THE DUSKFALL mají všechny předpoklady dostat se do popředí zájmu široké posluchačské obce. Co mě k tomuto odvážnému tvrzení opravňuje? Počítejte se mnou: za zády máte silnou vydavatelskou firmu, v řadách kapely se vám s mladickým talentem snoubí letité zkušenosti jedné výrazné postavy skandinávské scény a co je ze všeho nejdůležitější, hrajete v současné době tolik populární melodický death/neo-thrash striktně dle švédského receptu. No řekněte sami, to by v tom musel být samotný rohatý, aby se „Lifetime Supply Of Guilt“ nestalo úspěšným prodejním artiklem.
Tou výraznou postavou skandinávské scény není nikdo jiný než Mikael Sandorf, multiinstrumentalista, bývalý předák a zakládající člen již dlouhá léta pohřbeného black/death metalového kultu GATES OF ISHTAR. Zavilého Sandorfa nešťastný rozpad jeho prvního projektu v žádném případě neodradil a i podruhé se jal vstoupit do stejné řeky. Pravda, nové začátky mu mohly navrátit úsměv na tvář jen stěží, neboť první dvě alba THE DUSKFALL nejsou ničím jiným než klasickou gothenburskou rutinou, nemající pražádnou šanci zahýbat zažitými žebříčky stylových hodnot. Ano, i v případě novinky „Lifetime Supply Of Guilt“ můžu slůvko „originalita“ s klidem v srdci vypustit a nahradit jej osvědčeným výrazem „řemeslná práce“, ovšem taktéž musím jedním dechem dodat, že zatraceně dobře odvedená. Perfektní produkce, o třídu lepší zvuk než mělo „Source“ (2003), chirurgicky přesná instrumentace, skvělý vokalista (Kai Jaakkola, mimochodem taktéž působí v řadách nebezpečně grindujících Finů DEATHBOUND) – všechno to atributy, které při současném boomu melodického neo-thrashe dělají z „Lifetime Supply Of Guilt“ téměř dokonalý marketingový produkt. THE DUSKFALL navíc zaznamenali slyšitelný posun i po kompoziční stránce a vyrukovali se silně návykovými a na první poslech zapamatovatelnými skladbami (především vynikají „A Stubborn Soul“ a „The Shallow End“ - jaký to rozdíl oproti dřívějšímu ničím výraznému a už vůbec ničím překvapujícímu materiálu!).
Závěrem se pokusím nějak smysluplně obhájit to číslo, které vidíte na konci článku. Není sedm bodů za neoriginální materiál trochu příliš? Na první pohled ano, leč je dobré vzít v úvahu, že Mikael Sandorf začal realizovat svůj talent již v polovině devadesátých let, tedy v době, kdy se v čele GATES OF ISHTAR aktivně podílel na konečné finalizaci dnes tolik protěžovaného gothenburského soundu. Proto má plné právo čerpat plnými doušky z dobového odkazu a dávat mu spolu s novými spoluhráči současnou moderní podobu. Věřím, že se na něj štěstěna konečně usměje a THE DUSKFALL neskončí ve stejném propadlišti zapomnění jako předešlá Sandorfova kapela.