OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Počin „Sleep Of Reason“ Australanů THE ETERNAL sice pomalu ztrácí svěžest čerstvého pokrmu (album vyšlo už v září 2005), ale opomenutí této nahrávky nechci připustit, neboť THE ETERNAL se vyprofilovali do značně zajímavé skupiny, a přestože je zcela zřejmé odkud pánové čerpají svou neveselou tvorbu, prvky doomu jsou v jejich projevu velmi šikovným a působivým způsobem propojeny s vlivy staré gothic scény i pochmurností darkwave nálad. Paralely přirovnání ke kapelám jako PARADISE LOST, ale i ESOTERIC nebo KATATONIA se sice mohou zdát příliš nesourodé, přesto v sobě THE ETERNAL nesou bohatý rozsah poloh i nálad, které dovolují přirovnání i mnohem drastičtější.
Přestože počátky THE ETERNAL nebyly startem z nulové začátečnické prázdnoty, neboť kořeny minulého hudebního života hlavního tvůrce hudby Marka Kelsona sahají k v Austrálii zřejmě kultovní doomové skupině CRYSTAL DARKNESS, debut „The Sombre Light of Isolation“ nijak zvlášť oslnivý nebyl. Občasné polohy jakési gothic doom směsky snad až příliš smrděly kopírováním britské legendy PARADISE LOST (i po vokální stránce), takže například část skladby „A Cruel Misfortune“ jako by byla přímo ukradená z alba „One Second“. Náznaky stylové otevřenosti sice jakékoli kopírování zakrývaly, zatím to však postrádalo atmosféru a hlubší náladovost. Na „Sleep Of Reason“ už jsou THE ETERNAL mnohem působivější, přibylo temnějších poloh, akustiky a samplů, v mnohých pasážích skupina ještě zpomalila a zařadila se do pohřebního průvodu darkwave uplakánků. Album působí mnohem kontrastněji a přestože se v podstatě nejedná o nic jiného než o kombinaci několika tradičních stylových poloh, podařilo se zde dosáhnou onoho efektu, kdy míchání několika běžně užívaných prvků vytvoří po kompoziční i náladové stránce něco neotřelého až výjimečného. Kontrasty a střídání tempa vytváří pestrou kolekci, skladby se rozbíhají různými stylovými cestičkami, jejichž často jedinou tmelící hmotou je posmutnělá a melancholická nálada. Tak je například melodicky plynulá stavba skladby „A Dream´s End“ střídána temnou pomalou razancí na ostrých riffech stavěné „Beneath The Soil“, která utíká až kamsi k hutnému doomu vzor MY DYING BRIDE, následná vzdušná instrumentálka „Sleep Of Reason“ pak vše obrací zpět k melancholii.
Snaha o pestrost sice občas zavání lehkou křečovitostí a v jistém ohledu působí album jako trochu nesourodá kompilace, přesto ony neustále se měnící tempa, samplové podmazy a dokonce i rozdílné nazvučení nástrojů v jednotlivých kompozicích, to vše šikovně zakrývá občasné až přílišné citace některých vzorů. Stále se totiž objevují skladby, které jako by z oka vypadly KATATONII („Everlasting“) nebo novějším PARADISE LOST („Hollow Inside“), jejichž vliv je cítit asi nejvíce. Přesto i takto neoriginální polohu dokáží THE ETERNAL podat s velkou přesvědčivostí a přirozeností. Především pasáže, ve kterých se zjeví klavírní tóny, pak získávají na slušné emotivní síle. Přesvědčivé finále vytváří plazivá jemnost závěrečného opusu „Weight Of Empathy“, která je rozbíjena kytarovou výbušností kontrastující se zasněnými chóry a táhlou náladovostí syntetických zvuků. Je to brutální srážka líně se plazící nervozity kapel jako ESOTERIC s dusavě šlapajícím doomem vzor MY DYING BRIDE. Kontrast přikrytý poklicí smutných nálad, to jsou THE ETERNAL.
Kontrast přikrytý poklicí smutných nálad, prvky doomu, které jsou šikovným a působivým způsobem propojené s vlivy staré gothic scény i pochmurností darkwave nálad, to jsou Australané THE ETERNAL.
7 / 10
Mark Kelson
- kytara, vokál
Lincoln Bowen
- kytara
James Hunt
- basová kytara
Chris Stevenson
- klávesy
Marty O'Shea
- bicí
1. Awaken, Arise
2. Everlasting
3. To Drown
4. A Soul Undone
5. Hollow Inside
6. In My Skin
7. A Dream's End
8. Beneath The Soil
9. Sleep Of Reason
10. The Dying Light
11. Weight Of Empathy
Waiting For The Endless Dawn (2018)
Circle Of Live (live) (2015)
When The Circle Of Light Begins To Fade (2013)
Under A New Sun (2011)
Kartika (2008)
Sleep Of Reason (2005)
The Sombre Light Of Isolation (2004)
The Eternal (promo) (2003)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Firebox Records
Stopáž: 58:46
Produkce: Endel Rivers
Studio: Palm Studios, Melbourne
Ajked to casto pripomina Paradise Lost, je to spracovane velmi dobre. Naj. skladba: To Drown
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.