PATHOGENIC - Crowned in Corpses
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
TOOL sú na súčasnej hudobnej scéne ojedinelým a neopakovateľným zjavom. Ako jedni z mála stoja za každú cenu mimo hlavného diania a predsa ostávajú jeho súčasťou, pre ich tvorbu je typický zakaždým výrazný posun vpred po ceste k čoraz dokonalejším dielam a doposiaľ sa im darilo zachovať si svoj nezameniteľný štýl a poznávacie znamenia bez toho, aby zostali uväznení v bludnom kruhu vykrádania seba samých. Zakladanie si na názore, podľa ktorej tu hudba jednoducho stále niekde je a v ten správny čas vychádza von alebo, že hudbu píšu až potom, keď niečo prežijú, odzrkadľujú aj dlhé odmlky medzi vydávaním dlhohrajúcich počinov. Tá posledná trvá už piaty rok a očakávania s blížiacim sa ale stále neurčitým dňom vydania novinky značne kulminujú, čo si zrejme uvedomuje aj samotná kapela, keďže okrem tradičným žartíkov v podobe zámerného vypúšťania mystifikujúcich dezinformácií v súvislosti s pripravovaným a dnes už vlastne hotovým novým albumom, v decembri minulého roku vydáva dvojicu DVD singlov ambicióznych klipov z neuchopiteľného „Lateralus“. Odpoveď, či táto návnada na chvíľu nasýtila armádu hladných obdivovateľov, závislých na už beztak zriedkavom prísune albumových dávok ich milosrdenstva, alebo naopak ešte väčšmi stimuluje očakávania, nechám radšej bez odpovede, napriek tomu neviem potlačiť podozrenie, že aj v tomto prípade americké kvarteto veľmi dobre vie, čo robí.
Kladenie dôrazu na vizualizáciu a jej dokonalú súhru s hudobným obsahom určite nepatrí TOOL prvenstvo v histórii, pomohlo však kapele získať renomé v širších kruhoch ako aj dokázať, že hudobné videoklipy nemusia automaticky znamenať len nástroj, ako pomocou premyslených trojminútových v podstate reklamných šotov predať prázdnu zmes zvukov, oblečenia a póz, ktoré početná cieľová tupota s pocitom vyjadrenia vlastnej individuality realizuje v reálnom živote. Úspech „Lateralus“ napriek minimálnej oficiálnej mediálnej podpore a fakt, že dokonca MTV niekoľkokrát vysielalo klipy TOOL v plnej dĺžke (čo v prípade „Parabola“ vychádza na dobrých 11 minút), len potvrdzujú výnimočné postavenie týchto hudobníkov.
S výnimkou úplne prvého klipu „Hush“ nebolo možné zhliadnuť jednotlivých členov v žiadnom z nasledujúcich klipov a počnúc výtvarným „Sober“ začala tradícia umeleckých klipov (v dobrom slova zmysle), ktoré boli pod kreatívnou taktovkou gitaristu Adama. S vydaním „Lateralus“ prišiel výrazný ponor a inšpirácia populárnym kabalistickým učením a symbolikou, v prípade TOOL orientovanou na jej temnejšie zákutia. V stupňujúcej sa tendencii poriadne zamávať divákom a poslucháčom za dychberúceho obrazového stvárnenia pokračuje aj reprezentatívna dvojica klipov z tejto, zatiaľ poslednej, dosky. Bolo by trúfalé a zbytočné pokúšať sa konkrétnejšie interpretovať obsah týchto skladieb, napriek tomu, že jednotlivé pochopiteľné útržky i použitá rituálna symbolika zvádzajú k samoľúbej predstave o porozumení celej veci (ale ak by to niekomu nedalo, objasnenie niektorých použitých motívov a symbolov možno nájsť v niektorých newsletteroch na stránkach TOOL). V prípade TOOL platí, že nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať a naopak. Nakoniec je tvorba aj podľa odobrujúcich vyjadrení TOOL nástrojom a záleží na každom z vás ako ho využijete.
Každý z klipov vyšiel samostatne v neprekvapivo pôsobivom digipackovom balení, pričom v booklete možno nájsť raritné zábery z natáčania, či náčrty a skice jednotlivých scén. Na motívy zo „Schism“ a „Parabola“ bolo vytvorené aj celé DVD menu. Doplňujúcu časť tvorí možnosť pozerať oba klipy vrátane občas celkom vtipných ale inak k vysvetleniu obsahu minimálne nápomocných komentárov od vybraných osobností. Pri „Schism“ dostal tú česť (nie naopak) Dawid Yow z JESUS LIZARD a u „Parabola“ tiež legendárny Jello Biafra. Poslednú súčasť týchto DVD tvorí v oboch prípadoch zaujímavý ambientný remix od nie neznámych LUSTMORD.
Okrem obsahu, pekného balenia a rozumnej ceny robí tieto DVD hodné začlenenia do zbierky každého týmto kultom pohlteného jedinca tiež absencia dotlače a súčasné ceny dávnejšie vydaného DVD „Salival“ z roku 2000. Nový album však zostáva rovnako ďaleko.
Zaujímavé doplnenie zbierky pre fanúšikov TOOL.
Maynar James Keenan
- spev
Adam Jones
- gitara
Justin Chancellor
- basgitara
Danny Carey
- bicie, perkusie
1. Schism:
2. Schism (video)
3. Schism (video + komentár David Yow
4. Schism (LUSTMORD remix)
5. Parabola:
6. Parabola (video|
7. Parabola (video + komentár Jello Biafra)
8. Parabola (LUSTMORD remix)
Fear Inoculum (2019)
10000 Days (2006)
Schism/Parabola (2005)
Lateralus (2001)
Salival (CD/DVD) (2000)
Ænima (1996)
Undertow (1993)
Opiate (1992)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Tool Dissectional / Volcano Entertainment II
Produkce: TOOL & David Bottril
DVD jsem sice zatím neviděl, ale z klipů, z nichž jsou dva hlavní náplní DVD, jsem zhlédl vše co skupina TOOL nabízí, tak mi dovolte krátce okomentovat tuto složku DVD. Videoklipy TOOL považuji za naprosto unikátní spojení hudební a vizuálně-estetické stránky skupiny a myslím, že mohu i říci za nejlepší hudební klipy, které jsem kdy viděl přičemž „Parabolu“ a „Schism“ řadím na pomyslný trůn dílny kalifornských nástrojářů. Všem co neznají - neviděli a mají rádi nekonvenční a možná i poněkud dekadentní umělecké zážitky vřele doporučuji!
parádní klipy...musí být za deset, i když se na ně nedívám tak často kvůli zachování svého stabilního psychického stavu...
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.
Atmosféra by se na nahrávkách těchto Francouzů dala krájet. Jsou v tom emoce, pestrá škála spíše melancholických nálad a těžké kytarové riffy. Album opět s jistotou plující v mezinárodních vodách vymezených doom metalem, gotickým rockem a sludge metalem.
Belgické trio si na debutovém EP celkem okatě bere za vzor Američany TOOL, ale kompenzují to výrazným ženským vokálem. "The Paranoia, Hysteria" je třeba brát jako rozjezdovou položku. Uvidíme, kam to skupina nasměruje příště, potenciál tu cítím.