OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Divoký západ nikdy nebylo takové romantické místo, jak jej známe ze starých westernů. Život osadníků „Nového světa“ nebyl lehký. Provázela jej tvrdá dřina, ať už na farmách anebo stavbách měst, či železnice. Ne každý byl však ochoten tuto dřinu podstoupit a proto s koltem u pasu radši zvolil cestu snadnějšího výdělku. Rozpínavost nových obyvatel amerického kontinentu však potlačovala život původních obyvatel této rozlehlé země, až jejich kulturu časem úplně pohltila. Byl to logický proces postupující civilizace anebo jen bezohlednost „těch silnějších“?
Takovéto a podobné myšlenky člověka ihned napadají, když si listuje bookletem aktuálního alba amerických průkopníků žánru zvaného drone doom, EARTH. Mozek projektu Dylan Carrlson toho má za svojí dosavadní kariéru už na svědomí celkem dost a vyjmenovávat jeho další aktivity by pro zasvěcené bylo jen nošením dříví do lesa. Kolega Thorn ve své nedávné vzpomínkové recenzi v pořadí druhého alba EARTH konstatoval, že „2“ „…je svetom, ako ho videli naši predkovia; svetom, v ktorom ešte nebolo nič – pár sekúnd pred tým, ako sa prvýkrát rozhorel oheň…“. Pak tedy konstatujme, že v „Hex;...“ už ten vzpomenutý svět žije svým vlastním, pestrým životem. Na první pohled sice nevypadá příliš vesele, ale i přes zdánlivou hermetičnost dokáže skrze mraky bezútěšnosti proniknout nejeden paprsek slunce. Současná tvorba EARTH by se jako drone doom dala zaškatulkovat už jen velice stěží. Domnívám, že velice stěží by se dala vůběc nějak zaškatulkovat.
Jestliže jsem hovořil o myšlenkách Divokého západu evokovaných fotografiemi v bookletu CD, tak samotná hudební náplň alba jde v tomto směru ještě dál. EARTH se totiž zcela nepokrytě nechali inspirovat hudbou Neila Younga k filmu „Mrtvý muž“. Všudypřítomná bluesová kytara působí na povrchu velmi příjemným a uklidňujícím dojmem, avšak pod její líbivou slupkou se skrývá neklid a očekávání nejisté budoucnosti. Skladby plynou velice pomalu, až ležérně, a jsou načichlé atmosférou ospalého městečka uprostřed pouště, jehož náměstím se povalují chuchvalce prachu a sem tam nějaký opilec, vypadnuvší ze dveří, nad nimiž se tyčí veliký nadpis SALOON. Onen neklid do mysle vhání právě různé doplňkové efekty, vazbení kytar anebo třebas i zvuk foukací harmoniky.
EARTH už nepotřebují šokovat výstředními zvukovými (anebo snad hlukovými?) experimenty, přesto však hodlají i nadále zůstat na absolutním okraji hudebního spektra. Tato pozice jim i po těch letech stále úplně vyhovuje a bylo by zbytečné na tom cokoliv měnit. Jejich hudba je nyní mnohem muzikálnější, instrumentálně vyzrálejší a řekněme i promyšlenější, přesto si však stále zachovává svoji typickou pachuť něčeho, co stojí zcela mimo jakýkoliv hudební proud. Návrat po téměř deseti letech pod značkou EARTH dopadl na výbornou.
Bizardní soundtrack k postapokalyptickému westernu.
8 / 10
Dylan Carlson
- kytara, banjo, baritonová kytara
Adrienne Davies
- bicí a perkuse
hosté:
John Schuller
- basa
Dan Tyack
- lap and pedal steel
Steve Moore
- trombón
1. Mirage
2. Land Of Some Other Order
3. The Dire And Ever Circling Wolves
4. Left In The Desert
5. Lens Of Unrectified Night
6. An Inquest Concerning Teeth
7. Raiford (The Felon Wind)
8. The Dry Lake
9. Tethered To The Polestar
Primitive And Deadly (2014)
Angels Of Darkness, Demons Of Light II (2012)
Angels Of Darkness, Demons Of Light I (2011)
A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction (2010)
Live Europe 2006 (2008)
The Bees Made Honey In The Lion's Skull (2008)
Hibernaculum (2007)
Living In The Gleam Of An Unsheathed Sword (Live) (2005)
Hex; Or Printing In The Infernal Method (2005)
Pentastar: In The Style Of Demons (1996)
Sunn Amps And Smashed Guitars (live) (1995)
Phase 3 - Thrones And Dominions (1995)
Earth 2 (1993)
Extra-Capsular Extraction (EP) (1992)
Datum vydání: Úterý, 20. září 2005
Vydavatel: Southern Lord Recordings
Produkce: Randal Dunn
Studio: Aleph Studios, Seattle (USA)
Som rád, že som túto recenziu nemusel písať ja. "Hex; Or Printing In The Infernal Method" totiž plynie vlastným tempom, vymyká sa snahám o zaradenie či uchopenie. Paralela s Youngovým soundtrackom k "Dead Man" spočíva vo westernových koreňoch a introvertnosti diela. Kým "Dead Man" je soundtrackom k duši putujúceho človeka, "Hex" je o pustine, ktorá onoho pútnika obklopuje. Je to nahrávka plná melanchólie, pocitov vytrhnutia zo spoločnosti a odcudzenia.
Je omnoho ľahšie nechať sa zlákať, stlačiť play a vyše hodiny sa pozerať na svet očami storočného posledného Mohykána, sediaceho v parku skrytom v tieni mrakodrapov veľkomesta, ale napriek tomu vidiaceho okolo seba šírošíru planinu s pasúcimi sa stádami bizónov a mustangov. Kľud, rezignácia a predsa akýsi tichý vzdor, spomienka na divoké časy minulé - to su leitmotívy tohto zvláštneho diela.
Nádhera.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.