OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Obal od Gigera, produkce made by Scott Burns, nahrávání v zavedeném Morrisound studiu – tak tomu říkám velice slušná startovní pozice pro tvorbu debutového alba! Takovéto pocty se v létě 1990 dostalo německé death metalové naději ATROCITY. I v Nuclear Blast records si byli velice dobře vědomi faktu, že death metal nabývá na popularitě a tudíž by byla trestuhodná chyba nevidět jeho ohromný komerční potenciál. Nic nebylo ponecháno náhodě. Vydavatel se takříkajíc prásknul přes kapsu a zaplatil pětici německých mladíků letenky na prosluněnou Floridu, kde v té době bývávalo velmi horko a to nejen díky působení slunečních paprsků...
Pětice sdružena kolem vokalisty Alexe Krulla svého štědrého chlebodárce určitě nezklamala. Ačkoliv se o „Hallucinations“ asi jen těžko bude někdy hovořit jako o stylotvorném albu, určitě se v rámci soudobého death metalu dá charakterizovat jako špičkové. K tomuto tvrzení mě opravňuje jednak už zmiňovaná produkce mistra Burnse a zvuk pocházející z jeho studia (který splňoval všechny tehdejší parametry kvality brutálně znějící metalové nahrávky), ale samozřejmě rovněž i hudební materiál v tomto studiu pořízený. ATROCITY vycházeli z pojetí tehdejšího death metalu, který už nezastavitelně vystrkoval svoje drápky, a který se do své podoby transformoval z brutálního thrash metalu, což je koneckonců na této nahrávce dost jasně slyšet. Jejich zvuk byl více americký než evropský a to byl možná i jeden z hlavních důvodů, proč se „Hallucinations“ natáčelo právě v USA.
Hodně americké je totiž i pojetí death metalu, kterým se Alex a spol. na tomto kotoučku presentují. Osmičku obsažených skladeb můžeme stručně charakterizovat jako krkolomnou a hodně extrémní jízdu odbytou ve vysoké rychlosti. ATROCITY však nesázeli pouze na primitivní pojetí hudební brutality, ale už ve svých začátcích je zdobila snaha o technickou hru a v rámci své doby a žánru i o maximální kompoziční pestrost. Této je docíleno hlavně řastými změnami tempa a rytmickými přechody, ale i výbornou kytarovou hrou zúčastněných, kdy vás kromě typických death metalových vypalovaček dokáží příjemně překvapit nejedním povedeným sólem či zajímavým melodickým motivem. Vokál Alexe Krulla by se dal nazvat jako skřehotavý a relativně výše položený growling, který je více „evil“, než „death“. Celou nahrávku pak skvělým způsobem svírá bezchybná produkce Scotta Burnse. Album ale kromě kvalitně provedené deathové řezničiny disponuje navíc i zvláštně sklíčenou atmosférou a ačkoliv mnohé pokusy o její navození, mezi které patří různé samply a velice nenápadné klávesy, můžou z dnešního pohledu působit naivně až úsměvně, v roce 1990 to fungovalo spolehlivě a když si nahrávku s vědomím, že posloucháte hlavně dobový dokument, pustíte i dnes, výsledek je totožný.
Jak jsem již řekl v některém z předchozích řádků, „Hallucinations“ není deskou, která by si lebedila v těch nejlepších vitrínách v pomyslné death metalové síni slávy, přesto si však myslím, že z historického hlediska je deskou poměrně opomíjenou a co je hlavní – je deskou výtečnou a v našem seriálu se jí tak dostává zaslouženého prostoru.
Možná ne zrovna kultovní nahrávka, ale své čestné místo v death metalové klenotnici určitě má! Atmosférický a technicky výtečně vyvedený představitel nastupující brutální death metalové scény.
Alex Krull
- vokály
Mathias Röderer
- kytara
Michael Schwarz
- bicí
Oliver Klasen
- basa
Richard Scharf
- kytara
1. Deep In Your Subconscious
2. Life Is A Long And Silent River
3. Fatal Step
4. Hallucinations
5. Defeated Intellect
6. Abyss Of Addiction
7. Hold Out (To The End)
8. Last Temptation
Werk 80 II (2008)
Atlantis (2004)
Gemini (2000)
Non Plus Extra (2CD) (1999)
Werk 80 (1997)
Willenskraft (1996)
Calling The Rain (1995)
Die Liebe (1995)
B.L.U.T. (1994)
Todessehnsucht (also: Longing For Death) (1992)
Hallucinations (1990)
Datum vydání: Pondělí, 15. října 1990
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 35:56
Produkce: Scott Burns
Studio: Morrisound Recording, Tampa (USA)
Veru ze posunul a spolu z gorefest-false patril v tej dobe ku jednym z naj
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.