OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je cosi shnilého v tomhle teritoriu. Nezastírám, že „Made In Hell“ (2003), po letech pauzy další řadové album TÖRRu, mě opravdu oslovilo, a ač v mnohých mohlo vyvolávat úvahy o odfláknuté, případně poněkud neodpovědné práci, ve mě zanechalo především dojem důstojného navázání na (místy i legendární) minulost tohoto bez diskuse obrovského jména na tuzemské scéně. Jenže, to bylo tenkrát. Teď a tady (tj. na „Törritorium“) TÖRR pokračuje v posledně načatém díle, a je to, hm, opravdu na pováženou. Skutečně nosných nápadů poskrovnu (čest výjimkám: „Vnitřní hlas“ a „Přes propast času“ jako povedené a celkem zajímavé skladby myslím obstojí), textů jakbysmet („...ze všech stran na nás hovna lítaj, nebudem se s tím srát a brečet, rozbijem zevnitř vod rakví víka, nechcem nikdy před nikým klečet...“ /„Generace mrtvol“/, toť jeden do uší bijící příklad za všechny) a ze všeho nejvíc vrtání se v již notně opotřebených riffech, postupech a náladách. Jako nastavovaná heavy - thrash metalová kaše jen pro otrlé. Moc by mě zajímalo, co si o tom všem má (a to na rovinu) takový celkem upřímný fanda TÖRRu myslet?
Pro odpověď nejspíš nebudeme muset chodit daleko. Sázka na osvědčenou sestavu Henych - Hereš a s ní i nejslavnější časy kapely (nesmělé autorské pokusy Radka Sladkého /viz. skladby „Revoluce zla“, „Generace mrtvol“ a „Exit Us“/ ponechejme stranou, protože ty už na celkovém obrázku o stavu v řadách TÖRRu těžko něco změní) zkrátka nemohla vydržet dlouho, protože autorský potenciál téhle dvojice v jistém smyslu prostě není nekonečný. A pakliže to (jakože ano) znamená především neochotu pouštět se do něčeho nového (album „Tanec svatýho Víta“ z dvoutisícího roku dostává v této souvislosti zcela nový, málem nedostižný význam), a naopak zarputilé setrvávání na nejtypičtější tváři kapely, která už prostě neskýtá prostor k ničemu jinému, než k lehce zpochybnitelnému opakování sebe sama, nemůže vyluštění znít jinak. Tohle album zkrátka není základna, na které by se dalo dlouhodobě stavět. Takže zatímco „Made In Hell“ ještě mohlo s klidem a novou energetickou injekcí z toho, že TÖRR stále žije, příjemně bavit, vtipnou přesmyčkou opatřená novinka (úvaha o „törritoriu“ jakožto místu, kde se duše mrtvých připravují na další převtělení z úvodního intra je naproti tomu přece jen přitažená za vlasy) už víceméně přináší jen zklamání a nechuť věnovat drahocenný čas jejímu poslechu. Zřejmé je to především ze skladeb „Revoluce zla“ a „Ten den“, do jisté míry velmi nápadně připomínajících klasický „Kult ohně“ či „Rigor Mortis“ z minulého alba, ale i z mnoha dalších kousků, které sice nepřináší tak výrazné podobenství, nicméně s originalitou jsou zcela evidentně na štíru („Čert mě vem“, „Generace mrtvol“, „Lůza“ nebo „Gotika“). A pošramocenou image už nezachrání ani „Malleus maleficarum“ neboli klasické „Kladivo na čarodějnice“ volně přebásněné do Shakespearova jazyka, což sice není špatný nápad, ale přece jen, s angličtinou tahle skladba ztrácí „drive“ a neopakovatelně temnou a ryze českou inkviziční atmosféru.
Ale budiž. Kdo chce kam, pomůže si nejspíš a především sám. Je ovšem otázkou, za jakou cenu? Nakládat podobným způsobem s tak zavedenou značkou, jakou TÖRR bezpochyby je, znamená podle mého názoru přinejmenším dosti hazardní počínání. Samozřejmě, nejspíš se stále ještě najde dost fanoušků, kteří budou ke všemu, pod čím se objeví ono veliké T ve tvaru oboustranné sekyry, shlížet s úctou a obdivem. Ale to taky nepůjde do nekonečna. A jak budou jejich řady řídnout a řídnout, mohla by se nakonec realita (záměrně neříkám pravda, neboť té se v tomto případě asi těžko dobereme) vyjevit v celé své nahotě, na níž budou ze všech stran lítat hovna, víka vod rakví nepůjdou zevnitř rozbít ani omylem a nezbude než brečet a brečet.
Foto: Jiří Rogl
Základní definice o tom, že pokud se TÖRR rovná Henych plus Hereš, rovná se tím pádem také zaručeně kvalitnímu a vzrušivému poslechu, začíná na „Törritorium“ vykazovat velmi výrazné známky matematické nespolehlivosti.
4,5 / 10
Ota Hereš
- zpěv, kytary
Vlasta Henych
- zpěv, baskytara
Radek Sladký
- bicí
1. Törritorium
2. Čert mě vem
3. Revoluce zla
4. Generace mrtvol
5. Ten den
6. Vnitřní hlas
7. Rezervace
8. Přes propast času
9. Zatracenej
10. Lůza
11. Milion let
12. Gotika
13. Exit Us
14. Malleus Maleficarum
Inkvizitörr (2021)
Black´n´roll (2016)
Tempus Fugit (2011)
Inferno Nocturno (Live) (2010)
Törritorium (2006)
Inkubátörr (kompilace) (2006)
Made In Hell (2003)
Tanec svatýho Víta (2000)
Gallery (kompilace) (1999)
Live (1997)
Morituri Te Salutant (1996)
Kladivo na čarodějnice (1993)
Chcípni o kus dál (1992)
Institut klinické smrti (1991)
Armageddon (1990)
Áno TÖRR, kedysi kult, dnes už len akási zlá napodobenina samých seba. Od tejto kapely som neočakával žiaden vývoj, ani inštrumentálne výkony. Očakával som však, že si budú vážiť samých seba. Po tom, ako začala mierne klesať popularita tohto zoskupenia (po vynikajúcom CD „Chcípni o kus dál“), sa TÖRR dali na cestu návratov (nulté album „Kladivo na čarodějnice“), hľadania novej cesty ("Morituri Te Salutant") a experimentovania ("Tanec svatýho Víta"). Tieto albumy však boli fanúšikmi skoro totálne nepochopené a ignorované. Návrat ku koreňom v podobe „Made In Hell“ z roku 2003 som akceptoval sťažka, no určite to nie je zlý album, skôr priemerný. O novinke to tvrdiť nemôžem ani trocha. „Törritorium“ je príliš okatý pokus čerpať z toho, čo bolo a čo najviac odkazu minulosti vyťažiť. Je množstvo kapiel, ktoré aj dvadsať rokov vydávajú rovnaké albumy (MOTÖRHEAD, AC/DC), no z ich tvorby nie je cítiť zatuchnutosť a snahu za každú cenu sa udržať. Na to, aby akákoľvek kapela mohla tak dlho úspešne nahrávať to isté, je potrebný veľmi silný skladateľský potenciál, v tomto prípade však práve ten chýba. TÖRR proste zaspali dobu, okrem prehrávania starých postupov a pokusov oživiť atmosféru (čo reálne možné nie je) z konca rokov 80-tych a začiatku rokov 90-tych, sa na aktuálnej novinke nedočkáme ničoho nového. Ak vás pochytí nostalgia, tak vám odporúčam radšej siahnuť po starých albumoch.
Hnus, velebnosti!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.