Role se definitivně obrátily. Vysloužilí učitelé s konečnou platností opouštějí řečnické pultíky, své taktovky odkládají do zaprášených depozitářů a přesouvají se zpět do prvních lavic, neb jejich poučky už dávno ztratily na aktuálnosti a pro současnou praxi se ukazují jako zcela nepoužitelné. Slovo si totiž razantně berou jejich nejlepší učedníci a oni - staří kozáci - budou muset začít dávat zatraceně velký pozor na každý jednotlivý pohyb struny či úder paličky, sic jejich jména ztratí i poslední zbytky respektu.
Před nahráváním „Organic Hallucinosis“ zasáhla řady DECAPITATED velmi nepříjemná událost, a sice odchod jednoho ze zakládajících členů, konkrétně zpěváka Saurona (na vině byly údajně jisté, blíže nespecifikované zdravotní problémy). Opuštěného mikrofonu se zmocnil growler Covan, který dorazil z nedávno se rozpadnuvšího spolku ATROPHIA RED SUN. Hlasivky nového pěvce jsou seštelovány podobně jako ty Sauronovi, nejedná se tedy o žádné mručení z hlubin zapadlých stok, nýbrž o jasně srozumitelný, silový vokál, který do produkce polských virtuózů výtečným způsobem zapadá. Zdálo se, že veškeré problémy se sestavou jsou zažehnány a atmosféra v kapele nemá daleko k idylické, leč pravděpodobně tomu tak nebylo, neboť bezprostředně po nahrávání přichází druhá rána a kapelu nečekaně opouští další stěžejní člen – krotitel čtyř tučných strun Martin (ránu pohotově zacelila náhrada slyšící na jméno Richard Gulczynsky).
Takže co nám evropská death metalová elita servíruje tentokrát? Hádáte snad, že ze studia Hertz v Bialystoku povstala další famózní, do posledního detailu vysoustružená nahrávka, která z 99,99% konkurence udělá (opět) směšné kašpárky? Samozřejmě, že ano, ostatně od kapely, která nahrála takové skvosty jako „Nihility“ (2002) nebo „The Negation“ (2004) nelze nic jiného očekávat. DECAPITATED tady nejsou od toho, aby po stojedné papouškovali už stokrát provařená klišé, ale od toho, aby objevovali další horizonty, nacházeli nová řešení (v jejich případě ovšem platí, že čím více komplikovaná, tím lepší), hledali únikové cestičky ven z nejrůznějších žánrových pastí - jinými slovy – posouvali death metal mílovými kroky směrem vpřed.
„Organic Hallucinosis“ je zatím jednoznačně nejvíce experimentálním dílem v diskografii DECAPITATED. Úvodní kousek „A Poem About An Old Prison Man“ tomu ještě příliš nenasvědčuje, ovšem dalších šest položek přináší rovných šest důkazů o tom, že polští mladíci neusnuli na vavřínech ani tentokrát. Novinková deska je především více kontrastní než předchozí opus „The Negation“ a to hlavně po stránce kytarové. Vogg (taktéž člen sestavy nevyzpytatelných LUX OCCULTA) znovu rozehrává vrcholné představení technicky precizní hry (MORBID ANGEL – VADERovský feeling mu asi zůstane napořád), více než kdykoli předtím sází na disharmonicko/schizoidní postupy ala Fredrik Thordendal, ale taktéž nepohrdá ani přístupnějším melodickým riffem (viz fragmenty v „Post(?) Organic“ nebo „Visual Delusion“). Pozadu ve složitosti nezůstává ani rytmika, která Voggovým ekvilibristickým eskapádám zdatně sekunduje, a pomáhá tak dotvářet zatím nejméně posluchačsky stravitelný manifest v kariéře DECAPITATED.
Jedinou vadou na zcela bezchybné nahrávce je její délka (DECAPITATED mají ve zvyku konstruovat záznamy pouze o něco málo přesahující půlhodinovou hranici a výjimku bohužel neudělali ani tentokrát). Stejně tak by nebylo od věci zkusit komponovat delší kompozice, neb se mi zdá, že polskému zázraku začíná být i šestiminutový vyjadřovací prostor v rámci jedné skladby až příliš těsný. Toto však berte jako pouhou puntíčkářskou poznámku na okraj, která na faktu, že „Organic Hallucinosis“ je ušlechtilou, bezkonkurenční nahrávkou, zhola nic nemění.