OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stěží bychom v diskografii KATAKLYSM hledali důležitější záznam než je „Temple Of Knowledge“. Třetí díl je neoddiskutovatelným vrcholem mocné triologie, zároveň však labutí písní a tečkou za první epochou v historii kanadských hyperblasters. Kapela pak získává novou tvář a začíná psát docela jiný příběh, který s tím původním už nemá mnoho společného. O tom však zase někdy příště, dnes nás čeká návštěva útrob „Chrámu Znalosti“, kde byla před celými deseti léty stvořena jedna z nejpůsobivějších scenérií v dějinách extrémního umění.
Jen málokterá personální avantýra se na vyznění kapely podepsala tak výrazně, jako odchod Sylvaina Houdeho z řad KATAKLYSM. Do té doby těžce nonkonformní brutal deathmetalová úderka notně pozbyla na své radikálnosti a po ztrátě výtečného vokalisty začala pomalu ale jistě konvertovat k přijatelnějším stylovým polohám. Mnozí „die hard“ příznivci to kanadským dřevorubcům nikdy neodpustili a jejich pozdější tvorbu s Mauriziem Iaconem u mikrofonu již ignorovali, v horším případě pak vytrvale zatracovali. Můj názor se nachází někde na pomezí obou myšlenkových proudů, stará tvář kapely je mi sice mnohem sympatičtější, nicméně i novější záznamy jako „Epic“ (The Poetry Of War) nebo „Shadows & Dust“ stojí v mém žebříčku oblíbenosti velmi vysoko.
„Temple Of Knowledge“ je tématicky rozdělen na tři hlavní bloky – „The Transflamed Memories“, „Through The Core Of The Damned“ a závěrečnou „Era Of The Aquarius“. Z hlediska hudební náplně však mezi nimi výraznějších diferencí nehledejte. Naopak společných bodů mají požehnaně – pokud bychom chtěli vyzvednou ty nejpodstatnější z nich, musíme bezpodmínečně jmenovat technickou vytříbenost, energičnost a hlavně bezbřehou obhroublost. Za poslední jmenovanou charakteristikou stojí především „sick“ zpěv Sylvaina Houdeho (některé backing sípění má na svědomí i Maurizio Iacono), který na „Part III“ rozehrává skutečně neslýchanou one-man show. Jako ukázkový příklad Sylvainových hrdelních dovedností může sloužit skladba „Beckoning Of The Xul (Segment II – In The Midst Of The Azonei´s Dominion)“, kde v plné obludnosti defiluje celý zástup nepochopitelně znetvořených hlasových poloh a bizarních vokálních kreací. Na opačném pólu, než se nachází nestravitelný zpěv a schizofrenní rytmika, stojí vyloženě chytlavé party, jenž mají ambice oslovit i náročnějšího vyznavače líbivých melodií. Důkazy bez problémů zajistíte ve třetí skladbě „Point Of Evanescence (Segment III – Of Sheer Perseverance)“ a zejména pak v sedmičce „The Awakener (Epoch I – Summon The Legends)“, esenciální to složce koncertních setů KATAKLYSM. Příjemné kytarové linky a vznosná sóla jsou koneckonců součástí každé skladby, ostatně i na pozadí takové rubanice jako je „The Unholy Signature (Segment I – Utterly Significant)“ se objevuje výrazný melodický motiv.
Monstrózní soundtrack k přírodní katastrofě „Temple Of Knowledge“ letos oslaví už desáté výročí ode dne svého vzniku, tedy dost na to, aby se podobně jako stovky a stovky jiných nahrávek pomalu začal ztrácet pod neúprosným příkrovem zapomnění. Jenže chyba lávky, třetí část kataklysmatické ságy neztratila za ta léta ani gram na své přesvědčivosti, a stejně tak jako v roce 1996 působí i dnes svěže a nesmírně aktuálně. Nejlepší album KATAKLYSM a zároveň jedna z nejextrémnějších záležitostí, kterou kdy okrajová deathmetalová subkultura zplodila.
Soundtrack k přírodní katastrofě. Nejlepší album KATAKLYSM a zároveň jedna z nejextrémnějších záležitostí, kterou kdy okrajová death/grindová subkultura zplodila.
Sylvain Houde (Aquarius, Mars, Venus, The Moon)
- Infernal Vocals
Jean-Francois Dagenais
- kytara
Maurizio Iacono
- baskytara & zpěv
Nick Miller
- bicí
1. The Unholy Signature (Segment I, Utterly Significant)
2. Beckoning Of The Xul (Segment II, In The Midst Of The Azonei's Dominion)
3. Point Of Evanescence (Segment III, Of Sheer Perseverance)
4. Fathers From The Suns (Act I, The Occured Barrier)
5. Enhanced By The Lore (Act II, Scholarship Ordained)
6. In Parallel Horizons (Act III, Spontaneous Aura Projection)
7. The Awakener (Epoch I, Summon The Legends)
8. Maelstrom 2010 (Epoch II, Omens About The Great Infernos
9. Exode Of Evils (Epoch III, Ladder Of Thousand Parsecs)
10. L'Odyssée... (bonus track)
Goliath (2023)
Unconquered (2020)
Meditations (2018)
Of Ghosts and Gods (2015)
Waiting for the End to Come (2013)
Heavens Venom (2010)
Prevail (2008)
In The Arms Of Devastation (2006)
Serenity In Fire (2004)
Shadows And Dust (2002)
Epic (The Poetry Of War) (2001)
The Prophecy (Stigmata Of The Immaculate) (2000)
Victims Of This Fallen World (1998)
Northern Hyperblast (live) (1998)
Temple Of Knowledge (1996)
Sorcery (1995)
Vision The Chaos (7) (1994)
Mystical Gate Of Reincarnation (1993)
The Death Gate Cycle Of Reincarnation (MCD) (1992)
Datum vydání: Středa, 26. června 1996
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 40:20
Produkce: Jean-Francois Dagenais & KATAKLYSM
Studio: Morin-Heights Studio, Canada
Kontakt: KATAKLYSM, P.O.BOX 34, Succ. Cote-Des-Neiges, Montreal, Canada, H3S 2S4
Byly doby, kdy mě hodně brali. Takže budu hodnotit podle toho. Dnes bych už asi kompletní poslech nezkousnul. Snad jedině Victims..., to bylo pro mě jejich album no. 1. Ať si každý říká co chce...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.