OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po tom, ako sa z ANATHEMY stala modla vkusom otvorenejších „metalistov“, každá zmienka s ňou súvisiaca vyvolala slušný rozruch. Keď sa Duncan Patterson s bratmi Cavanaghovcami rozlúčil a vzápätí ohlásil vznik projektu ANTIMATTER, netrpezlivo sa čakalo, pod čo sa táto výrazná autorská osobnosť (odkaz na „Eternity“ prepašoval Duncan aj na toto CD) podpíše. A tak debut „antihmoty“ tak trochu zákonite sklamal; a naopak, ako klesli očakávania, tak sa vydaril jeho nasledovník „Lights Out“.
Tretia radová doska je priesečníkom „Lights Out“ a akustickej dosky „Live @ K13“. Minimalistická hudobná zložka postavená na akustickej gitare je doprovodom pre výborný hlas Micka Mossa i fádnejší prejav hosťujúcej Amélie Festa. Nanešťasie na „Planetary Confinement“ sa nepodarilo úplne zopakovať éterickosť „Lights Out“ ani autentickú klubovú atmosféru spomínaného živáku. Celý problém aktuálnej nahrávky vidím v jej „riedkosti“ - taká „Line Of Fire“ mi pripadá skôr ako nedotiahnutá demoverzia, ako kostra niečoho, čo by mohlo byť vydarenou skladbou. Ľahký opar elektroniky a hosťujúcich nástrojov sa vznáša nad jednoduchými základmi kompozícií, prázdne diery však nedokáže úplne zaceliť. „Planetary Confinement“ obsahuje silné momenty (začiatok „Epitaph“, cover od „Mr. White“ od TROUBLE, či vrchol albumu, ľahko joyceovsky pomenovaná „A Portrait Of The Young Man As An Artist“), mám však pocit, že ide len o letmo načrtnuté skice. Či si ich na ich vlastné doplnenie a dokreslenie poslucháč dokáže nájsť dostatok predstavivosti a hlavne času, už ostáva na ňom.
ANTIMATTER, ale i sólová tvorba Dannyho Cavanagha sa pohybujú v akomsi uzavretom kruhu len málo prístupnom osobám spoza jeho hraníc. Komunikácia pomocou strohých, ale obsažných internetových stránok (na www.antimatter.tk si môžete stiahnuť súbor nevydaných skladieb „Unreleased 1998-2003“ i aktuálnejšie video EP), akási priznaná amatérskosť či neambicióznosť ako i skrytý obdiv k svojim obľúbencom podaný skrz početné coververzie patria jeho k pravidlám. Ani neviem, či sa ANTIMATTER vôbec pokúšali z tohto kruhu spiklencov dostať – zrejme nie, ba naopak. „Planetary Confinement“ je milou kolekciou skladieb, ktoré mohli v onom symbolickom šuflíku ešte trochu počkať, dozrieť či vykvasiť. Ale možno je to dobre aj takto; ANTIMATTER nie je rebríkom k sláve a iným svetským pôžitkom – je len akýmsi viac či menej vydareným denníčkom, ktorým Moss a Patterson komunikujú s úzkym okruhom spriaznených duší. Spôsob tvorby – celá doska je rozdelená na skladby, vzniknuté oddelene na írskych a anglických sessions, tých prvých v réžii Duncana Pattersona a jeho hostí, tých druhých pod taktovkou Micka Mossa – tomu len nasvedčuje.
A na záver: Duncan Patterson prednedávnom opustil aj ANTIMATTER, aby sa venoval skupine s názvom ION. Skutočne neviem, či sa mám tešiť.
„Planetary Confinement“ obsahuje silné momenty, mám však pocit, že ide len o letmo načrtnuté skice. Či si ich na ich vlastné doplnenie a dokreslenie poslucháč dokáže nájsť dostatok predstavivosti a hlavne času, už ostáva na ňom.
6 / 10
Mick Moss
- akustická gitara, spev
Duncan Patterson
- klavír, akustická gitara, basgitara, klávesy
...a mnohí hostia
1. Planetary Confinement
2. The Weight Of The World
3. Line Of Fire
4. Epitaph
5. Mr. White
6. A Portrait Of The Young Man As An Artist
7. Relapse
8. Legions
9. Eternity Part 24
Black Market Enlightenment (2018)
Live Between The Earth & Clouds (2017)
Welcome To The Machine (single) (2016)
The Judas Table (2015)
Too Late (single) (2014)
Fear Of A Unique Identity (2012)
Alternative Matter (2010)
Live@an Club (2009)
Leaving Eden (2007)
Planetary Confinement (2005)
Unreleased 1998 - 2003 (2004)
Lights Out (2003)
Live @ K13 (2003)
Saviour (2001)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Prophecy / The End Records
Stopáž: 47:11
Produkce: Mick Moss & Ronnie O'Keefe a Alex Mazarguil & Duncan Patterson
Studio: Studio 33, Liverpool a Provisional, Midlands
Bohužel nemohu jinak než souhlasit s Thonem, že většina materiálu na „Planetary Confinement“ působí jako něco nedokončeného se spoustou prázdného prostoru, který ještě čeká na zaplnění. Nejde o jednoduchost, účelná střídmost mi nikdy nevadila, spíš se jedná o přehnanou vzdušnost měnící se v nudu. Pár zajímavě náladových pasáží nic nezmění na skutečnosti, že se mi tohle album líbí ještě méně než „Saviour“, a tak na hodnotící stupnici nedosáhnou moje body ani k průměru, opravdu nejde jinak.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.