„THORR´S HAMMER založili gitaristi Greg Anderson a Stephen O´Malley v ospalej severskej dedine Ballard v štáte Washington počas mamutej zimy na prelome rokov 1994 a 1995. Táto mrazivá spolupráca bola dovŕšená pekelným zjavením sedemnásťročnej nórskej rodáčky Runhild Gammelsæter s jej pozoruhodnými textami a speváckymi schopnosťami. Po šiestich týždňoch, dvoch koncertoch a jednom pobyte v štúdiu sa THORR´S HAMMER rozpadajú kvôli Runhildinmu odchodu späť do Oslo.“
Toľko mytológia, vďaka ktorej sa toto takmer dvanásť rokov staré, pôvodne púhych dvadsať minút trvajúce EP, honosí puncom kultovosti. Polozabudnutá kapela, ktorá počas necelých dvoch mesiacov zanechala na severoamerickej scéne šrám, ktorý je jasne viditeľný i dnes, však neodškriepiteľne stála na začiatku jednej éry. CD, symbolicky nesúce číslo jedna v katalógu vydavateľstva Southern Lord, je prvou spoluprácou Grega Andersona a Stephena O´Malleyho, obidvoch dnes aktívnych v SUNN O))). Typicky sabbathovsko úderné a primitívne, zboostrované proto-doommetalové riffy sa prevaľujú za doprovodu drtivých bicích Jamieho Sykesa. Práve táto trojica po odchode Runhild zakladá BURNING WITCH, ďalšiu z nezameniteľných skupín znovu sa formujúcej americkej drone-doomovej scény („Crippled Lucifer“ (1998) od „Horiacej čarodejnice“ je ďalším nemenej zásadným a hlavne po všetkých stránkach skvelým dielom). Bolo by však alibistické tvrdiť, že najvýraznejšou postavou THORR´S HAMMER nie je mladučká, štíhla nórska blondína. A nejde len o to, ako musela na výmennom študentskom pobyte (sic!) študentka biológie Runhild zapôsobiť na amerických undergroundových muzikantov, vzdialený severský blackmetal považujúcich za jeden zo silných inšpiračných zdrojov. Nejde ani o „rozprávkové“ texty v jej materčine. Ide o to, že Runhild je jedna z najlepších extrémnych vokalistiek, ktorých hlas bol kedy zaznamenaný. Úvodná skladba „Norge“ (mp3) patrí do zlatého fondu (nie len) doom metalu v celej svojej šírke. Nórskym folklórom okorenené linky istého čistého spevu sa striedajú či dopĺňajú s absolútne interpretačne zvládnutým drvivým growlingom, pochádzajúcim z toho istého hrdla a miestami fungujúcom ako ďalší hudobný nástroj v jednoliatej smršti. V „Troll“ a „Dommedagsnatt“ Runhild na klasický spev rezignuje; „Troll“ so jemným americkým post-hardcorovým nádychom je akýmsi mostom medzi stráviteľnejšou úvodnou skladbou a koncentrovanou apokalypsou záverečnej noci súdneho dňa, „Dommedagsnatt“. Čistý kov skazy je korunovaný neľudským výkonom Runhild, gradujúcom s plynúcim časom. Runhildin hlas sa vymyká priemeru aj v kategórii bez rozdielu pohlavia.
Reedícia EP „Dommedagsnatt“ prináša dôkazy autentickosti celého zoskupenia: takmer štvrťhodinovú, naživo zachytenú skladbu „Mellom Galgene“ (s dôkladne zreštaurovaným zvukom) a vyše pol hodiny trvajúci amatérsky videozáznam jedného z dvoch vyššie spomínaných vystúpení projektu.
Jeden z najzvláštnejších projektov v rámci čistých metalových žánrov ani dnes nepôsobí ako vyblednutý dokument; práve naopak – napätie medzi lebku drtiacimi riffami, murmurom a zlovestnými „khanateovskými“ chvíľami zvoľnenia funguje aj s odstupom času, aj keď sa jedná v podstate o kryštalický, neskoršími prímesami neznečistený doom/death metal. V kontexte faktu, že Runhild bola istý čas priateľkou Ihsahna z EMPEROR, provokuje posluch THORR´S HAMMER otázku o tom, ako by asi zneli PECCATUM, keby sa frontman „cisára“ nakoniec nezahľadel do Ihriel...
P.S.: Runhild si THORR´S HAMMER pripomenula participáciou na skladbách „The Gates Of Ballard“ a „A Shaving Of The Horn That Speared You“ na doske „White1“ (2003) z dielne SUNN O))).