OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
S „New Dimension Of Might“ se TRAIL OF TEARS propadli do hutné, depresivní temnoty, mnohem více než kdy dříve se vnořili do bažin beznaděje. Vyžívali se ve strachu a zoufalství, prázdnota byla jejich konečnou instancí a chorobné představy průvodcem. Perverzní radost ze ztráty rozumu jim byla rozkoší. Album mělo úžasně ponurou a zdrcující atmosféru. To jim ale nestačilo a proto se rozhodli v přesně stejném duchu pokračovat i ve své další tvorbě. A tak, až přijde noc, až utichnou všechny zvuky okolního světa, vložte lesknoucí se kotouč do přehrávače a naplno si vychutnejte svůj „Free Fall Into Feer“.
Volným pádem se přesouváme tam, kde minulé album skončilo. Do mrazivého rachotu norského metalu. Pod salvu nemilosrdných ničitelů smyslnosti, mezi hradbu kytar a šílenstvím prosáklé melodie. V hutnosti si nová deska se svým předchůdcem v ničem nezadá. Obsahuje i několik velmi silných momentů, třeba v „Carrier of the Scars of Life“ si na posluchačovy nervy zahrají pěkně schizofrenním motivem na violu. Na první poslech nejcitelnější změna se odehrála na postu zpěvačky, „ta nová“ si oholila hlavu, nechala narůst bradku a nakonec se z „ní“ vyklubal Kjetil Nordhus, kterého asi většina lidí zná z GREEN CARNATION (ikdyž Kjetil částečně k TOT přispíval i v minulosti, čili zas tak novou tváří není). Nicméně kdo slyšel „něžný“ hlásek v podání Catherine, tak mi zajisté dá zapravdu, že o příliš významnou změnu nejde. Ženský zpěv těchto norských šílenců se nikdy neřadil mezi andělské hlásky severské scény. Hlavní roli má pochopitelně silný a brutální chrapot Ronnyho Thorsena, který to i náležitě dokazuje. Kjetil je dobrý zpěvák a vedle Ronnyho hrdelního rachotu si svou pozici neochvějně drží. Samotné hudební motivy nevynikají náročností, ale u této hudby jde především o konečný projev, o propojení drsného podkladu s depresivními klávesovými motivy. Účelem je srazit posluchače na kolena, skopnout ho do prachu a vychutnat si jeho agónii. A kdo tuto skupinu viděl během jejich podzimního koncertu, jistě mi dá za pravdu, že stejně přesvědčivě působí i v živém provedení.
Proti novému albu mám však tu výhradu, že je až příliš podobné dílu předchozímu. A co mně rmoutí ještě více je to, že svou intenzitu neudrží po celou dobu. Chvílemi upadá do jednotvárnosti a některé skladby postrádají silnější momenty. Ve výsledku sice nahrávka vyvolává příjemné, mrazivě ponuré obrazce v mysli, přesto se v mozku (teda v té hmotě, která z něho zbyla) utkví jen pár skutečně intenzivních motivů.
Zvuk „Free Fall Into Fear“ je ovšem zcela zničující, intenzivní a drtící. Nejde jen o tvrdé brutální riffy doprovázené zlověstným zvukem kláves, nebo o ohlušující řev, ne, s každým záškubem na tlusté struny odlétá i kus mozkové hmoty, zvuk je krásně čistý a všechny motivy v pozadí čitelné, působivé. Změna producenta očividně prospěla. Refsnes již na posledních svých deskách stále víc zapadal do průměru a bylo jen dobré se poohlédnout po jiném. Kirkesola dodal skupině přesně tu trochu navíc, co ve své tvorbě sama ztratila. Škoda těch několika zcela průměrných skladeb, jinak bych byl i tentokráte nadšen.
„Free Fall Into Fear“ sice není takové překvapení jako album minulé, ale i tak jde o skvělou, atmosférickou desku. Opět jde o dílo nasáklé temnotou, šílenstvím, agresí i žalem.
7 / 10
Ronny Thorsen
- extrémní zpěv, řev
Kjetil Nordhus
- zpěv
Runar Hansen
- kytara
Terje Heiseldal
- kytara
Kjell Rune Hagen
- basa
Frank Roald Hagen
- klávesy
Jonathan Perez
- bicí
Astri Skapengland (host)
- ženský zpěv
Leif Wiese (host)
- viola
1. Joyless Trance of Winter
2. Carrier of the Scars of Life
3. Frail Expectation
4. Cold Hand of Retribution
5. Watch You Fall
6. The Architect of my Downfall
7. Drink Away the Demons
8. Point Zero
9. Dry Well of Life
10. The Face of Jealousy
Bloodstained Endurance (2009)
Existentia (2007)
Free Fall Into Fear (2005)
A New Dimension Of Might (2002)
Profoundemonium (2000)
Disclosure In Red (1998)
When Silence Cries (demo) (1997)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 45:00
Produkce: Endre Kirkesola
Studio: Dub Studio, Finnvox Studio
Povedená temná hudba našlapaná tvrdou atmosférou, která se ale občas zvrtne ve zmatený řev všech možných nástrojů a hlasů, který výsledný dojem poněkud kazí. Pozitivní momenty ale převažují.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.