OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Slovná zásoba sa mi drasticky zmenšuje vždy, keď sa mi do rúk dostane nosič, podobný aktuálnemu, debutovému dlhohrajúcemu CD RITES OF UNDEATH. Ťažko sa popisuje stokrát popísané, ťažko sa núti k posluchu stokrát zahratého. Pražskí blackmetalisti oprašujú symfonickú podobu čierneho kovu v podobe, v ktorej slávila najväčšie úspechy. Snahu o dimmuborgirovsko zahustený zvuk (bohužiaľ realizáciou, otupujúcou ostrie agresivity, svojmu vzoru na hony vzdialený) dopĺňajú cradleovské klávesové vyhrávky či atmosférické vsuvky, vysamplované hlasy a zvuky koreniace obligátny škrekot. Jadro tvorí nazvučením trochu upozadený prepletenec inštrumentálne zvládnutých gitár, okrem blackových „včeličiek“ nezriedka zabiehajúcich do krabičiek s inými metalovými štýlmi.
Aj v konfrontácii s domácimi žánrovými jednotkami ADOR DORATH a DEPRESY však RITES OF UNDEATH hrajú druhé husle; tradičný neduh podobných kapiel – neschopnosť zložiť skutočne zapamätateľnú melódiu či obaliť svoju tvorbu neopočúvanými zvukovými alebo aranžérskymi postupmi – je až príliš počuteľný. Zbystriť pozornosť nútia len pársekundové fragmenty. O tom, že poslednými skutočne zásadnými blackmetalovými kapelami v krajinách koruny českej boli pred pätnástimi rokmi ROOT a MASTER´S HAMMER, je zbytočné hovoriť. Ohlas zahraničia na dnešnú, často samozvanú špičku je veľavravný. Svetovosť totiž nerobia texty v ledva priemernej angličtine.
RITES OF UNDEATH hrajú skrátka solídny štandard na úrovni desiatok zoskupení, vydávajúcich po celom svete na menších labeloch. Neupieram im právo na existenciu, ale skutočná elita je dnes dávno inde. „Naša“ scéna sa tou svetovou necháva vláčiť ako na gumičke; tam, kde boli žánroví lídri včera, tuzemskí matadori budú o pár rokov. Bludný kruh vzájomného potľapkávania sa po ramenách a pocitu, že už svojim debutom si skupina zarobila na absolútne hodnotenia, falošný pocit spolupatričnosti na „scéne“ a výlučnosti metalovej hudby však latku kvality domácej produkcie len (zbytočne) znižujú.
„I přes tyto problémy, které nejsou v celkovém součtu zas tak výrazné, se ROU povedlo vydat album na vysoké, odvážím se říci téměř evropské úrovni.“, napísal kolega LukArcher z Volumemax na záver svojej recenzie, zhrnutej známkou dva stupne od absolutória. S citovanou vetou súhlasím, pri všetkej zhovievavosti však „približovanie sa európskemu priemeru“ nemôžem hodnotiť vyššie, než priemernou európskou známkou. Mimochodom, aby som nebol za zlého; kto ma na tohtoročnom Brutal Assaulte prvý osloví a toto CD si vypýta, dostane ho. Keď nepotešilo mňa, nech poteší iného.
RITES OF UNDEATH hrajú solídny štandard na úrovni desiatok zoskupení, vydávajúcich po celom svete na menších labeloch.
5 / 10
1. At The Gates Of The Asylum
2. The Guilt Of Drugs
3. Fate's Master
4. I Curse The God
5. The Asylum
6. Death For Their Lies
7. Worse Than Plague
8. Emptiness
9. Escape From The Asylum
10. datová stopa: Ritual Rape (live in Rock Café)
ja je mam proste rad :)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.