TOOL sú na súčasnej hudobnej scéne ojedinelým a neopakovateľným zjavom. Ako jedni z mála stoja za každú cenu mimo hlavného diania a predsa ostávajú jeho súčasťou, pre ich tvorbu je typický zakaždým výrazný posun vpred po ceste k čoraz dokonalejším dielam a doposiaľ sa im darilo zachovať si svoj nezameniteľný štýl a poznávacie znamenia bez toho, aby zostali uväznení v bludnom kruhu vykrádania seba samých. Zakladanie si na názore, podľa ktorej tu hudba jednoducho stále niekde je a v ten správny čas vychádza von alebo, že hudbu píšu až potom, keď niečo prežijú, odzrkadľujú aj dlhé odmlky medzi vydávaním dlhohrajúcich počinov. Tá posledná trvá už piaty rok a očakávania s blížiacim sa ale stále neurčitým dňom vydania novinky značne kulminujú, čo si zrejme uvedomuje aj samotná kapela, keďže okrem tradičným žartíkov v podobe zámerného vypúšťania mystifikujúcich dezinformácií v súvislosti s pripravovaným a dnes už vlastne hotovým novým albumom, v decembri minulého roku vydáva dvojicu DVD singlov ambicióznych klipov z neuchopiteľného „Lateralus“. Odpoveď, či táto návnada na chvíľu nasýtila armádu hladných obdivovateľov, závislých na už beztak zriedkavom prísune albumových dávok ich milosrdenstva, alebo naopak ešte väčšmi stimuluje očakávania, nechám radšej bez odpovede, napriek tomu neviem potlačiť podozrenie, že aj v tomto prípade americké kvarteto veľmi dobre vie, čo robí.
Kladenie dôrazu na vizualizáciu a jej dokonalú súhru s hudobným obsahom určite nepatrí TOOL prvenstvo v histórii, pomohlo však kapele získať renomé v širších kruhoch ako aj dokázať, že hudobné videoklipy nemusia automaticky znamenať len nástroj, ako pomocou premyslených trojminútových v podstate reklamných šotov predať prázdnu zmes zvukov, oblečenia a póz, ktoré početná cieľová tupota s pocitom vyjadrenia vlastnej individuality realizuje v reálnom živote. Úspech „Lateralus“ napriek minimálnej oficiálnej mediálnej podpore a fakt, že dokonca MTV niekoľkokrát vysielalo klipy TOOL v plnej dĺžke (čo v prípade „Parabola“ vychádza na dobrých 11 minút), len potvrdzujú výnimočné postavenie týchto hudobníkov.
S výnimkou úplne prvého klipu „Hush“ nebolo možné zhliadnuť jednotlivých členov v žiadnom z nasledujúcich klipov a počnúc výtvarným „Sober“ začala tradícia umeleckých klipov (v dobrom slova zmysle), ktoré boli pod kreatívnou taktovkou gitaristu Adama. S vydaním „Lateralus“ prišiel výrazný ponor a inšpirácia populárnym kabalistickým učením a symbolikou, v prípade TOOL orientovanou na jej temnejšie zákutia. V stupňujúcej sa tendencii poriadne zamávať divákom a poslucháčom za dychberúceho obrazového stvárnenia pokračuje aj reprezentatívna dvojica klipov z tejto, zatiaľ poslednej, dosky. Bolo by trúfalé a zbytočné pokúšať sa konkrétnejšie interpretovať obsah týchto skladieb, napriek tomu, že jednotlivé pochopiteľné útržky i použitá rituálna symbolika zvádzajú k samoľúbej predstave o porozumení celej veci (ale ak by to niekomu nedalo, objasnenie niektorých použitých motívov a symbolov možno nájsť v niektorých newsletteroch na stránkach TOOL). V prípade TOOL platí, že nie všetko je tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať a naopak. Nakoniec je tvorba aj podľa odobrujúcich vyjadrení TOOL nástrojom a záleží na každom z vás ako ho využijete.
Každý z klipov vyšiel samostatne v neprekvapivo pôsobivom digipackovom balení, pričom v booklete možno nájsť raritné zábery z natáčania, či náčrty a skice jednotlivých scén. Na motívy zo „Schism“ a „Parabola“ bolo vytvorené aj celé DVD menu. Doplňujúcu časť tvorí možnosť pozerať oba klipy vrátane občas celkom vtipných ale inak k vysvetleniu obsahu minimálne nápomocných komentárov od vybraných osobností. Pri „Schism“ dostal tú česť (nie naopak) Dawid Yow z JESUS LIZARD a u „Parabola“ tiež legendárny Jello Biafra. Poslednú súčasť týchto DVD tvorí v oboch prípadoch zaujímavý ambientný remix od nie neznámych LUSTMORD.
Okrem obsahu, pekného balenia a rozumnej ceny robí tieto DVD hodné začlenenia do zbierky každého týmto kultom pohlteného jedinca tiež absencia dotlače a súčasné ceny dávnejšie vydaného DVD „Salival“ z roku 2000. Nový album však zostáva rovnako ďaleko.