OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Decentní flirt s elektronikou přerostl v případě Theatre Of Tragedy v absolutní obsesi. A nástup absolutní obsese značí stylový posun do vod, kde bychom Nory v dobách Velvet Darkness They Fear čekali pouze ve schizoidních stavech fantaskního vizonářství. Áno, áno, mí drazí pozůstalí, i Targické divadélko se neodvratně ponořilo do oceánů zcela jiných, než v jakých jsme se s nimi koupávali za časů bezelstného mládí. Inu, setřemež slzu, spolkněmež melancholii a vzhůru do světa Musique.
Prokletí tumorózní samplofílie je vyvráceno hned prvním kusancem Machine - když se elektronika zapojí tím správným směrem, táhne spíše vpřed, než ke dnu. Monumentální klávesové stěny nezapřou minulost svých tvůrců, avšak precizní strojové mezihry s odměřenou rapo - mluvou Raimonda Istvana Rohonyiho notně škrábou v krku. Leč není všem úskalím konec, čím více nabývají vteřiny, tím je jasnější, že se Tragédi přeorientovali na elektro pop. A čím víc je to jasné, tím více vysvítá, že tak činili nikoli zbrkle, nýbrž promyšleně. Pestré vrstvy samplů místy přebírají vládu, všemocné křemíkové prsty si neposedně pohrávají i se zvukem kytar a ušetřeny nezůstanou ani vokály hlavních aktérů. Rohonyiho pravidelný přednes si se samply rozumí báječně, zato výkon andělské slavice Liv Kristin občas vyznívá “barbienovsky” plechovatě. Těžko lze cokoli namítat, přesně tak to má v říši chladného křemíku být!
Skladby Theatre Of Tragedy totiž zapomněly na vášeň a bezprostřednost, staly se precizně naprogramovanou a vykalkulovanou mozaikou parádních popových popěvků (v Radio chtě nechtě slyším silný vliv Abby), módně naostřených kytar (rammsteinovsky úsečná Crash / Concrete) a pozoruhodné elektro omáčky (téměř jakýkoli track). Svázanost má ovšem ten smutný výsledek, že se jaksi vytrácí ten úžasný dialogický nádech starších písní - Liv má svoje refrény, Rohonyimu zase patří mezihry. Není to jen nečekané oddělení černé / bílé, je to i ztráta náboje vokálních linek a charismatu jejich interpretů. Kristin je neoddělitelně zatavená do samplového ledu, úchvatný Raymondův chropot je nahrazen odměřeným a odpuzujícím pochodovým deklamováním. Přes všechnu snahu natřískat Mjuzik agresivitou a překvapivostí zůstává spíše učesaný pop, chytře prohrábnutý rádlem vlezlých mašinek.
Přese všechno rozladění a námitky ale musím zdůraznit, že Mjuzik beru. Skvěle se poslouchá, a Tyjátrům nelze upřít smělost a důslednost, stejně tak jako valné většině tracků nelze upřít chytlavost (a o tu zřejmě šlo). Neznat starší alba, budu bručet cosi o milém překvapení, oživení tyransky regulované mainstreemu a rohatec ví co ještě. Bohužel, nad historií si nelze zacpávat slechy. Ačkoli je poslední zásek Theatre Of Tragedy nesporně kvalitní, pro mě až příliš upadá do “normálu” a ztrácí tvář. Po pár posleších již není proč se k němu vracet, zatímco jeho starší sourozenci mají stále magnetizující magii...
Sympatický vývoj... je dobře, že THEATRE OF TRAGEDY neusnuli na růžích a snaží se hledat nové cesty. Tenhle kotouč je velmi svěží, moderní a chytlavý, škoda jen, že místy působí až příliš chladně a jaksi vyumělkovaně...
7,5 / 10
Raymond I. Rohonyi
- vokály
Hein Frode Hansen
- bicí
Vegard K. Thorsen
- kytara
Lorentz Aspen
- klávesy
Liv Kristine Espanes
- vokály
Frank Clausen
- kytara
1. Machine
2. City Of Light
3. Fragment
4. Musique
5. Commute
6. Radio
7. Image
8. Crash/Concrete
9. Retrospect
10. Reverie
11. Space Age
12. The New Man (bonus)
Forever Is The World (2009)
Storm (2006)
Assembly (2002)
Closure:live (2001)
Interspective (MiniCD) (2000)
Musique (1999)
Agis (1998)
A Rose For The Dead (MCD) (1997)
Velvet Darkness They Fear (1996)
Theatre Of Tragedy (1995)
Theatre Of Tragedy (demo) (1994)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.