OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nespomínam si už celkom presne, či práve „Nothingface“ bol prvý album od VOIVOD, ktorý som počul. No s určitosťou môžem povedať, že tento album ma začiatkom deväťdesiatych rokov natoľko zaujal, že som neprestal sledovať túto kapelu do dnešných dní. Tento, podľa mňa prelomový, album vyšiel v pre svet prelomových časoch, konca studenej vojny a rúcania múrov. A takto VOIVOD aj v podstate symbolicky naplnil svoju podstatu, ktorou je búranie múrov v hudbe. VOIVOD boli vo svojich výrazových prostriedkoch vždy svojskí a zatiaľ som nenarazil na jedinú kapelu, ktorá by sa s nimi dala hoci aj vzdialene porovnať. Tvorivým jadrom kapely bola dvojica Piggy (Denis D'Amour) a Away (Michel Langevin). Títo dvaja Frankokanaďania svojim zvláštnym ponímaním rytmiky a riffovania vytvorili ľahko rozpoznateľnú tvár tejto kapely, ktorú nebolo ťažké rozpoznať na ktoromkoľvek albume z ich tvorby. Ak by som mal prirovnať Piggyho k nejakému inému gitaristovi, tak snáď by som povedal, že ide o mix Roberta Frippa z KING KRIMSON a Tonyho Iommiho z BLACK SABBATH. Od jedného si zobral technickú zručnosť a od druhého schopnosť tvoriť silné motívy a melódie. No aj tak bol Piggy maximálne svojský a nenapodobiteľný. A s Awayom, ktorého jednoduchosť hry hraničí s genialitou, sa priam dokonale dopĺňali.
Ale poďme sa povenovať tomu, čo je možné nájsť vypálené v drážkach strieborného kotúča. Začína sa pekne potichu a pomaly sa do uší vkrádajú „vesmírne“ zvuky intra, ktoré tvoria začiatok „The Unknown Knows“. Ako pomenovať a označiť hudbu, ktorou nás VOIVOD na tomto CD obdarili? Neviem... Povedať, že je to rock/thrash metal, alebo technický thrash? Možno by som aj mal pravdu, no ja radšej poviem, že je to VOIVOD. VOIVOD, ako sme ho poznali na „Dimension Hatross“ a „Killing Technology“, a predsa zase iný a lepší. Zase o niečo invenčnejší a prepracovanejší, možno trochu menej tvrdý, no o to lepší. Povedal by som, že na tomto albume sa kapele podarilo nasadiť si latku tak vysoko, že už ju nikdy neskôr neprekonali, aj napriek tomu, že ešte vydali dosť vynikajúcich albumov. No vráťme sa k „Nothingface“. „The Unknown Knows“ tak ako začala, tak aj končí, končí sa v tichu... V tichu, ktoré preruší svojou frustráciou z hľadania cesty titulná skladba „Nothingface“. Tretia skladba nepochádza z pera VOIVOD, ale z pera feťáka Syda Barretta (PINK FLOYD). Skladba bola neoddeliteľnou súčasťou každého koncertu tejto bandy a takpovediac zvoivodovatela. Na „Nothingface“ sa skladba natoľko integrovala do celkového konceptu, že keby som nevedel o jej pôvode, tak neuverím, že to nie je VOIVOD. Dokonca aj textovo sa priam geniálne hodí ku konceptu VOIVOD, je neodeliteľnou súčasťou albumu a nie len obyčajným coverom. Zvukovo „Nothingface“, aj v porovnaní s dnešnými pomermi, znesie veľmi prísne kritéria a vytknúť sa mu dá ozaj len máločo. Na tomto albume sa poslednýkrát oficiálne predstavil basák Jean-Yves Theriault (Blacky) a keďže sa VOIVOD vždy účinne vyhýbali bulváru, tak som sa presne nikdy nedozvedel prečo Blacky odišiel. Nasledujúci album „Angel Rat“ síce ešte nahrával, ale už iba ako hosť. No ale vrátim sa k albumu. Nasledujúce „Missing Sequences”, „X-Ray Mirror”, „Inner Combustion” sú silnou trojkou, ktorá nás prevedie cez polku albumu k jeho koncu. Hneď potom nasleduje hitovka „Pre-Ignition“ a pomalšia, melodická a zasniváná „Into My Hypercube“, ktorá je mojou najobľúbenejšou z tohto diela. A všetko ukončí „Sub-Effect”, hoci je koniec, tak našťastie nič nekončí, VOIVOD ide ďalej a ďalej a ďalej... V roku 1989 mali toho ešte mnoho pred sebou.
Po vydaní albumu VOIVOD absolvovali úspešné megaturné ako support nemenej legendárnych Kanaďanov RUSH a hneď nato klubové tour s vtedajšími nováčikmi na scéne FAITH NO MORE a SOUNDGARDEN. Zaujímavé je to, že VOIVOD obe tieto bandy prežili a keby nedošlo k nepríjemnej udalosti s Piggym...
Podľa mojich informácii bol a stále je tento album najpredávanejším v celej histórii VOIVOD, síce táto informácia nemá nejakú veľkú výpovednú hodnotu o kvalite albumu, no moje presvedčenie o najlepšom albume je neotrasiteľné. A keďže nás Denis D'Amour opustil, tak moje presvedčenie ostane už naveky neotrasiteľné. Škoda, pretože podľa mňa táto kapela mala ešte mnohé pred sebou.
Vesmírny rock/thrashmetal, alebo len proste VOIVOD. Album, ktorý ukončil jedno vývojové štádium tejto kapely, a na ktorom kapela dosiahla maximum toho, čo dosiahnuť mohla. Či už po muzikantskej, kompozičnej, alebo zvukovej stránke. Aj dnes nachádzam len málo vecí, ktoré by sa dali kapele vytknúť. V mnohom ostal „Nothingface“ neprekonaný dodnes.
Jean-Yves Theriault
- basgitara
Denis D'Amour
- gitara
Michel Langevin
- bicie
Denis Belanger
- spev
1. Intro / The Unknown Knows
2. Nothingface
3. Astronomy Domine
4. Missing Sequences
5. X-Ray Mirror
6. Inner Combustion
7. Pre-Ignition
8. Into My Hypercube
9. Sub-Effect
The Wake (2018)
Target Earth (2013)
Infini (2009)
Katorz (2006)
D-V-O-D-1 (2005)
Voivod (2003)
Voivod Lives (2000)
Kronik (1998)
Phobos (1997)
Negatron (1995)
The Outer Limits (1993)
Angel Rat (1991)
Nothingface (1989)
Dimension Hatröss (1988)
Killing Technology (1987)
Rrroooaaarrrr! (1986)
War and Pain (1984)
Datum vydání: Pátek, 13. října 1989
Vydavatel: Mechanic / MCA Records
Stopáž: 44:31
Produkce: Glenn Robinson
Studio: Victor studio, Montreal, Powerplay Studio, Long Island
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.