvou fanoušků mluví jasnou řečí. Žádná idylka však netrvá věčně. Byl to právě Mathias a jeho definitivní odchod k muzikálům, který přerazil mladému sokolu křídla v rozletu. Zbytek zúčastněných následně šturmuje povýšením statutu FALCONER na regulérní skupiny a v čele s novým zpěvákem boduje s koncepcí „The Sceptre of Deception“, kterou by snad rozbrečeli i tak otrlou metalovou duši, jako jsem já. To album je totiž tak strašný, že jsem ho již po prvním poslechu úplně vytěsnil do nevědomí a byl tak při studii materiálů k nové desce nemálo překvapen zjištěním, že mi snad od FALCONER utekla celá studiovka. S prvními tóny mi však svitlo a hlavou proběhla myšlenka : „Jo tohle! Panebože…!“
Čili ideální rozpoložení k poslechu nové desky. No, nebudu vás napínat. Kupodivu není až tak zle. FALCONER už od začátku kariéry čerpali inspiraci kromě z metalu i z historických podkladů a folkové hudby. „Grime vs. Grandeur“ z této tradice až tolik nevybočuje. Historie zůstala defakto celá, ale folkové cítění tu vzalo bohužel trochu za své. Možná s výjimkou několika velmi pěkně zaranžovaných harmonií, kde si FALCONER uchovali svojí charakteristickou melodiku. Bohužel však nepříliš četných. Novinkou je naopak silná stylizace do heavy metalu 80. let, a to bohužel nejen na pěveckém postu. Kristoffer Göbel není totiž jen neodolatelný manekýn, ale i celkem silná a silně bezbarvá kopírka Kiskeho a Halforda. A to v tom nejhorším smyslu. Když pěje standardním způsobem, není mu vůbec co vytknout, ale nejde ani zbla pochválit. A pokud se náhodou rozhodne vytáhnout hlas z bahna sterility, blíží se jeho projev takřka vždy do hájemství dříve jmenovaných pánů (bohužel, jen blíží). Mathiasi, kde jen jsi? Další vadou na kráse je i přílišná fascinace již zmiňovaným klasickým metalem, která s přehledem zabíjí kdysi tak originální prvky, jimiž se tvorba FALCONER jen hemžila.
Přesto veškerou nevoli však musím říct, že se mi album „Grime vs. Grandeur“ po pár posleších docela zalíbilo. Řemeslně není prací rozhodně fušerskou a nad průměr ho vytahuje těch pár odlesků staré slávy (1 bod) i skutečnost, že 80kový hevík se dá vykrást i mnohem brutálnějšími způsoby než tak, jak to dělají FALCONER (0,5 bodu). S plným vědomím si tedy podepisuji ortel konstatováním, že mě ten hevík prostě pořád baví.
Duše nadějného prvoligového power metalu již téměř vysublimovala a FALCONER si začali upevňovat pozici druholigového střelce. Škoda, že jim cejch lehce nadprůměrných z průměrných asi vyhovuje. Je sice lépe než posledně, ale mohlo být ještě mnohem líp než dnes.
6,5 / 10
Stefan Weinerhall
- Kytara
Karsten Larsson
- Bicí
Kristoffer Göbel
- Zpěv
Jimmy Hedlund
- Kytara
Magnus Linhardt
- Basa
1. Emotional Skies
2. Purgatory Time
3. I Refuse
4. Humanity Overdose
5. The Assailant
6. Power
7. No Tears for Strangers
8. The Return
9. Jack the Knife
10. Child of the Wild
Northwind (2006)
Grime vs. Grandeu (2005)
Sceptre of Deception (2003)
Chapters From A Vale Forlorn (2002)
Falconer (2001)
Jestliže se FALCONER na své prvotině prezentovali vcelku ucházejícím metálkem a pozornost zasloužili hlavně díky pěvci, který zpíval jako chlap a ne jako vykastrovaný eunuch, pak na novince je všechno vzhůru nohama. Nový zpěvák totiž přesně zapadá do škatulky naprosto úchylných falzetových "hrdinů", a když navíc ani materiál nestojí na příliš stabilních nohách (hlavně většina "sborových" refrénů je plytká až hanba), musí být výsledek takový, jaký je...
Nemám rád, keď niektorá z mojich obľúbených kapiel padne takto nešťastne na hubu. Priam skvostným zážitkom bol pred tromi rokmi album "Chapters From A Vale Forlorn", nezabudnuteľný to balzam na dušu, ktorý si rád doprajem aj s odstupom času. Hovorí sa, že nikto nie je nenahraditeľný. V prípade bývalého speváka FALCONER, fantastického Mathiasa Blada to však jednoducho neplatí.
Jeho nástupca Kristoffer Göbel, v porovnaní s ešte prijateľnou predchádzajúcou doskou "Sceptre Of Deception" (nečudo, veď na nej hosťoval aj Mathias), na novinke ešte viac pritlačil na pílu a svojím takmer neznesiteľným lietaním vo výškach nielenže hádže výraz celej kapely hlboko do osemdesiatych rokov, ale doslova zabíja všetko to, čo bolo na tejto kapele originálne. FALCONER sú v súčasnosti prachobyčajným heavymetalovým štandartom. Avšak nielen vokály sú na "Grime vs. Grandeur" zúfalou slabinou. Ani hlavná postava a tvorca muziky Stefan Weinerhall sa tentokrát nepochlapil. Už v úvodnej "Emotional Skies" ako keby čerpal inšpiráciu z muzikálových paródií v slávnom seriáli Simpsonovci.
Škoda. Nečakal som, že práve Sokoliar mi pripraví jedno z najväčších tohtoročných sklamaní.
V podobě debutu stvořili Falconer originální heavymetalové dílo, plné severským folklórem načichlých silných melodií, navíc odzpívané fantastickým hlasem mistra Mathiase Blada. Folklór i Mathiase Blada odvál čas a zůstal průměrný heavymetálek plný všech myslitelných klišé, jakého je na trhu víc než je zdrávo. PS: A i ta výjimka - úvodní hitovka - nemá v podání "náhradníka" Mathiase tu šťávu :-(
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.