OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Taky vám už někdy lezou na nervy všechny old school hardcoreové kapely, které drhnou pořád dokola ty samé riffy a zpívají texty o pouličních rvačkách a životě na ulici nemajícím žádnou perspektivu? Taky už vám tyhle kapely někdy připomenou nudné a dávno vyčerpané heavy metalové páprdy v kožených kaťatech? No, možná, že zbytečně přeháním, ale mezi hraním si na tvrďáky v bílém nátělníku a šaškování s Harleyama moc rozdílů nevidím. Ale proč to všechno vzpomínám u recenze skupiny, která je v rámci hardcoreové scény považovaná za jednu z nejosobitějších?
No právě proto, že ani hardcoreová muzika už dávno nespí ve vlastní ulitě, ale právě naopak v posledních letech do sebe absorbuje čím dál více různých vlivů, což je pochopitelně jen ku prospěchu věci. To je případ i čtveřice KYLESA z amerického města Savannah ležícího na východním pobřeží Spojených států. Přes celou zemi, až do Los Angeles museli KYLESA vycestovat aby pořídili své zatím poslední album. Toto i přes své pestré vyznění v první řadě nehodlá nikterak zapírat svůj hardcoreový původ. Těžký a hutný zvuk kytar o tom dost jasně vypovídá. Čím jsou tedy KYLESA tolik specifičtí? V první řadě je to hlavně způsob, jakým pracují s vokály. Střídání mužského a ženského hlasu není samozřejmě nic neobvyklého, ale tentokráte prvek v podobě něžného pohlaví nehraje roli uklidňujícího elementu, ale právě naopak. Lauryn řev totiž dokáže navodit velmi neklidnou až neurotickou atmosféru a stejné pocity mám vlastně z komplexního zvuku kapely.
Hudba samotná v sobě kromě hardcoreového základu infiltruje vlivy kapel jako NEUROSIS, ISIS a já osobně slyším třebas starší BUZZOV-EN. Vlivy dvou prvně jmenovaných spatřuji v hlavně v zahuštěném kytarovém zvuku a v celkové atmosféře hudby KYLESY, která je nesmírně ponurá a depresivní. Skutečně tuhle desku rozhodně nedoporučuji k poslechu pro navození optimistické nálady. Každá skladba pak přistupuje k těmto pocitům svým vlastním a pokaždé jiným způsobem. Jednou si kapela vypomůže klasickým punkovým riffem, jindy zase hardcoreovou přímočarostí a potřetí třebas s pomalými a ponurými tempy. To vše pak okořeňují jemné metalové anebo i stoner rockové přísady. Celá nahrávka však i přesto působí kompaktně skličujícím dojmem a popravdě si nevzpomínám, kdy jsem při hudbě prožíval podobné pocity.
Značím si novou oblíbenou kapelu a za zvuků této vražedné kolekce se v očekávání dalšího hudebního směřování a pilování vlastního zvuku těším na následující album.
CD k recenzi poskytli Day After records
Neuroticky působící směsice několika hardcoreových a metalových proudů se skličující atmosférou. Pokud se chcete muzikou jen nenáročně bavit, tady asi nepochodíte. Pokud hledáte neotřelost a sympatickou snahu bourat žánrové hranice, jste na správné adrese.
8 / 10
Brandon Baltzley
- bicí
Corey Barhorst
- basa, vokály, samply
Phillip Cope
- kytara, vokály, samply
Laura Pleasants
- kytara, vokály
1. In Memory
2. Fractured
3. Train Of Thought
4. Motion And Presence
5. Welcome Mam To Abandoned Life
6. Bottom Line
7. Eyes Closed From Birth
8. Shatter The Clock
9. Phantoms
10. Crashing Slow
Ultraviolet (2013)
Spiral Shadow (2010)
Static Tensions (2009)
Time Will Fuse Its Worth (2006)
To Walk A Middle Course (2005)
No Ending (2004)
Split With CREAM ABDUL BARBAR (2003)
Kylesa (2002)
Datum vydání: Pátek, 22. dubna 2005
Vydavatel: Prosthetic Records / Day After
Stopáž: 40:09
Produkce: Alex Newport
Studio: Hot Head Recording Studio, LA (USA)
Skôr sa mi páčia niektoré jednotlivé pesničky (Train of Thought, Shatter the Clock, Crashing Slow) než album ako celok.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.