OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Možná tak trochu překvapivá je brzká novoučká pohlednice z Kanady od Jeffa Waterse. Píše, že se má stále čile k dílu, nenechal se zlákat žádnou nabídkou od více či méně populárnějších seskupení, a po pouhém roce oddychu nám dává zase možnost vyslechnout si aktuální nabídku jeho vrchního „Drtiče“. Že od posledně zbyl ze sestavy jen zpěvák David Padden? Že za bicí soupravou vystřídal skvělého Manginiho Tony Chappelle? A že si velký Jeff zase jednou krom kytar obstaral i všechny basové party? No, to snad nemůže překvapit vůbec nikoho. Pod sluncem tedy všechno při starém, lístek má pěkně barevný obrázek, pojďme na to - pan ANNIHILATOR se přihlásil o slovo!
Jak je na tom tedy samotný obsah „schízy“ v balení de luxe? Pokud snad patříte ke snílkům a fantastům předpokládajícím odklon od typického rukopisu v přísné thrashové linii, musím vás zklamat. Jeff už zkrátka moc dobře ví, kde ho jeho fanoušci chtějí mít, má dobrou školu „konzervárenství“ od svých oblíbenců AC/DC, a tak se nekoná sebemenší úkrok stranou, vše je, jako vždycky bylo. Ale čert vem styl, ANNIHILATOR platili a platí za osobitou „partičku“. Jenže víme, jak to na světě chodí, když káru táhne stále tentýž skladatel. Ano, sebevykrádání je i tentokráte číslem jedna na pořadu dne a nutno sportovně přiznat, že už se pomalu dostáváme za hranice tolerance. Hned stěžejní riff úvodní písně „Maximum Satan“ (jak vidno, i texty nadále zůstávají na pozici spíše nutného - či v rámci filosofie skladby MAXIMÁLNÍHO - zla) totiž připomene nesmrtelný úvod „The Fun Palace“ a podobné asociace budou pozorného posluchače napadat vlastně po celou hrací dobu disku. Když už jsme u toho srovnávání, zkusil jsem se vrátit spolu s ANNIHILATOR v čase poslechem starších kousků a výsledkem je jediné - starší tvorba byla mnohem barevnější a propracovanější. Za oběť návratu k občasným maxikvapíkům padla většina dvojhlasých ataků kytar - zkrátka všechno bylo zhuštěno a jaksi zjednodušeno, krom nezbytných principálových virtuózních sól a sólíček, i když i ty již vykazují značnou dávku stagnace. Abych nebyl nespravedlivý, najdou se povedené momenty (kupříkladu bláznivá „Invite It“, „Pride“ s až neopunkovým refrénem nebo sžíravá „Clare“), začínají však připomínat ten pověstný šafrán, což je vždycky špatné znamení. Pokud ještě čekáte na zhodnocení výkonu (v rámci tradičního personálního kolotoče v kapele) „držáka“ Davida Paddena, pak vězte, že byť je jeho projev lepší premiéry, určitě zůstává jedním z nejméně výrazných Annihi-pěvců.
Shrnuto, podtrženo - pohlednice „Schizo Deluxe“ je určitě dobrou zprávou pro skalní, ovšem milovníci excelentních jízd, jakými byla první čtyři alba, jen smutně zakroutí hlavou a raději sáhnou po těch dávných (dosud nepřekonaných) sbírkách z katalogu kanadského trdlování. Milý Jeffe, tvoje dnešní pohlednice mne sice neurazila, ale ani příliš nepotěšila. Možná bude nadšen někdo, kdo nemá zkušenost s tvou starší tvorbou, ale opravdu si myslím, že bys měl příště raději každou novou píseň konfrontovat se svým zlatým skladatelským obdobím. Tohle už totiž opravdu trochu smrdí připálenou nastavovanou kaší.
Opakování je sice matkou moudrosti, ale všeho moc škodí. Škodí si i mistr Waters, když nám předkládá novinku se svým sice typickým rukopisem, ovšem již značně převařeným obsahem.
6 / 10
Jeff Waters
- kytary, baskytara
Tony Chappelle
- bicí
David Padden
- zpěv
1. Maximum Satan
2. Drive
3. Warbird
4. Plasma Zombie
5. Invite It
6. Like Father, Like Gun
7. Pride
8. Too Far Gone
9. Clare
10. Something Witchy
Metal II. (2022)
Ballistic, Sadistic (2020)
For The Demented (2017)
Suicide Society (2015)
Feast (2013)
Annihilator (2010)
Metal (2007)
Schizo Deluxe (2005)
The One (EP) (2004)
All For You (2004)
Double Live Annihilation (2003)
Waking The Fury (2002)
Carnival Diablos (2001)
Criteria For A Black Widow (1999)
Remains (1997)
In Command (1996)
Refresh The Demon (1996)
King Of The Kill (1994)
Bag Of Tricks (1994)
Set The World On Fire (1993)
Never Neverland (1990)
Alice In Hell (1989)
Vydáno: 2005
Vydavatel: AFM Records
Stopáž: 49:51
Produkce: Jeff Waters
Nové album Jeffa Waterse mě příliš netěší. Vše co zde nacházím je v podstatě jen prapodivný remake jeho předchozí tvorby, některé skladby jsou zábavně veselé (třeba „Invite It“) nebo typicky vzpomínkové („Too Far Gone“), ale většina nakonec vyznívá jako tak trochu zpomaleně a bez šťávy zparodované starší desky. Typické melodicky thrashové Watersovské postupy se smrskly do banálnější podoby, a když se občas objeví určité retro rockové prvky (jako například v „Like Father Like Gun“), nezbývá mi než konstatovat, že takhle to skupině moc nesluší. Nevýrazný, jakoby neosobní vokál sice zahřeje srdéčko pamětníka svojí občasnou podobností s prvními alby skupiny, nijak však nepomáhá kvalitě desky. Z mého pohledu patří „Schizo Deluxe“ mezi to horší co Jeff Waters zatím stvořil.
ANNIHILATOR patrili kedysi k mojim najobľúbenejším kapelám, dnes to už tvrdiť nemôžem. Stále je to kvalitná hudba, ale akosi sa vytratilo to čaro, ktoré ma k tejto kapele priťahovalo. Jeff Waters sa akosi vyčerpal a už nedokáže priniesť nič, čo by som už predtým nepočul. Tento album nie je zlý, ale proste neprináša nič nového a po jeho vypočutí mi z neho neostal v hlave jediný tón. Ak už mám siahnuť po nejakom CD od ANNIHILATOR, tak si vyberiem radšej niečo staršie („Never Neverland“, „King Of The Kill“, „Refresh The Demon“). „Schizo Deluxe“ ma síce ničím neurazilo, ale ani ničím neprekvapilo, preto dávam bodové hodnotenie vo výške šedého priemeru.
Pozor, pozor. Na druhou kolej právě přijíždí rychlík ANNIHILATOR. Nejezdívá právě často (ani tak pravidelně jako vlaky do Bradavic), nicméně letos už je tady po třinácté. Prvních pět jeho historických jízd (až do té, co se, nevím proč, jmenovala „Refresh The Demon“) jsem absolvoval s velkou chutí a snad nikdy na ně nezapomenu. Od té doby však jezdím jak kdy, většinou když nemám co dělat a nejede nějaký spolehlivější spoj. Pořád ta samá krajina za okny, pořád ta samá rychlost, pořád ty samé zastávky, pořád ten samý vlakvedoucí. Jasně, je to také pořád rychlík, s nímž se obyčejné osobáky nemohou srovnávat, a který je, když už nic jiného, jediným svého druhu. Ale to mi bohužel tak nějak nestačí. A letos, jak na to tak koukám, asi snad radši ani nepojedu. A kdyby přece … nene, zůstanu doma.
Tiež kvalitný album, po slabšom úvode sa tu nachádza 5 posledných skladieb, ktoré sú vynikajúce. Zvláštne, presunúť ťažisko albumu na jeho koniec.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.