OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Přestože BLACK SABBATH z poloviny devadesátých let minulého století nelze ani náhodou považovat za vyčerpanou kapelu, o čemž vypovídá velice solidní nahrávka „Cross Purposes“ z roku 1995, jeden z tvůrčích mozků, Geezer Butler dostal chuť vytvořit něco jiného, řekněme modernějšího. Pro tento nápad se nadchnul do takové míry, že si za mikrofon vybral váhu z kategorie nejtěžších... FEAR FACTORY v roce 1995 prožívali obrovský a zasloužený úspěch. Deska „Demanufacture“ byla revolučním počinem a výrazně se podílela na definování žánru zvaného cyber metal. Jedním z nejvýraznějších bodů nahrávky je pak výborný vokál Burton C. Bella, jenž ve svém rejstříku obsahoval vše, od agresivního řvaní až po náročné tzv. čisté hlasové polohy.
Největší devízou alba je však fakt, že se Geezer nesnažil přijít s moderním pojetím metalu za každou cenu, ale právě naopak si zachoval svůj charakteristický kytarový rukopis. „Plastic Planet“ tak narozdíl od tvorby jeho domovské kapely, ubirající se více směrem k heavy metalu, paradoxně zní jako značně přitvrzení ranní BLACK SABBATH. Nahrávce vévodí skutečně hutné, temné a těžkotonážní riffy, díky kterým tak získává na ohromné síle a značné tvrdosti. Burtonův vokální výkon snese ty nejpřísnější měřítka a nabízí v podstatě ten samý kvalitativní standard, jaký odvádí ve FEAR FACTORY, čili vysoký. Ačkoliv celkové vyznění alba je poměrně originální, dá se v pohodě zaškatulkovat jako moderní a tvrdý bigbít. Svádí mě k tomu hlavně struktura většiny kompozic, která je v zásadě jednoduchá a nepostrádající hlavně v refrénech i dostatek chytlavých motivů. Hitovkou z této skupiny písní bych nazval pátou v pořadí - „Invisible“, která se objevila i na soundtracku k filmu MORTAL COMBAT natočenému dle stejnojmenné počítačové hry.
Naproti tomu se na albu objeví i několik ryzích, sabbathovským doomem zavánějících skladeb. Taková šestá v pořadí „Seance Fiction“ by svojí temnou atmosférou rozhodně neudělala ostudu ani na albech zavedených doom metalových veličin. Je až s podivem, s jako lehkostí se Geezerovi a spol. podařilo natočit s pomocí léta zavedených a standardních hudebních postupů současně znějící album, na kterém se nedokázal podepsat ani neúprosný zub času. Kromě nesporného skladatelského umu hlavní persóny je to zásluhou také výtečné produkce a výkonu ostatních protagonistů, byť hlavní slovo pochopitelně měli Geezer a Burton.
Geezer Butler tímto albem jasně dokázal, že má tvrdý bigbít prostě v krvi a že jeho domovská kapela, mnohými považována za jeden ze základních stavebních kamenů metalové hudby, nemá ve svých řadách žádné hardrockové veterány zamrzlé někde v sedmdesátých letech. Nadčasová záležitost, schopna i po deseti letech zaujmout se stejnou intenzitou, jako v době svého vzniku. Pokud jste se s ní ještě nesetkali, vřele doporučuji, neb v tomto případě nikdy není pozdě.
Starý mazák Geezer Butler se rozhodl, že natočí současné metalové album a to se mu také do puntíku povedlo. I po deseti letech zní "Plastic Planet" stejně razantně a moderně, jako v době svého vzniku.
Terence "Geezer" Butler
- basa, klávesy
Pedro Howse
- kytara
Burton C. Bell
- vokály
Deen Castronovo
- bicí
1. Catatonic Eclipse
2. Drive Boy, Shooting
3. Giving Up the Ghost
4. Plastic Planet
5. The Invisible
6. Seance Fiction
7. House Of Clouds
8. Detective 27
9. X13
10. Sci-Clone
11. Cycle Of Sixty
Datum vydání: Čtvrtek, 26. října 1995
Vydavatel: Castle Communications
Stopáž: 47:25
Produkce: Geezer Butler & Paul Northfield
Studio: Long View Farm Studios
Veľmi dobre si pamätám, ako mi vtedy doslova odstrelil hlavu neskutočný gitarový riff parádnej vypaľovačky "Drive Boy Shooting". Nie inak je tomu aj teraz, po desiatich rokoch. Tá doska proste stále funguje; je to skvelý, moderný metalový nášup, ktorý sa len tak neopočúva. Klobúk dolu pred Geezerom a jeho spolupáchateľmi!
Ďalší z míľnikov, ktorý si zaslúži zvýšenú pozornosť. V roku 1995, keď tento album vyšiel, bol absolútnou bombou, ktorá rozvírila stojaté metalové vody. Dodnes nestratil nič zo svojich atribútov, ktoré ho vyniesli na piedestál. Ultramoderné album postavené na historických základoch. Práve takéto albumy ma presviedčajú, že vždy je možný krok vpred, aj keď sa môže zdať, že sa už nedá nič nového vymyslieť. Vždy je možné isť napred a " Plastic Planet" bol skokom vpred.
Linchpin 4.8.2005 19:31 uplny suhlas,nechapem, ako sommohol tento album 10 rokov prehliadat. vyborne
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.