PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hned úvodním slovem musím neobjektivně nadhodit, že jsem se na novou sólovku Tonyho Martina těšil jak malej Louža. Je všeobecně známo, že Tony zpívá na deskách BLACK SABBATH, jimž nemůže každý správný fanoušek přijít na jméno. Takový ty s těma křížema, idolama a podobně. Do těch si každý pravověrný rád kopne. Málokdo už ale podotkne, že je Tony taky jeden z lidí, kteří se snažili černou legendu dlouhodobě podržet a posunout dál. Málokdo přizná, že právě s ním za mikrofonem vznikly další milníky hardrockové hudby. Spíš se najdou zaslepenci tvrdící, že Ozzy je lepší zpěvák než Tony Martin…inu co na to říct?
Jak už z úvodu plyne, jsem fanda Tonyho Martina a jeho tvorbu v řadách BLACK SABBATH plně respektuji. Uznávám sice že původní Sabbati s Ozzym psali dějiny, pozdější Sabbati s (nejen) Tony Martinem ovšem psali kvalitní hubu. Co se víc počítá? Těžko říct, já osobně si raději nasadím sluchátka na uši, než Lennonky na nos. Ale nejsou to jen desky s Iommim po boku, které mě z dílny Martina fascinovaly. Mezi jedno z jeho nejzdařilejších děl totiž řadím sólovou desku ze začátku deváté dekády nesoucí název „Back Where I Belong“. Tenhle nedostižný rockový monument pokládám totiž za zcela zásadní album Tonyho kariéry. Kromě toho, že ho celé složil a nazpíval ho taky skoro celé i osobně nahrál. A to způsobem, který i po letech vyráží dech. Svěže rockující skladby bez sebemenší křeče nebo stresu proplouvají posluchači uchem a dávají plně vyniknout celé šíři autorova talentu, který byl přecejen v dobách působení u BLACK SABBATH dost svázán. Mé očekávání od aktuálního alba bylo tedy veliké a myslím, že nic nepřeženu, když řeknu že jsem z aktuálního „Scream“ poněkud zklamán. Místo netušených nových uměleckých horizontů, které mohl Martin v klidu přes deset let rozvíjet se na mě totiž vyvalil starý dobrý poctivý hardrock, nezapírající ani v nejmenším kořeny předchozího chlebodárce. A to je špatně. Nikoli úplně špatně, ale trochu blbý to je. První sólovka totiž dávala tušit velkého autorského potenciálu, zatímco v aktuální tvorbě slyším až moc velké reference na minulost. Nejen na „Scream“, ale i na turné k němu probíhajícím. Setlist totiž nepřekvapivě stojí právě na skladbách z desek Sabbatů a nejsem si jistý, jestli má Tony zapotřebí se vracet do vod dávno minulých, po tom co spolupracoval s Dario Mollem na skvělých moderních deskách „The Cage“, nebo na rockovějším projektu THE EMPIRE. Kromě původní klasické tvorby Sabbatů na vás totiž v průběhu „Scream“ vykoukne jen jeden výraznější neočekávaný nápad v titulní skladbě, kde je kytarové sólo zahrané nikoli kytarově, ale houslově. A možná vás ještě trochu zarazí „davidson“ intro ve stylu MANOWAR. Jinak bohužel nic nového pod sluncem.
Nechci album zbytečně odsuzovat jen proto, že nesplnilo moje soukromé požadavky, protože i přes mé výtky se jedná o velmi kvalitní hudební, pěveckou i skladatelskou práci a pro milovníky Martinovy éry u Sabbatů je to jistě velmi vítaná libůstka. Můj osobní názor ovšem je, že desetileté snažení mohlo skončit i omnoho lépe než pouhým nadprůměrem.
Standartní hardrock made in BLACK SABBATH. Tony nezůstává svým bývalým chlebodárcům nic dlužen. Fanouškům ovšem stále dluží důstojné pokračování skvělé sólové prvotiny.
7 / 10
Tony Martin
- zpěv, kytara, basa, bicí, housle
Joe Harford
- kytara
Pedro Howse
- hostující kytara
Cozy Powell
- hostující bicí
Geoff Nicholls
- klávesy
John Taylor
- hostující klávesy
1. Raising Hell
2. Bitter Sweet
3. Faith In Madness
4. I'm Gonna Live Forever
5. Scream
6. Surely Love Is Dead
7. The Kids Of Today
8. Wherever You Go
9. Field Of Lies
Scream (2005)
Back Where I Belong (1992)
No - neni to spatna deska - je tam par dobrych valu. Ale ja fakt, ze by mohlo byt i lepe. Snad bude.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.