OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zasloužilý kostlivec HATE patří už pěknou řádku let ke stálicím polského death metalového inventáře. Na rozdíl od silně protežovaných krajanů VADER, kteří jsou jakýmsi nevysvětlitelným zázrakem stále považováni za leadery místní scény, úroveň jejich nahrávek s věkem neklesá, ba právě naopak, dokonce si udržuje jistý kvalitativní růst. Pravda, poslední album „Awakening Of The Liar“ (2003) sice není vrcholem jejich kariéry, leč novinka „Anaclasis“ s podtitulem „A Haunting Gospel Of Malice & Hatred“ mírně pošramocený dojem napravuje a vrací varšavské trio zpět mezi tu vybranější společnost.
HATE inklinují, stejně jako většina nejznámějších polských reprezentantů, k technické větvi US death metalu, především pak k nedostižným ikonám MORBID ANGEL. Sestava soustředěná kolem základního stavebního kamene, zpěváka Adama (jeho přesný umělecký pseudonym je Adam The First Sinner – dle prvního člověka, který se provinil proti Bohu) má však otevřená hledí i jiným směrem, přehnaně nedbá na stylovou čistotu a svoji produkci ozvláštňuje zejména četnými blackovými citacemi. Množství černého kovu však není konstantní, a tak zatímco druhá položka „Hex“ (skladba se zdá z počátku mírně stereotypní, ovšem nejpozději po milimetrově vysoustruženém sólu začne výtečně gradovat) velmi připomíná BEHEMOTH, overtura závěrečného eposu „Fountains Of Blood To Reach Heavens“ není ničím jiným, než krystalickou black/death metalovou metelicí made in Sweden. Takovou snahu o oživení samozřejmě kvituji s povděkem, neboť podobně laděné exkurzy za inspirací mým slechům více než lahodí. Stejně tak jsem spokojen se suverénním projevem „prvního hříšníka“ za mikrofonem, jehož hlasivky znovu slaví triumf nad většinou sípající konkurence (nezbývá nám než věřit, že se náležitě poučí i zatvrzelý Nergal a na příštím albu BEHEMOTH dá sbohem otravným efektům v podobě mnohovrstevných vokálů).
„Anaclasis“ je typickým produktem soudobého polského extremismu. Je do posledního puntíku dotažené a ve všech atributech vysoce profesionálně odvedené. Tím samozřejmě zohledňuji nejen stránku instrumentální ale i zvukovou, produkční a v neposlední řadě i grafickou. Na rozdíl od podobně zaměřených krajanů disponují HATE navíc jistou hmatatelnou živelností, jsou daleko více bezprostřední než VADER nebo třeba DEVILYN, z jejichž posledních výlisků doslova dýchá odtažitost a chladný perfekcionismus. Celkově, po sečtení kladů a odečtení nevýznamných záporů, mi z „A Haunting Gospel Of Malice & Hatred“ vychází jeden z vrcholů loňské death metalové sklizně v zemi našich severních sousedů. Už teď vám mohu prozradit, že ani ta letošní sezóna nebude na podobně intenzivní zážitky skoupá. Minimálně jedno prvotřídní dílko je již na obzoru. Nechte se překvapit!
Do posledního puntíku dotažená a ve všech atributech vysoce profesionálně odvedená deska. „Anaclasis“ je typickým produktem soudobého polského extrémismu. Nepostrádá však i jistou živelnost, kterou celá řada stylově spřízněných kapel nahrazuje odtažitostí a až strojovým perfekcionismem.
8 / 10
Adam The First Sinner
- zpěv, kytara
Cyprian
- baskytara
Hellrizer
- bicí
1. Anaclasis
2. Necropolis
3. Hex
4. Malediction
5. Euphoria Of The New Breed
6. Razorblade
7. Immortality
8. Fountains Of Blood To Reach Heavens
Solarflesh (A Gospel Of Radiant Divinity) (2013)
Erebos (2010)
The Litanies Of Satan (live) (2009)
Morphosis (2008)
Anaclasis (A Haunting Gospel Of Malice & Hatred) (2005)
Litanies Of Satan (DVD) (2004)
Awakening Of The Liar (2003)
Cain's Way (2002)
Victims (EP) (1999)
Lord Is Avenger (1998)
Daemon Qui Fecit Terram (1996)
The Unwritten Law (demo) (1995)
Evil Art (demo) (1994)
Abhorrence (demo) (1992)
Datum vydání: Úterý, 25. října 2005
Vydavatel: Listenable Records
Stopáž: 35:43
Produkce: Adam The First Sinner and Kris Wawrzak
Studio: Hertz Studio (Bialystok, Poland)
Kontakt: Black Sun Hordes Management, ul. Kochanowskiego 43/30, 01-864 Warsaw, Poland
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.