OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Á tak copak to tu dneska máme? Tribut? Člověk aby se v poslední době cítil jak Maidním nebi. Co týden, to recenze nějakého jejich extraktu. Pro fanouška jako jsem já a jistě i vy velmi pozitivní, takže si představte co se vlastně stalo…
…byl jednou jeden fanoušek stejně velký jako my. Jmenoval se Scott Lavender a uměl hrát na klávesové nástroje. Už od mládí se hodně zajímal o hudbu, což ho dovedlo ke studiím na několika prestižních amerických školách, kde dosáhl patřičného vzdělání. Hodně koketoval s jazzem a inspiracemi mu byli Borodin se Šostakovičem. Pak ale nastala v 80. letech invaze Britů s jejich hevíkem, kterému se neubránil ani klasicky vzdělaný muzikant s několika mistrovskými stupni (v angličtině „masters degree“ – nevím zdali existuje český ekvivalent tohoto pojmu). Běsnící Harris v Long Beach aréně asi Scottovi hodně učaroval, ale karty už byly rozdány. Vlasy měl už v té době Scott prořídlé a doba, kdy budou klapky v metalu nástrojem rovnocenným kytarám, ještě neměla dlouho přijít. Ovšem stará láska nerezaví. A tak si dnes již uznávaný klasický skladatel a hudebník Scott Lavender splnil svůj sen v podobě tohoto tributu. A jak to dopadlo? No, docela v pohodě. Nápad je skvělý a osobně se mi zamlouvá mnohem víc, než x-tý 3 CD tribut RUNNING WILD v podání padesáti masters degree agro smeček z Horních Kotěhůlek u Jalovyni. Výběr skladeb je časem prověřený a osobně mě nejvíc potěšila dvojka „Caught Somewhere In Time“/„Aces High“. Pevné místo tu má i „Brave New World“, což jen potvrzuje nadstandardní popularitu této desky. Naopak úplně chybí „X-Factor“ a „Virtual XI“ - čím pak to? Scott je studovaný klasik a jako takový vás asi pojetím Maidnů až tak nepřekvapí. Kromě samotných písniček už tu není rokérského vůbec nic. Ani feeling ani pojetí skladeb a tím méně už zvuk klasického piána. Řekl bych, že dostat tohle do ruky třeba rokérští klávesáci ze STRATOVARIUS, CHILDREN OF BODOM nebo SYMPHONY X, mohl být výsledek i výrazně jinačí, ale takhle je to taky dost zajímavý. Mistr používá co se nápadů týče primitivního fíglu. Jednou rukou si hraje Harrise s rytmikou a tou druhou si chytře vybírá nosnou melodiku. Ať už se jedná o melodii nebo třeba zpěv. Hraje prostě to, co je v danou chvíli nejvíc slyšet, čímž dává skladbě až pozoruhodný punc celistvosti. Jednoduchý, co? Ale co do realizace to asi nebude taková sranda. Když uvážíte, že originál původně hraje pět lidí a on je na něj sám. I tak to zní ovšem dost zajímavě. Do jisté míry. Problém je totiž v tom, že se motivy dost často opakují, což už může být ke konci skladby zdlouhavé. Krácení by tedy rozhodně neškodilo. Na konci alba najdeme dokonce i originální kompozici „Eddie´s Lament“. Nápad by to byl vynikající, kdyby se ovšem autorovi povedlo složit heavy metal, zapadající do kontextu tvorby IRON MAIDEN. To se bohužel nepovedlo ani náznakem. Uměleckou hodnotu skladba určitě má, ale jakékoli pojítko s Maidny se mi při jejím poslechu vybavuje dost těžko.
Musím uznat, že jak myšlenka, tak pojetí a celková omáčka kolem včetně obalu je velmi zdařilá. Eddie s klapkami místo zubů je dokonce nejvtipnější a nejzajímavější obal Maidnů od doby „Brave New World“. Jako tributní album tedy hodnotím placku vysoko. Nikoli však úplně nejvýš díky komplikacím s udržením pozornosti na delší časový horizont.
Na poslech pro zajímavost, na občasně nahodilý poslech, nebo prostě pro absolutní maniaky do piána nebo IRON MAIDEN bude tahle hračička asi vítaným zpestřením. Jinak ovšem žádný velký hudební převrat. To se ostatně ani od tributních alb nečeká. Výsledek je tedy hodně slušný. Zajímavější než celé "Death On The Road".
8 / 10
Scott Lavender
- Piáno
1. Two Minutes To Midnight
2. Wasted Years
3. Can I Play With Madness
4. The Trooper
5. Brave New World
6. Run To The Hills
7. Caught Somewhere In Time
8. Aces High
9. Hallowed Be Thy Name
10. Flight Of Icarus
11. Number Of The Beast
12. Eddie's Lament (Original Composition)
The Piano Tribute To Iron Maiden (2005)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Vitamin Records
Stopáž: 66:39
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.