OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V životě každého jen trochu důležitějšího metalového spolku nalezneme chvíle, které pro něj mají takříkajíc historický význam. Odhlédneme-li od čistě spekulativní teorie, spočívající v tom, že vlastně celý „život“ DEATH pro ně samotné znamenal historický význam, jeden takový pro Schuldinerovce zásadní okamžik objevíme i na albu „Spiritual Healing“. S angažováním Jamese Murphyho (ex – AGENT STEEL, HALLOWS EVE) na místo druhého (no druhého... pozn. DKM) kytaristy a s připuštěním jeho (a Butlerovy, abychom byli přesní) lehké účasti na kompozičním procesu totiž došlo k něčemu, co dříve nebo později muselo nastat. DEATH náhle zněli tak nějak učesaněji a ve zdánlivém rozporu s tím také mnohem charismatičtěji. Nemalý podíl na tom jistě nesla i práce veleslavného producenta Scotta Burnse, který se kapely poprvé ujal, a své slovo si řekla i velmi slušná zvuková stránka věci. Pravá podstata záhady hlavolamu ale spočívala v završení první fáze zrání Smrtky a s tím souvisejícím podstatným přibroušení dosud obhroublých hran. Znatelně ubylo celoplošného masakrování primitivním násilím a tlak na posluchače byl vyvíjen daleko promyšleněji a systematičtěji, třeba jako v oné staré indiánské fintě k psychickému týrání jedince, jehož je třeba donutit k vyzrazení jistých informací. Takový nešťastník se v sedě přiváže ke kůlu, na temeni hlavy se mu vyholí kolečko a na to se nechá kapat voda tak dlouho, dokud nepromluví. Výsledky jsou stoprocentní a dostavují se překvapivě brzy, stejně tak jako v případě „Spiritual Healing“.
Od úvodní „Living Monstrosity“ až po závěr v podání „Killing Spree“ platí jednoznačné pravidlo: netřeba chodit Smrti naproti, ona sama si vás najde a zničí. Kolosálním kytarovým výplachem, protkaným famózními sólovými melodiemi, a novým odstínem Chuckova murmuru, protentokráte připomínajícím ze všeho nejvíc přiškrcenou zombici. A nejpodivuhodnějším na tom všem je jakási ledově chladná příchuť, přítomná prakticky všude, včetně textů zabývajících se drsnou životní realitou („ …narušené formování lidské podoby, zkroucená těla po chemickém zásahu. Jediný viník, nevinná teď pláče, pekelný život, lepší snad zemřít. Narozen bez očí, rukou a s půlkou mozku, narozen v závislosti na kokainu. Živá zrůda …“ – „Living Mostrosity“). Nouze pochopitelně není ani o velmi výrazné okamžiky, nad nimiž srdce zaplesá (rytmický zásek a navazující opravdu krásné sólo v „Defensive Personalities“ , orientálnem načichlý úvod „Within The Mind“ coby vzpomínka na vlastní klasiku „Zombie Ritual“ z debutu či kompletní titulní věc „Spiritual Healing“, svíravý a neopakovatelný úder kostlivcovou hnátou do obličeje), stejně tak jako o nenápadné signály, ještě více zdůrazňující přirozenou autoritu DEATH. Jak jinak také pojmenovat to, že kapela z vysoka kašle na některé obecně zavedené postupy, přestože jejich užití by jí nemohl nikdo vyčíst. Krom toho, že tradiční členění typu sloka, refrén, sloka, refrén, sólo, refrén, je jí úplně šumafuk a na některých místech (viz. znovu titulní věc) dokonce používá smělou stavbu skladby v podobě jednoho kompaktního celku zahraného dvakrát za sebou, také povětšinou samotné skladby poněkud nečekaně zakončuje. Dozní Chuckův zpěv a šup, je ticho. Jako by si hoši byli moc dobře vědomi, že už tak toho předvádí dost a dost (průměrná stopáž je přes pět minut na skladbu) a bylo by asi zbytečné riskovat pověst minutovým zakončováním ve stylu do nekonečna se zrychlujících společných záseků (namátkou „Living Monstrosity“, „Low Life“, „Genetic Reconstruction“).
Ale to už jsou jenom drobné postřehy bezbranného jedince ochromeného monumentální velikostí léčitelské podoby Paní nade vším lidským životem. Podstata věci snad již byla vyřčena a mám za to, že celkem obrazotvorně. Možná by si člověk v téhle souvislosti mohl položit otázku, zda je vůbec možné do hudby jakou je death metal (v našem případě v podání pojmenovatelů DEATH) propašovat tolik krásy a tolik příležitostí k jemně emotivním prožitkům, protože to asi není na první pohled (či poslech) zřejmé. Ale byla by to otázka vlastně úplně zbytečná, jelikož se táže právě na tu podstatu věci, která snad již byla vyřčena. A mimoto je to zkrátka tak, při všech rohatých!
Na „Spiritual Healing“ si DEATH poprvé sáhli na hranici hudební dokonalosti. Sice jen tak zlehka a letmo, ale přesto to mělo pro album dalekosáhlé důsledky, samozřejmě v tom (pro posluchače) nejlepším slova smyslu.
9,5 / 10
Chuck Schuldiner
- zpěv, kytara
James Murphy
- kytara
Terry Butler
- baskytara
Bill Andrews
- bicí
1. Living Monstrosity
2. Altering The Future
3. Defensive Personalities
4. Within The Mind
5. Spiritual Healing
6. Low Life
7. Genetic Reconstruction
8. Killing Spree
Live In Cottbus 1998 (2005)
Live In Eindhoven (2001)
Live In L.A. (Death & Raw) (2001)
The Sound of Perseverance (1998)
Symbolic (1995)
Individual Thought Patterns (1993)
Fate - The Best Of (1992)
Human (1991)
Spiritual Healing (1990)
Leprosy (1988)
Scream Bloody Gore (1987)
Datum vydání: Pátek, 16. února 1990
Vydavatel: Combat Rec.
Stopáž: 43:20
Produkce: Scott Burns & DEATH
Studio: Morrisound Studio, USA
Tretí album DEATH a znova je všetko iné. Zostava doplnená o virtuóza Jamesa Murphyho, nový sound, nové smerovanie. Na tomto albume DEATH prvýkrát, ale s poriadnou razanciou, naznačili smer, ktorým sa hodlali uberať ďalej . Tým smerovaním bol technický death metal. Presne týmto albumom sa začína tvorba DEATH, ktorú si bežne púšťam aj dnes. Stále aktuálne dielo, ktoré znesie aj dnešnú veľmi tvrdú konkurenciu bez viditeľných škrabancov a poranení.
Nejbigbítovější album......už se tu začalo něco rýsovat..........ale, přesto se tenhle ouldanej buč v mým stereu otáčí asi ze všech nejmíň...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.