PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V roku 1992, keď tento album vyšiel, som chodil ešte na strednú školu a počúval som poväčšine ortodoxnejšie deathmetalové záležitosti. MINISTRY som dovtedy registroval ako kapelu, ktorá ma nezaujala a hrala niečo, čo som v tej dobe nemusel. No už vtedy sa moja ortodoxnosť začala lámať, a to aj vďaka takýmto albumom. Vďakabohu (satanu) za takýchto muzikantov, ktorí sa neboja experimentovať a týmto prinášať pokrok.
Keď sa mi tento album dostal do rúk, moje prvé reakcie boli dosť rozpačité, hlavne preto, že som nedokázal pomenovať, čo sa mi to vlastne dostalo do rúk. Čo do pekla je toto vlastne za muzika? Industrial? Metal? Rock? Pop? A ako sa vlastne tento album volá? ΚΕΦΑΛΗΞΘ, alebo „Psalm 69“? Čo to vlastne všetko ma znamenať? Nebol som ďaleko od toho, aby som tento album zahodil do prepadliska mojej pamäte, ale našťastie sa tak nestalo. Aj napriek rozpakom ma tento album priťahoval a nútil ma, aby som si ho znova a znova púšťal. Napomohlo tomu aj to, že skladba z tohto albumu sa objavila aj na MTV, v programe Headbangers Ball, ktorý som v tej dobe s obľubou sledoval.
Jednoduchý, ubíjajúci rytmus sa v rôznych obmenách, od rýchleho cez ešte rýchlejší až po ultrarýchly vyskytuje na celom albume, do toho nám dvojica Al a Paul naordinovala gitarovo - basové šialenstvo, podporené rôznymi samplami a zvukmi, ktoré produkujú hosťujúci hudobníci. Za zmienku určite stojí gitarista Louis Svitek, známy z kapely M.O.D., alebo z mojej obľúbenej MINDFUNK. Nad týmto všetkým kraľuje Al Jourgensen svojím „spevom“. Alov vokál sa dá len ťažko nazývať spevom, ale do hudby, ktorú MINISTRY produkuje, sedí ako riť na šerbeľ. Jeho ryčanie by sa dalo prirovnať k hlasu šialeného kolportéra, uleteného športového komentátora alebo nesvojprávneho kontrolóra letovej premávky. Alov prejav by sa dal prirovnať ešte k mnohým ľudským činnostiam, ale vždy tam musí byť slovko zdôrazňujúce nie práve príčetnosť.
Keď už by som mal vyzdvihnúť nejaké skladby z tohto albumu, tak by som upriamil pozornosť na tieto: Prvá skladba s názvom „N.W.O.“ je takým „jemným“ upozornením na to, čo vás čaká a neminie. Šialeným výkrikom začínajúca „Just One Fix“ sa začína dosť nenápadne a nudne, no hneď ako Al spustí svoje deklamované „Just One Fix“, tak je všetko inak. Táto skladba v podstate ubíja svojou jednoduchosťou, ale aj napriek tomu nedokážete odpútať svoju pozornosť. Celkom iná je hneď nasledujúca „TV II“, ktorá vám svojím pekelným tempom nedovolí ani si len vydýchnuť. A ak ste pri „TV II“ nemali možnosť si vydýchnuť, tak pri „Hero“ nebudete mať čas sa ani len nadýchnuť. V nasledujúcej klipovke „Jesus Built My Hotrod“, ktorá sa začína recitáciou textu, hosťuje ako spevák, spevák, herec a režisér Gibby Haynes. Ak ste doteraz nemohli poriadne dýchať, tak po tejto skladbe vám budú musieť poskytnúť dýchanie z úst do úst... Dúfajte, že v blízkosti niekto bude a snáď aj osoba opačného pohlavia :-) Ja viem, že Milda asi bude protestovať, ale myslím, že vás, poslucháčov MINISTRY, akékoľvek protesty štvorpercentných nemusia zaujímať :o) Takže poďme ďalej. V osemminútovej „Scarecrow“ si konečne budete môcť vydýchnuť, no v žiadnom prípade sa nebudete sťažovať na nudu. Tento song sa síce valí pomaly, ale poctivo a stále vpred. Citátom z Biblie sa začína siedma skladba v poradí a jej názov dal názov aj celému albumu, v tejto skladbe sa dokonca ozve aj ženský hlas a začína sa dosť bombasticky, aby sa prešlo do absolútneho industriálneho šialenstva. Nejde o nič pekelne rýchle, ale oproti predchádzajúcej skladbe je „Psalm 69“ o dosť rýchlejší. V polke skladby sa znova dočkáte opakovania začiatku a ideme odznova. Predposledná „Corrosion“ je zaradením vyššej rýchlosti, katapultovaná do krajnosti a v tejto skladbe sa dokonca nedočkáte ani „spevu“. Tomuto hovorím pravé šialenstvo. Posledná „Grace“ uzatvára album priam ukážkovo, apokalyptické zvuky posledného súdu prenesené do reálneho života nedovolia nikomu z poslucháčov pochybovať o tom, že týmto albumom MINISTRY vybojovali svoju Final Battle. Mám taký dojem, že som nakoniec priblížil všetky skladby, len či dostatočne... No skúste posúdiť sami.
Ešte ste tento album nepočuli? Ak nie, zožeňte si ho, naozaj to stojí za to. Tento album bol pre mňa prvým od MINISTRY, ktorým ma dokázali nielen zaujať, ale spôsobili moje úplné podľahnutie. Škoda, že sa im tento album už nikdy nepodarilo nielen prekonať, alebo aspoň dosiahnuť rovnakú kvalitu. Niektorí vyzdvihujú nasledujúci počin „Filth Pig“, ale mňa tento počin neoslovil a vrcholom ich tvorby pre mňa, už asi navždy, zostane „Psalm 69“.
Vďakabohu (satanu) za takýchto muzikantov, ktorí sa neboja experimentovať a týmto prinášať pokrok. „Psalm 69“ je industriálny metal v tej najčistejšej podobe a vo vrcholnej forme. Ešte ste tento album nepočuli? Ak nie, zožeňte si ho, naozaj to stojí za to. Vrelo odporúčam, je to kus histórie, ktorá ma stále čo povedať a ukázať.
Alain Jourgensen
- spev, gitara, programming
Paul Barker
- basgitara, programming
+
W. Rieflin
- bicie
M. Scaccia
- gitara
M. Balch
- klávesy, programming
H. Beno
- programming
L. Svitek
- gitara
1. N.W.O.
2. Just One Fix
3. TV II
4. Hero
5. Jesus Built My Hotrod
6. Scarecrow
7. Psalm 69
8. Corrosion
9. Grace
AmeriKKKant (2018)
From Beer to Eternity (2013)
Relapse (2012)
The Last Sucker (2007)
Rio Grande Blood (2006)
Houses Of The Molé (2004)
Animositisomina (2003)
Dark Side Of The Spoon (1999)
Filth Pig (1996)
Psalm 69 (1992)
In Case You Didn´t Feel Like Showing Up (Live) (1990)
The Mind Is a Terrible Thing To Taste (1989)
The Land Of Rape And Honey (1988)
Twitch (1986)
With Sympathy (1983)
Vydáno: 1992
Vydavatel: Sire / Warner Bros
Stopáž: 44:47
Produkce: H. Luxa, H. Pan
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.