UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když se vysloví název norských GODSEND, většině zasvěcených se asi vybaví jméno švédského multiinstrumentalisty Dana Swanö, neboť jeho hudební dráha je mimo jiné svázána i s brutal doomovými hrubostmi, které nabízeli začátkem devadesátých let právě GODSEND. Hlavním „despotou“ a v podstatě výhradním tvůrcem hudby této doomově zaměřené party však byl vždy Gunder Audun Dragsten, mimo jiné původní zakládající člen dnes celkem známých ATROX. GODSEND se vlatně dají považovat za jakýsi one man projekt, ve kterém mohly samozřejmě jen těžko dostat prostor Swanövy ambice a tak zde byl Dan vždy zapojen pouze jako producent a hostující studiový hráč. Po demu a doomovém debutu „As The Shadows Fall“ se však Gunder obešel i bez Swana a naopak si pro svou druhou desku „In The Electric Mist“ poskládal dá se říct že regulérní sestavu.
Gunder tak mohl plně zrealizovat své představy o písních pro smuteční vrby. Od hutného ubíjejícně pomalého doomu přešel ke stejně se vlekoucím kompozicím tvořeným však zčásti i akustickou kytarou podbarvenou líným basovým brumláním na kulise depresivně pomalých bicích. Zůstalo sice mnoho z doomových temně vlezlých kytarových depkáren, ale zčásti došlo i k odklonu od metalových kořenů k zadumanějšímu rocku, a to formou ne zcela obvyklou, většinou ignorující běžné melodické postupy a především vokální linky jsou načichlé podivným kouzlem zvláštního toku proudivě skličujících temných melodií. A přestože právě vokální umění Per Morten Kjöla, kterého Gunder ustanovil osobou prskající na mikrofon, je v mnoha ohledech zpochybnitelné, co se týče projevu a emocionality sedí jeho zpěv k posmutnělé hudební katarzi jako prdel na hrnec. Líně se vlekoucí skladby, zbavené tvrdé krusty brutálního zpracování, dostávají značně přirozenější výraz a smutné byť nekomplikované motivy působivě plavou prostorem melancholických ploch. Dokonalým příkladem je skvěle zaranžovaná „Life Must Go On“. Kontrastem je pak zdánlivá pohodovka „Clarion Call“, ze které cítím značný nadhled.
Přes proměnu, kterou produkce Gunderovy tlupy prošla od svých začátků se ale i na tomto albu najdou ozvuky starší tváře skupiny. Tu připomene především utahaná „Under Silver Linings“, ale též skladba „Voyage In Oblivion“, kde se nedá přeslechnout jednak výrazně kolovrátková podobnost s CATHEDRAL, ale především osobitě zbustřený, pro starý GODSEND typický zvuk kytary. K pomalu plynoucímu hutnému toku se album hlásí i ve skladbě „In the Bitter Waters“. Zde je však projev již značně posunut stranou od klasických doomových poloh a může být až velmi překvapivé jak blízko se již tehdy GODSEND dostali k ponurým polohám, ke kterým ze zcela opačného spektra extrémní hudby, tedy směrem od hardcore, doputovali třeba současní ISIS.
„In The Electric Mist“ je albem velmi různorodým, ve své různorodosti však bohužel i dost nevyrovnaným, ale přestože v některých skladbách vyplouvá na povrch až přílišná triviálnost postupů, emocionalita a jistý nádech netradiční melodiky dává desce jako celku náboj osobitosti. Každopádně jedno z alb, které by milovníci sebevražedných nálad neměli přehlížet.
Na albu „In The Electric Mist“ přinesli GODSEND směsku různorodé hudby, kterou spojuje smutně potemnělá nálada. Nejdeme zde spoustu poloh od hutného doomu až po odlehčené akustické balady. Kontrastní až provokativní, tak vnímám tohle album a z tohoto pohledu se jedná o dílo, na které by se nemělo zapomínat.
Per Morten Kjöl
- vokál
Gunder Audun Dragsten
- kytara
Tom Wahl
- kytara
Tommy Sebastian Halseth
- basová kytara
Henrik Pettersen
- bicí
1. Down Upon You
2. Nobody Home
3. Life Must Go On
4. In The Bitter Waters
5. Clarion Call
6. Voyage In Oblivion
7. The Sun Will Shine Again
8. Lost
9. Under Silver Linings
10. Tranquillity
A Wayfarer's Tears (1998)
In The Electric Mist (1995)
As The Shadows Fall (1993)
Vydáno: 1995
Vydavatel: Holy Records
Stopáž: 51:16
Aj ked bez Dan-a Swano aj tak celkom pocuvatelne album. viac sa mi sice pacil album As The Shadows Fall ale slape im to vyborne aj tu.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.