PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nikdy jsem nebyl a zřejmě ani nebudu příznivcem barevných obrázkových sešitů o hrdinných bojovnících s nadlidskými schopnostmi, kteří zasvětili svůj život nekonečné válce se zlem. Komiksy jsou však i přesto nepopiratelný fenomén, což se v posledních letech začalo čím dál výrazněji projevovat i na plátnech kin. Ušatý netopýří muž v černém však na filmový pás přišel mnohem dříve, než nastal boom všech Spidermanů, Hulků, X-menů a dalších. Je tomu už více než 15 let, co režisér Tim Burton stvořil svou vlastní vizi ponurého velkoměsta Gotham City a spolu s ním i nezapomenutelného padoucha Jokera v podání Jacka Nickolsona. Po prvním Batmanovi vznikly ještě další 3 pokračování, z nichž ty dvě poslední dosti výrazným způsobem degradovaly kvalitativní úroveň Burtonova skvělého snímku. Když už se zdálo, že kult netopýřího muže je pro velké kino definitivně pohřben v hloubi tmavých jeskyň, přišlo vedení Warner Bros s nápadem oprášit jeho zašlou slávou.
Svěřit 130 miliónový rozpočet do rukou Hollywoodem ještě stále nedostatečně protřelého režiséra se však dopředu mohl jevit jako definitivní hřebíček do rakve kdysi nadějně rozběhnuté filmové série. Christopher Nolan je hlavně specialistou na ponuré thrillery („Memento“, „Insomnie“) a „Batman začíná“ byl pro něj doslova křest ohněm. Buď se definitivně prosadí do první ligy, anebo si obrovským propadákem na dlouho, ne-li navždycky, zavře dveře před dalšími nabídkami velkých studií. První předpoklad výsledku se do puntíku vyplnil. Ano, nový Batman je úplně jiný než jeho předchůdci. Všechno je jiné, mnohem skutečnější. Gotham City je sice stále obrovské velkoměsto plné zločinu a bídy, ve kterém se snad ani nedá žít. Netvoří jej však monumentální a temné gotické stavby, nýbrž stejně monumentální "obyčejné" mrakodrapy. Stejně tak veškeré další maličkosti, jakými jsou například vzhled fotoaparátů novinářů postrádající retro nádech z předchozích snímků. Hlavní otázkou bylo, jak si Nolan poradí se zrozením netopýřího kultu, resp. jakým věrohodným způsobem jej dokáže prostřednictvím pohyblivých obrázků sdělit. Zde se opět projevila jeho schopnost práce s psychologií postav. Bruce Wayne – syn nesmírně bohatých rodičů, kteří jsou však zavražděni ještě v jeho dětství, je člověk plný frustrace a vzteku, neschopný se stále vyrovnat s rodinnou tragédií a svým vlastním vnitřním strachem. Životní tápání ho svede na zločinnou dráhu a když ho v zapadlé věznici někde hluboko v Asii navštíví tajemný muž nabízející mu novou naději, rozhodne se ji využít. Poutavé záběry na nekonečné a zasněžené vrcholky Himalájí a hlavně scény Bruceova pobytu v horském chrámu, kde je podroben tvrdému výcviku bojových umění, úplně vybočují ze striktně komiksové linie batmaních snímků a hned ze začátku diváka definitivně utvrzují v tom, že Nolan se rozhodl jít svou vlastní cestou a na předchozí zpracování Batmana dává vzpomenout snad pouze závěrečným mementem na hlavního padoucha z prvního snímku.
Jestliže snímek velmi získává na výborném vykreslení psychologie postav a uvěřitelnosti pohnutek k jejich činům, tak naopak menší kritice musím podrobit akční scény. Hlavně momenty boje muže proti muži(-ům) jsou někdy dost nepřehledné a i když tvůrcové vsadili na v současnosti velmi oblíbenou tematiku orientálních bojových umění, jejich choreografie nepatří zrovna k těm nejpovedenějším. Batmobilová honička s policií a závěrečná havárie nadzemní dráhy jsou však vizuálně úchvatné a zcela jasné dávají najevo výšku rozpočtu vyčleněného pro tento film. Mimochodem tvůrci ve svém pojetí neušetřili ani batmobil, který z ohnivého retrosporťáku s mohutnými křídly proměnili ve velice podařený tank po tuningové úpravě. Samotný zrod myšlenky stát se netopýřím mužem a její následná realizace rovněž nepostrádají věrohodné vysvětlení a patřičnou dávku humorného nadhledu.
Své sousto si z rozpočtu ukrojilo i početné a hvězdné herecké obsazení. Hlavní úloha byla svěřena pro mě doteď nepříliš známému Britovi Christianu Baleovi („Equilibrium“), jehož playboyská tvářička zhýčkaného milionáře funguje stejně dobře jako plnovousem obrostlý výzor kriminálníka. Konkurenci má však velmi silnou. Ať už hovoříme o šarmantním rodinném sluhovi Alfrédovi v podání Michaela Cainea, o tradičně skvělém Morganu Freemanovi anebo o ztvárnění snad posledního nezkorumpovaného policisty v Gotham City, kterého se s nenápadným neklidem ujal představitel spíše záporných rolí Gary Oldman. Liam Neeson, coby Bruceův učitel a člen tajného elitního řádu nejvíce připomene svou roli Qui-Gon Jinna v první epizodě Hvězdných válek.
V „Batman začíná“ se kromě již zmiňovaných bojových scén vše podařilo na výbornou. Nahlédneme do temné minulosti Bruce Waynea. Dozvíme se kdy a za jakých okolností se rozhodl jako netopýří muž bojovat s bezprávím. Tohle všechno pak ve znamenitém vizuálním balení, neotřelém pojetí a s charakteristickým Nolanovým rukopisem. „Batman začíná“ se možná nestane nejlepším filmem podle komiksové předlohy, ale rozhodně má kvality na to, aby se o něm ještě dlouho hovořilo jako o jednom z nejpovedenějších. Sám teď vedu svůj vlastní spor o to, zda-li je mi moderní až futuristické Nolanovo pojetí bližší než gotická zasmušilost Tima Burtona.
„Batman začíná“ se možná nestane nejlepším filmem podle komiksové předlohy, ale rozhodně má kvality na to, aby se o něm ještě dlouho hovořilo jako o jednom z nejpovedenějších.
9 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Warner Bros
Stopáž: 134 min.
BATMAN BEGINS
[USA 2005]
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan a David S. Goyer
Kamera: Wally Pfister
Hudba: James Newton Howard a Hans Zimmer
Hrají: Christian Bale, Ken Watanabe, Katie Holmes, Michael Caine, Cillian Murphy, Morgan Freeman, Rutger Hauer, Liam Neeson, Tom Wilkinson, Gary Oldman, John Ghaly, Darragh Kelly a další
Premiéra v ČR / SR: 14. 7. 2005
Když jsem se doslechl, že legendární netopýří superhrdina se dočká dalšího filmového přepisu dostal jsem trochu strach. Po posledních dvou dílech zajisté ne neoprávněný. Jméno režiséra mi však dávalo jistou naději, že by se protentokrát nemuselo jednat o pohádkový na hlavu postavený příběh se silně komixovou pachutí a s mnoha téměř infantilními prvky. Zaplaťpánbůh byl můj předpoklad správný. Christopher Nolan dokázal rozehrát drama stvoření mýtu netopýřího muže s grácií sobě vlastní. Ubral na pohádkovosti, přidal ze skutečného světa a Barman tak neuvěřitelně ožil. Přesně takovou dávku živé vody batmanovská série potřebovala. Zajímavý scénář, postavy, výteční herci,… Po prvním Batmanovi asi nejsilnější článek dosavadního řetězce.
"Batman Začína" je malá neorealistická revolúcia vo svete filmov inšpirovaných komiksovými superhrdinami. Veľká časť jeho fyzického a technického mýtu sa tu dočká vysvetlenia, Batman nie je nadprirodzený, maximálne mierne hollywoodsky iracionálny. Nerealita ostatných Hollywoodskych "superhero" filmov dostáva najviac na frak pri scéne, kedy hlavná postava uniká na Batmobile po diaľnici, prenasledujú ju policajti a my sa na to všetko dívame okom televíznej spravodajskej kamery z vrtuľníka. Batman meets O. J. Simpson, bravo. Čo je najosviežujúcejšie je, že ani dobro, ani zlo nie sú jednoznačné, navyše strana zla nezačne nudiť, odhaľujeme ju postupne.
Čo do výberu hercov je to na vážkach. Batman Christiana Balea korešponduje s atmosférovou odlišnosťou filmu od svojich predchodcov. Na konci zistíte, že dejová línia je nastavená tak, aby mohla rovno pokračovať Burtonovou jednotkou, no v psychike postavy by sa muselo udiať ešte veľmi veľa, aby sa temný Batman Bale a jeho verzia Brucea Waynea posunula ku šarmantnému gentlemanovi a samotárovi Michaela Keatona. Okrem toho tu vidíme Morgana Freemana, ktorý je síce sympaťák, no opäť hrá svoju tradičnú postavu, trochu nevýrazného Liama Neesona v úlohe postupne sa rozvíjajúceho zla, klasika Michaela Cainea a najmä veľmajstra a pána herca Garyho Oldmana v úlohe policajta Gordona. Katie Holmes je mizerná herečka a jediné, čo si z nej budete pamätať, budu zdurené bradavky a ponášky na "Dawson's Creek".
Nový Batman obsahuje viacero odkazov na "Pána Prsteňov". Vidno na ňom snahu nedržať sa tradičných klišé a tvorcovia doň zakomponovali konečne toľko temnoty, koľko je hoden. Zároveň vytvorili film stagnujúceho žánru, na ktorý sa dá konečne pozerať.
Vizuální mág Batman stvořil legendu, mistr filmového narativu Christopher Nolan ji našel motivaci. Až tak jednoduše funguje prequel Batmana, komiksové legendy, která zapustila na filmovém plátně hodně hluboké kořeny. Na klasické první dva snímky se dvakrát pokoušeli navázat roztodivní matlalové, ale výsledkem je fakt, že Nolan zachraňuje hasnoucí legendu a nutno říci, že zachraňuje věru ve velkém. Jeho střízlivá, realistická, potemnělá a psychologizující jízda válcuje diváka především v první polovině režisérovými známými esy: skvěle utříděným vyprávěním, sugestivitou, pečlivě otesanými hereckými výkony (např. epizodní scéna v opeře je mistrovské dílo!). Druhá, o poznání akčnější polovina, ve které už je symbol stvořen a je čas boje, není tak oslnivá, protože tam, kde Burton vytahoval těžké vizuální kalibry, je Nolan přeci jen trochu neobratný (zejména akční scény v jeho podání trpí až přílišnou zmatečností). Jenže: Netopýří muž vychází při závěrečných titulcích jako vítěz a jeho režisér s ním. Prostě proto, že pod hlavním proudem omletého komiksového klišé boje dobra proti zlu zurčí skvěle regulovaný spodní proud, který má svou hloubku. Je to psychologie hrdiny, anatomie strachu a zla, které chce konat pochybné dobro. Nástrojem spodního proudu jsou jak skvostná rytmizace záběrů a gradace nenápadného napětí, tak výborné herecké provedení. Christian Bale je skutečně nejlepším muže v černé masce, Michael Caine je se svým suchým cynismem vpravdě neodolatelný, Liam Neeson "pouze" přesvědčivý a Gary Oldman k nepoznání jiný... Zamrzí hodně křečovitá Katie Holmes, ale to se bezpečně ztrácí. Otázku, zda Nolan překonal Burtona, bych vůbec neotevíral. Jeho Batman je jiný. Má zcela svébytnou atmosféru a zcela svojský styl. Raději se dívá do tváře než na divoké přestřelky. To je sice moc dobře, ale přeci jen, vnáší to do filmu určitý a pochopitelný vnitřní rozpor, jehož nositelem je poněkud rozervaná režie. Mezi komiksovými filmy však potvrzuje Netopýří muž pozici skutečného šlechtice a Nolan zase, že "ex-nezávislákům" se daří věc nemožná – točit inteligentní a neprefabrikované špektákly za těžkou hollywoodskou bakšiš.
Až překvapivě inteligentně (s trochou nadsázky samozřejmě) působící, skvěle zahraný film s velmi dobrou atmosférou. Ač mám k Batmanovi všeobecný odpor, musím uznat, že tohle se netopířímu muži povedlo.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.