PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud byl rok 2005 určitým zklamáním pro nemalou řádku fanoušků MESHUGGAH z jejich aktuálního počinu, pak si tito mohli nechat spravit chuť těžkotonážní krystalickou sekačkou, se kterou vyjeli kosit úrodu chilští exkrementátorští gurmání COPROFAGO. Jejich aktuální počin zvaný „Unorthodox Creative Criteria“ je albem, které na sebe ve své třídě strhává zaslouženou pozornost.
Přitom rozhodně nejde o nějakou lacinou meshu-kopii, ačkoliv se jistě mnoho styčných bodů s tvorbou švédských imperátorů asymetrických kytarových stěn najde. COPROFAGO jdou mnohem dál, krom toho, že vládnou nekompromisním kovovým bucharem s nepravidelným přírazem, umí také vykouzlit naprosto uhrančivou atmosféru, která by zlehka mohla sloužit jako podklad pro exhibice vnadných dívek v playboy night show. V neposlední řadě COPROFAGO dokazují, že jsou i vynikajícími instrumentalisty. Celý svůj podnik popohání kupředu lehký jazzový vánek, při kterém však sem tam brutálně zahřmí, či ho znenadání prořízne diamantově zářící kytarová sekera.
Ač to možná nepostřehnete, „Unorthodox Creative Criteria“ si vás postupně, jak ji posloucháte, nenápadně vychovává. Tu vám dá malý testík v metalové progresivitě, tu vám vyzývavě hodí rukavici s najazzlou standartou. Ale musíme začít pěkně od začátku. Ve výkladu se začíná pro metalové ucho tou lépe stravitelnější látkou a tak první skladba opravdu moc pěkně „hnětá“, jako červená nit se jí táhnou samplíky vystřižené z elektrotechnické dílny, nad tím vším nějaký, zřejmě asi moc špatně naložený pán hodně křičí. Přesně tak, jak to mají meshu-mazlíčci rádi. Již druhá lekce skýtá nějakou tu pro ouško složitější pasáž, někdo tam chvilku honí prsty po hmatníku, do toho medově brumlá basa, v pozadí cinkají bicí, než se člověk stačí vzpamatovat, už tu je zase dusající dvojšlapka, která vrací proud hudby do řádně vytužených metalových kolejí. Třetí skladba už vás zadělá orgastickým kytarovým výstřikem ve zlatém řezu a čtvrtá vás balí do chladné zvukové mlhy. Chlapci si i dokáží libě pohrát s náladami, zvuky a vykouzlit mrazivou atmosféru ledového oceánu táhlých tónů. Další soustem je těžkopádná ocelová čepel nazvaná „Fractures“. Lesk ostří zabíjí, je na něm cosi ladného a přece působí mohutně. Jako korpulentní baletka. Je třeba vydechnout. Chce to opět nějakou hnětačku. A máme ji tu! Abych to shrnul, „Unorthodox Creative Criteria“ vyzařuje pedagogickou inteligenci a přirozenost japonského mistra Miyagiho, něžnou nekompromisnost Ripleyové a technickou nonšalanci kapitána Nema. Skladby, ačkoliv jsou různé, každá z nich nese podobný rukopis, snoubí se zde zasekávané kytarové masivy s onanistickými kudrlinkami, které občas plynou až v jazzově laděné poryvy.
To vše COPROFAGO obohacují ještě progresivně rockovými bonusy, snad krom smyčcové pavučiny „Glimpses“, která v sobě šroubuje nelítostně dusnou atmosféru až k prasknutí. Na konci CD se již setkáváme s opusy, kde převládají instrumentální pasáže jdoucí napříč hudebním spektrem od jazz-rockově hravých skládaček přes art rockové elaboráty až k řádně obhroublým šíleným math-metalovým hranám. A to jsou právě poslední lekce z metal-crossoverového kurzu, který doporučuji všem, kteří chtějí trochu vyškolit svoje uši.
„Unorthodox Creative Criteria“ vyzařuje pedagogickou inteligenci a přirozenost japonského mistra Miyagiho, něžnou nekompromisnost Ripleyové a technickou nonšalanci kapitána Nema. Celá tato aura obklopuje nekonvenční mix meshu-metal-core a progu s najazzlými tendencemi.
9,5 / 10
Pablo Alvarez
- vokál, klávesy, kytara
Sebastián Vergara
- vokál, kytara, klávesy
Felipe Castro
- basová kytara
Marcelo Ruiz
- bicí
1. Crippled Tracker
2. Inborn Mechanics
3. Neutralized
4. Merge Into
5. Fractures
6. Hostile Silent Raptures
7. Streams (bonus)
8. Isolated Throught Multiplicity
9. Individual Choice (bonus)
10. Glimpses (bonus)
11. Constriction
12. Motion
13. Wavelength
Unorthodox Creative Criteria (2005)
Genesis (2002)
Images Of Despair (1999)
Demo I (1994)
Datum vydání: Pondělí, 20. června 2005
Vydavatel: Sekhmet
Stopáž: 49:18
Produkce: Sekhmet & Coprofago
COPROFAGO jsou i pro mě velmi příjemným překvapením. Kapelu jsem měl nějakým nepochopitelným způsobem zaškatulkovanou jako death metalovou, ale tohle mě z mého omylu zcela vyvedlo. Lehce rozpoznatelný vliv MESHUGGAH dokáže kapela osvěžit svými nápady a výbornou instrumentací. Druhá polovina alba je díky koketování a artrockovými plochami ještě zajímavějším posluchačským zážitkem, než brutální úvod alba. Výborná kapela s výborným albem a já se úpřimně těším na další dění.
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.