OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Harry Potter. Tímto suchým konstatováním končím uvádění do obrazu, a jestli se snad nalezl někdo, komu to nestačí, nechť se prosím odebéře zpět do své ulity, ve které nejspíš strávil posledních šest až sedm let. Uhrančivý kouzelnický středoškolák s brýlemi a s jizvou (o jejímž původu už konečně víme skoro úplně všechno) na čele se vrátil pošesté, aby naplnil očekávání všech svých příznivců, a zejména pak těch, kteří vsadili na slibně se vyvíjející temné odstíny jeho dobrodružství.
A podařilo se. Totiž, naplnit očekávání příznivců, protože pokud bychom měli hovořit o dějovém vývoji, museli bychom chtě nechtě konstatovat, že tam se toho našim hrdinům (kterým se obyčejně „fandívá“) podařilo jen poskrovnu. Ale to zatím nechejme stranou. Po všech těch školních patáliích a větších či menších dobrodružství v minulosti, v nichž si Harry kolikrát zrovna nebyl jistý sám sebou, v nichž mu naháněla strach celá spousta zdánlivých maličkostí, nebo v nichž ho naposledy („Harry Potter a Fénixův Řád“) přepadla zákeřná puberta, jsme náhle svědky zrození úplně nové a překvapivě sebevědomé podoby jeho potterovského já. Já, které při četných příležitostech jedná s ředitelem Brumbálem jako rovný s rovným, já které se nebojí čelit dokonce i nenáviděnému profesoru Snapeovi („Ano,“ přitakal koženě Harry. „Ano, pane.“ zdůraznil Snape. „Mně nemusíte říkat PANE, pane profesore.“) a já, které v užívání a ovládání různých útočných a obranných zaklínadel nemá najednou mezi žactvem bradavické školy čar a kouzel konkurenci. Teď už to prostě je ten „mladý pan Potter“, jak o něm s úctou hovořívá skřítek Dobby, a to se vším všudy, neboť konečně zcela zřetelně ví, co chce (a zdaleka ne jen se stát bystrozorem), ví jak toho dosáhnout a ani v nejmenším se toho nebojí.
Jakoby zkrátka s dalším zdůrazněním definitivního přerodu původně téměř dětské četby v čistokrevnou fantasy dostal hlavní hrdina na vybranou – buď se z něj také konečně stane tvrdý charakter se vším všudy, co tomu patří, nebo ho autorka nechá sejít na úbytě čtenářské přízně. Harry se tomu pochopitelně postavil čelem, stejně jako v důstojném kabinetu profesora Brumbála (protentokráte jeho nejhlavnějšího sekundanta), s nímž společně hledají v minulosti cestu ke zničení Vy-víte-koho (v této souvislosti nemohu než nepřipomenout úryvek z rozhovoru Korneliuse Popletala s britským ministerským předsedou a s ním i skutečně kouzelný význam, kterého se tomuto sousloví může dostat v češtině – „O Blackovi je známo, že zabil několik mudlů, a možná má v úmyslu znovu se přidat k Vy-víte-komu … jenže vy samozřejmě ani nevíte, kdo Vy-víte-kdo je!“) alias lorda Voldemorta. A jak plyne děj knihy (doplněný samozřejmě o záležitosti typu famfrpálového poháru, v němž Nebelvír opět slavně zvítězí, o řešení milostných otázek, v nichž Harry také nakonec vyhraje sám nad sebou, a samozřejmě o tajemství prince dvojí krve, které mimochodem, coby ústřední motiv knihy zůstává naoko velmi dlouho mimo hlavní dění), zjišťujete, že všechno směřuje k něčemu, co velmi silně připomíná paralelu s Tolkienovým Pánem prstenů. Ano, čtete správně. Albus Brumbál, vykreslený jako zřejmě nejmocnější z kouzelníků zaprodaných „dobru“, ve jménu světového klidu a pokoje usilovně pátrající po Voldemortově běhu života, prostě jakoby z oka vypadl Gandalfovi, jehož smrt také (to k tomu dějovému vývoji – a byli jste varováni, neříkejte, že ne) znamená panický strach v očích toho, kdo kráčí v jeho šlépějích (samozřejmě, Gandalf zemřel dočasně, ale můžeme my vědět, co má J. K. Rowlingová za lubem?). A tím někým je pochopitelně Harry Potter, bradavický Frodo Pytlík, který se osamocen chystá vydat vstříc jemu málem nepředstavitelnému nebezpečí, které mezitím narostlo do netušených rozměrů, a zdá se být jen otázkou času, kdy všichni ti Smrtijedi a mozkomorové na čele s Voldemortem a (snad) definitivně vybarveným Princem dvojí krve Snapem nadobro vyhladí vše pozitivní nejen z kouzelnického světa.
Grandiózní scéna pro doufejme ještě grandióznější finále je tedy připravena a je nutno přiznat, že autorka ji načinčala tím zřejmě nejlepším možným způsobem. Nekomplikovaně (na rozdíl od pátého dílu vlastně čtenář téměř celou knihu doopravdy řeší jen záhadné počínání Malfoye mladšího a Harryho a Brumbálovy výlety do myslánky), akorátně (cca. pět set stránek je myslím odpovídající počet), s nepatrným ústupkem úplné a pravé originalitě (pochopitelně) a s notnou dávkou pro dramatické vyvrcholení (jíž se v tomto podání vyrovná máloco). Zatraceně, zatraceně. Soudě podle toho, Harry, to budeš mít nejspíš ještě fakt hodně těžké.
Jakoby vyšší pořadové číslo pokračování příběhů kouzelnického študáka Harryho Pottera znamenalo vždy ještě o něco vyšší míru kvalitní zábavy. Tedy alespoň mě to tak až doteď vychází.
9 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Albatros
Joanne K. Rowlingová: Harry Potter a princ dvojí krve (Harry Potter and the Half-Blood Prince)
Překlad: Pavel Medek
Obálka: Mary GrandPré
Albatros, 2005
533 stran.
Cena: 450,-Kč.
ISBN 80-00-01819-5
Čím je Harry starší, tím víc se i jeho příběhy posunují od dětí k dospělému divákovi. Ano, nemusíme si zastírat, že minimálně první dva díly jsou regulérní moderní pohádky, třebaže jejich kouzlu podlehly miliony dospělých (včetně mě) po celém světě. V těchto knížkách se čtenář možná trošku obával, jak dopadne souboj s baziliškem, útěk před pavouky, nebo šachová partie, ale skutečný strach a temná atmosféra se poprvé pořádně představily až ve Vězni z Azkabanu a od té doby už si nejsem tak zcela jistý, zda by neměly mít knihy a zejména filmy HP série visačku "nevhodné pro děti do 12ti let". <br><br>
V šestém díle je ten původní "lostomilý ťuťuňuňu bladavičký" svět malejch kouzelníků-upištěných harantů nenávratně pryč - smrt, válka, mučení a podobné kratochvíle jsou zde na denním pořádku a o vážnosti situace svědčí i zmínka o řešení "Voldemortova problému" s normálním (mudlovským) ministerstvem.<br>
Co se týká samotného obsahu knížky, tak jí tak nějak podvědomě vnímám coby uvozující nástroj před velkým finále, které pro nás JKR chystá. Vzhledem k tomu, že se v "Princi dvojí krve" objevuje velká řada záhad a zásadních otázek, které nabízejí velkou řadu odpovědí a rozuzlení, jsem docela zvědav, co na nás čeká...
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.