OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neúnavné stoupání točitým schodištěm ve spirálách rolující hudební askeze je moje, poněkud pokřivená, interpretace hudby, kterou nabídli JESU v roce 2004 na svém bezejmenném debutu. Skladby mi evokovaly šouravé kroky senilního stařečka, roztřeseně poklepávajícího bodcem opatlané hůlky, hučení ventilátorů vyhánějících páru z kuchyně domova důchodců a šramoty nervózně poposedávajícího schizofrenika, který se nadopovaný prášky upíná k jedinému cíli, a to neohrabanými prsty ubalit z novin a levného tabáku svou další cigaretu.
Aktuální počin „Silver“ sice není plnohodnotné album, jen osmadvacet minut dlouhé EP, představuje však jakési mezipřistání (tak na mě alespoň působí), při kterém skupina jistě potěší ty, kterým se líbila předloňská deska, ale jsou zde v trochu skryté formě zapracovány i nové prvky. První dvě sklady totiž získávají odlišný nádech, než byl onen deprimovaný valčík táhnoucí se eponymním albem. JESU zřetelně naznačují, že z celkem úspěšného debutu nehodlají vypočítavě těžit, ale že jsou vize Broadrickovy party široce přístupné dalším vlivům, takže „Silver“ můžeme brát tak trochu jako předzvěst zajímavě barevnějšího výrazu, ke kterému (jak doufám) budoucí JESU směřují.
Čtverka skladeb se dá při lehkém přivření oka rozdělit na dvě obsahové a z mého pohledu i kvalitativní části, kdy první dvojice skladeb představuje poněkud rozvinutou, probarvenou a v pocitové rovině ne tolik depresivně ubíjející hudbu, ze které je zřetelně cítit snaha o vývoj. Úvodní „Silver“ (jediná skladby, kde můžete slyšet Parsonsovy živé bicí) nabírá překvapivě vzletnou podobu, kterou sráží do ponurosti pouze utahané tempo a hrubě rezonující kytarové tóny. Nebýt zvukové stránky, dostali bychom se snad až někam do kolébavých poloh relaxační hudby. Ve druhé „Star“ pak získala dříve účelově stereotypní až ubíjející depresivní hudba na značném tempu, programovaná bicí ženou skladbu nekompromisně vpřed a kolovrátek točící jednoduché motivy rozmotává emoce do pro nepřipraveného posluchače poněkud vstřícnější polohy, kterou umocňuje i zastřeně prozpěvující vokál, jehož až vesele houpavá linka do jisté míry smazává temnou atmosféru valivé zvukové hmoty.
O co přívětivěji působí „Star“, o to temnější vám pak bude připadat následná „Wolves“, hrnoucí se v nezadržitelné disharmonické lavině samplových akordů, které se krčí v závětří kytarových destrukcí. Konečnou disonanci pak nabízí závěrečná „Dead Eyes“, kde se deformované zvuky taví v kolovrátku klapajícího mlýnského kola, hlukové vlny neúnavně narážejí do nehostinného kamenitého břehu, aby s neúprosnou pravidelností padaly zpět pod sonickou hladinu zatvrzelostí poháněného vlnobití. Při troše fantazie uslyšíte i skučícím větrem deformované a třeštícím příbojem kryté zvony, ty varují zbloudilé nešťastníky před nebezpečnými útesy měnícími posluchačovu víru v hudební logiku na nutnost smíření se s hromadou z Orfeova chlívku vykydaných zvuků.
Druhá část EP je rozhodně temnější, ale z pohledu JESU (i v kontextu dnes celkem rozšířených depresivnějších stylů) poněkud tradiční. JESU tak jako by řekli pozor, v budoucnu se dá čekat ledacos, ale vzápětí dali sobě i posluchačům pohov a pohodlně usazeni si jen tak pohráli. Nejsem si jist, co z toho vzejde, ale ta „světlejší“ tvář z prvních dvou skladeb je pro mě zajímavější, takže je asi zřejmé co bych chtěl od JESU slyšet příště.
EP „Silver“ představuje jakési snad nenápadné naznačení, že by se temnota původního výrazu Broadrickových JESU mohla vyvinout do prosvětleně jasnější a vzdušnější podoby. Rozhodně zajímavý materiál vzbuzující zvědavost, co přijde příště?
7,5 / 10
Justin Broadrick
- vokál, kytara, programování
Diarmuid Dalton
- basová kytara
Ted Parsons
- bicí
1. Silver
2. Star
3. Wolves
4. Dead Eyes
Ascension (2011)
Christmas (EP) (2010)
Heart Ache & Dethroned (2010)
Opiate Sun (EP) (2009)
Infinity (2009)
Why Are We Not Perfect (EP) (2008)
split s BATTLE OF MICE (2008)
split s ENVY (2008)
Lifeline (EP) (2007)
Pale Sketches (2007)
split s ELUVIUM (2007)
Sun Down / Sun Rise (EP) (2007)
Conqueror (2007)
Silver (EP) (2006)
Jesu (2005)
Heart Ache (EP) (2004)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Hydra Head
Stopáž: 28:36
Produkce: Justin K Broadrick
Studio: Avalanche
JESU se svým čtyřskladbovým počinem rozšiřují stylové řečiště v poslední době velmi oblíbených sludge corových projektů o další žánry a snaží se vhodným crossoverigem těžkopádnost mohutných kytarových stěn odlehčit. Do velké míry se jim to daří docílit toho, že se poněkud unylý styl zpřístupňuje. Klávesové plachty v pozadí i čistější občas téměř pop-indie-rockové motivy vystupující z bahnitých kytarových mokřin a efekty zmodulovaný, avšak čistý melodický zpěv dokáže vykouzlit atmosféru hypnotického křišťálu okázale se houpajícího na stříbrném řetězu. Prim u mne drží přímočaře jedoucí naléhavě olizující se dvojka „Star“, která je zářným příkladem toho, jak brit-rockové feelingy pohlcuje JESUovský koncept a jsem velmi zvědav, zda se tento směr udrží i na plnohodnotné album.
"Silver" je do veľkej miery prelomová nahrávka. Zriedkavým spôsobom mixuje metalové korene (prítomné už len v podobe gitarových hradieb), ozveny britskej indie školy a krehkú, nežnú, introvertne ambientnú hudbu à la SIGUR RÓS. Ak Justin K Broadrick dokáže podobne silnými kompozíciami naplniť plochu dlhohrajúcej dosky, bude setsakramentsky blízko absolútnemu vrcholu hodnotiacej stupnice.
Jsem zvědavý, kam bude směřovat další počin.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.