OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tihle pardálové coloradští mají zdá se ještě pořád dostatek tvořivosti, aby nám se železnou pravidelností předkládali po čertech kvalitní a zajímavá alba. V pořadí již čtvrtá deska CEPHALIC CARNAGE snad ještě více flirtuje s experimentální mízou, než tomu bývalo kdy předtím, a je dalším hrdým zářezem na pažbě této originální bandy.
Příznivci starých fláků si však nemusí zoufat, neboť i nadále jsou v tomto brutálním kolotoči nejdůležitějšími součástkami grindcore a death metal. Hutné riffy a zběsilé sypačky ovládnou první 4 skladby, čímž je jasně dáno najevo, že ševci se svého kopyta prostě nepustí. Dokonalý cyklón se zničující intenzitou však postupně zvolní, aby v roli páté kompozice „Piecemaker“ vyklidil pozice mírnějšímu vánku. Tímto jest nastartován festival hudebních anomálií, jenž však v rukou zručných hudebníků neznamenají nic víc, než jen vynikající a naprosto přirozené zpestření přeci jen poněkud stereotypního death/grindového masomlýnku.
Rejstřík hudebních inspirací CEPHALIC CARNAGE je vskutku široký. Kromě několika momentů velmi lehkého koketování s jazzovými elementy anebo pomalých téměř doom metalových pasáží jde kapele nejvíce k duhu snaha vkomponovat do své tvorby prvky klasického sedmdesátkového rock´n´rollu a stoner rocku. Tady nelze jinak, než smeknout pomyslný klobouk, protože to v tomto případě znamená neuvěřitelný drive a chytlavost. Důkazy můžeme hledat především v již uvedené „Piecemaker“, jenž je velice zdařilou a nenásilnou symbiózou právě stoner rocku a houpavých death metalových riffů anebo v deváté „Sleeprace“, kde je aplikován inverzní hudební vzorec v podobě hardrockového riffování a sólování v kombinaci s Lenzigovým growlingem. Mlask!
Celá kolekce díky uvedenému tvoří velmi kompaktní celek, z něhož žádný prvek ani příliš nevyčnívá a ani příliš za ostatními nezaostává. „Anomalies“ jsou prostě dalším důkazem toho, že když se chce a hlavně umí, dá se i ze zdánlivě vyčerpaným hudebním žánrem zaujmout jeho originálním pojetím, byť je to za cenu výrazného infiltrování jiných hudebních proudů, což je dle mého jediná možná cesta k oživení pomalu ale jistě neúrodné půdy jménem metal. Zmiňovat ještě takové maličkosti jako jsou výtečná produkce a kvalitní instrumentace je už jen plýtvání místem a formální recenzentskou povinností.
„Anomalies“ nelze nazvat jinak, než vynikající, svěží, kreativní a nesmírně zábavnou nahrávkou. Tohle mi už na metalové scéně zatraceně chybělo a hodlám si to ještě velmi dlouho náležitě užívat. Myslím si, že rozhodně neprohloupíte, když se ke mně přidáte i vy!
CD k recenzi poskytli Day After records
Coloradští manici opět nezklamali a servírují nám další dávku zatraceně invenční metalové muziky. Grind + death + psychedelic + stoner rock = ZÁVISLOST!
9 / 10
Lenzig Leal
- vokály
Zac Joe
- kytara
John Merryman
- bicí
Steve Goldberg
- kytara
Jawsh Mullen
- basa
1. Scientific Remote Viewing
2. Wraith
3. Counting The Days
4. The Will Or The Way
5. Piecemaker
6. Enviovore
7. Dying Will Be The Death Of Me
8. Inside Is Out
9. Sleeprace
10. Kill For Weed
11. Litany Of Failure
12. Ontogony Of Behaviour
Misled By Certainty (2010)
Xenosapien (2007)
Digital Carnage (EP) (2005)
Anomalies (2005)
Lucid Interval (2003)
Exploiting Dysfunction (2000)
Conforming To Abnormality (1998)
Datum vydání: Úterý, 15. března 2005
Vydavatel: Relapse Records / Day After
Výživná a bohatá hostina death metalových riffů, obhroublých grindových eskapád i thrash corových houpaček. Velmi uspokojivá nálož nápadů a motivů přelévající se od nervózního brnkotu až k brutální řezničině je nejlépe ilustrována posledním devítiminutovým opusem „Ontogony Of Behavior“. Z tohohle alba teče hustá šťáva, toto album voní a co víc – toto album chutná!
Normálně grind vůbec neposlouchám a tohle je vlastně první deska, která se mi dostala do ruky. Je to super nářez, který nejede pořád podle šablony, ale naopak jsou tu moc pěkné odbočky.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.